|
|
|
GEMEENTE GEEFT BIO BOEREN VOORRANG !
De raad van de Gemeente Gilze en Rijen heeft besloten
om gemeentelijke landbouwgrond alleen nog
beschikbaar te stellen aan biologische boeren. Deze Brabantse
gemeentegrond omvat circa 17 hectare en is verdeeld over diverse
kavels met een variabele grootte vanaf 1 hectare.
Het besluit wordt momenteel begeleid door dhr. Puijenbroek van de
Afdeling Milieu. Een belangrijk punt hierbij is dat de huidige
pachtperiode wordt verlengd. Bio-boeren moeten de gepachte grond
namelijk eerst twee jaar op natuurlijke wijze beheren voordat deze
biologisch gecertificeerde producten kan voortbrengen.
Het Publiciteitscentrum Biologische Landbouw roept potentiele
bio-boeren op om contact te zoeken met dhr. Puijenbroek: tel.
0161-290355. Want alleen met hulp van deze boeren kan de gemeente
haar doelstelling uit het Milieubeleidsplan 2003-2007 realiseren.
Aanmelden
EkoZine
nieuws brief |
|
|
Archief
2005/2006
terug naar nieuws
TU's willen Afsluitdijk bekleden met
zonnepanelen ...lees verder...
Windenergie over 7 jaar goedkoper dan aardgas
....lees verder...
Partij voor de Dieren stelt kamervragen over
MRSA besmetting onder varkenshouders
....lees verder....
Milieudefensie heeft bewezen dat groene stroom
het milieu ernstig kan vervuilen
....lees verder....
Voedsel genoeg voor iedereen! Bij een
Wereldmaaltijd eet een persoon niet meer voedsel
....lees verder....
Misselijk van het 'Gammelfleisch'-schandaal,
laden veel Duitsers nu biologisch
....lees verder....
Vijftienhonderd gezinnen in Portugal krijgen binnenkort licht uit de
Atlantische Oceaan
....lees verder....
Bezetters
taxibaan grijpen rechtszaak aan voor protest
....lees verder...
Tropische insecten duiken hier op
....lees verder...
Rotterdam voert debat nieuwe energie en
innovatieve mobiliteit
....lees verder....
Ecostream bouwt grootste zonne-installatie ter
wereld in Murcia, Spanje
....lees
verder....
Energie-opwekking uit varkensvet in Groningen
....lees
verder...
De Chinese biolandbouw groeit als kool. Peking
stimuleert de nichemarkt doelbewust
....lees verder....
Amerikaanse
maïs in trek door vraag naar biobrandstof
....lees verder....
Bedreigde vis uit schappen Britse supers
....lees verder....
Het aantal inschrijvingen aan de eerste
zonnebootrace langs de Friese Elfsteden is inmiddels 27
....lees verder....
Duurzame ontwikkeling - met zorg voor mens en
milieu - is noodzakelijk om
....lees verder....
Biodiesel wordt in Nederland met accijns
belast. De Nederlandse Accijnswet
....lees verder....
Biologische kippenboer stopt er mee
....lees verder....
Koolzaadmolen kampt met kinderziekten
....lees verder....
Exact zoals de varkens het willen: mooiste
modderpoel ligt in Asten (BRABANT)
....lees verder....
Inwoners van de Europese Unie verbruiken voor
hun consumptie gemiddeld 2,2 keer meer ....lees
verder....
De ministers van Financiën van de G8, de
groep van rijkste industrielanden, hebben in Londen
....lees verder....
Visserijbiologen adviseren lagere haringvangst
....lees verder....
Bussen Belgische 'De Lijn'
rijden dit jaar nog op plantenolie
....lees verder....
Standbeeld
Sneeuwvlokje ontvreemd
....lees verder....
Visserij-inspanning IJsselmeer minstens 50%
verminderen ....lees
verder....
Rijksoverheid gaat duurzame bedrijfsvoering
stimuleren
....lees verder....
Archief
2003/2005
|
Shell doet mee met
nieuwste biobrandstoffen
17 - 08 - 2005
Olie- en gasconcern Shell heeft een eerste concrete stap gezet
om auto's in de toekomst te laten rijden op houtresten en
plantenafval, de zogeheten tweede generatie biobrandstoffen.
Shell maakte bekend dat het een minderheidsbelang gekocht heeft
in het Duitse Choren. Dit bedrijf bouwt in Freiburg een fabriek
waarin voor het eerst dergelijke biomassa in brandstof wordt
omgezet."Het belang van biobrandstoffen wordt alleen maar
groter. Wij willen hierin actief meedoen", aldus
Shell-bestuurslid Rob Routs.
De schadelijke uitstoot van de bijna reukloze 'Biomass to
Liquids (BTL)'-brandstof zou nog geen 10 procent zijn van die
van conventionele, fossiele brandstoffen. De fabriek in Freiburg
begint in 2007 met de productie van de zogenoemde SunFuel, die
in eerste instantie wordt gemengd met benzine of diesel. De
totale capaciteit zal zo'n 15 miljoen liter per jaar zijn.
Bron: ANP
Illegale handel op internet bedreigt
zeldzame diersoorten
De illegale handel in dieren via internet leidt ertoe dat
zeldzame soorten met uitsterven worden bedreigd. Gewetenloze
stropers en criminele bendes maken gebruik van de anonimiteit
van het web om hun waar aan vaak rijke liefhebbers te verkopen.
Dat blijkt uit een studie van de internationale
dierenbeschermingsorganisatie IFAW.
Zij heeft de laatste maanden websites onderzocht waarop spullen
worden verhandeld. Alleen al de afgelopen week werden
negenduizend levende en dode dieren of hun lichaamsdelen te koop
aangeboden, waarvan zeventig procent onder internationale
bescherming valt.
Op een Amerikaanse site werden onder meer een gorilla, een
Siberische tijger en vier baby-chimpansees en zelfs een giraf
aangetroffen. De prijzen liepen uiteen van enkele honderden tot
vele duizenden euro’s. Ook werden ivoor van slagtanden van een
olifant en enorme haaientanden aangeboden. Vooral de illegale
handel in apensoorten, dood of levend, baart IFAW veel zorgen.
„Het resultaat van de zwarte markt op internet is dat de
toekomst van de meest zeldzame diersoorten weg wordt
verhandeld”, aldus directeur Phyllis Campbell-McRae van de
Britse afdeling van IFAW. „Het probleem moet onmiddellijk worden
aangepakt door regeringen en internetproviders.”
Bron: Trouw
Investeren in kinderen loont
Een ILO-studie stelt dat de voordelen
van het uitbannen van kinderarbeid zo'n 7 keer de kosten
overtreffen. Dit heeft de ILO net bekend gemaakt. Men schat dat
voordeel in cijfers vertaald op $ 5.000 miljard. Dit bedrag
staat voor een stijging van het Bruto nationaal Product in de
landen als gevolg van het uitbannen van kinderarbeid en het
investeren in onderwijs, hetgeen resulteert in een beter
opgeleide bevolking.
De studie stelt dat kinderarbeid (nu 1 op de 6 kinderen) kan
worden uitgebannen en vervangen door universeel onderwijs in ca.
2020 voor een totale kostenplaatje van ca. $ 760 miljard
(investeringen in onderwijs + inkomensverlies wegvallen
kinderarbeid). Investeren in goed sociaal beleid is dus ook
economisch gezien voordelig.
De uitkomsten van deze studie sluiten heel goed aan bij de
campagne 'Stop kinderarbeid, school de beste werkplaats'.
In deze campagne pleiten Hivos, Aob, LIW en FNV Mondiaal voor
een totaalaanpak van kinderarbeid door het bieden van voltijds
dagonderwijs. Meer info op:
www.stopkinderarbeid.nl
Bron: ILO
Europese milieuministers willen extra
maatregelen om broeikasgassen terug te dringen
De Europese ministers van milieu willen dat de Europese
Commissie met voorstellen komt om in internationaal verband de
uitstoot van broeikasgassen bij de luchtvaart terug te dringen.
Daarnaast willen de milieuministers dat EU-landen onderling
afspreken dat er een energiebelasting op kerosine wordt
ingevoerd voor vluchten tussen die landen. Dit is mogelijk door
de vorig jaar vastgestelde Europese richtlijn voor de belasting
van energieproducten en elektriciteit.
Staatssecretaris Van Geel (milieu) is een voorstander van
energiebelasting op kerosine. Eerder had hij gepleit voor een
belasting op vliegtickets. Van Geel vindt dat de negatieve
milieueffecten van vliegen beter in de prijs moeten worden
verrekend. Hij vindt het onbegrijpelijk dat er wel accijns wordt
geheven op benzine en diesel en niet op kerosine. ´Er zal meer
moeten worden gedaan om de ernstige gevolgen van
klimaatverandering tegen te gaan. De luchtvaart moet daar niet
van worden uitgezonderd´, aldus Van Geel.
Door de verbranding van kerosine komen er broeikasgassen vrij.
De internationale luchtvaart is tot nog toe uitgezonderd van de
verplichtingen uit het Kyoto Protocol over klimaatverandering.
|
|
Lokale producten nog heilzamer voor milieu
dan biologisch"
Biologische landbouwproducten zijn waardevol, maar de consument
helpt het milieu nog meer door voedsel te kopen dat werd
geproduceerd in de nabije omgeving. Voor het Verenigd Koninkrijk is
dat twintig kilometer, zegt een rapport in het internationale
vakblad Food Policy. Het rapport pleit voor meer lokale productie en
consumptie. "De boodschap is dat het niet genoeg is voedsel te kopen
uit eigen land, nog beter is dat het uit de eigen streek komt",
zeggen de auteurs.
Jules Pretty van de universiteit van Essex en zijn collega Tim Lang
van City University berekenden dat het over lange afstanden
vervoeren van voedsel meer schade aanricht aan het milieu dan het
bedrijven van niet-biologische landbouw op zich. Ze stootten daarbij
op een aantal verrassende resultaten. Zo blijkt het wegtransport nog
schadelijker te zijn dan het vliegtuig. Vandaar hun advies om niet
alleen voedsel te kopen uit het Verenigd Koninkrijk, maar
daarbovenop ook uit de eigen regio. Al geven de auteurs toe dat de
belabberde labeling van voedingsproducten die bewuste keuze vaak
niet toelaat.
Pretty en Lang berekenden voor het Verenigd Koninkrijk het
ecologisch prijskaartje van elke stap in de voedselproductie. "In
die prijs zitten externe kosten zoals schade aan milieu en
wegeninfrastructuur", zegt Pretty. Indien al het voedsel verhandeld
wordt binnen een straal van 20 kilometer verminderen de milieu- en
infrastructuurkosten met een factor tien. De daling van 3,4 miljard
euro tot 340 miljoen euro is dan goed voor een jaarlijkse
milieubesparing van meer dan 3 miljard euro.
Ook de biologische landbouw kan een forse bijdrage leveren in die
kostenbesparing. Als alle landbouwers in het Verenigd Koninkrijk
zouden overschakelen naar bio, dan spaart dit 1,6 miljard euro
milieukosten uit. De consument kan nog 150 miljoen euro bijdragen
door per fiets, te voet of met de bus zijn voedsel te gaan kopen.
|
Vervuiler moet herstelkosten
betalen
Een bedrijf dat ernstige schade
toebrengt aan natuur, bodem of water moet dit herstellen. De
vervuiler betaalt de kosten en niet de overheid. Dit hebben de
Europese ministers van milieu in Luxemburg besloten.
Staatssecretaris Van Geel (milieu) vindt de nieuwe Europese
regeling een stap in de goede richting. Hij vindt het een goed
uitgangspunt dat de vervuiler verantwoordelijk is voor de
kosten. Van Geel:" de vervuiler wordt gestimuleerd om schade te
voorkomen en dat zal ook een preventieve werking hebben.
Bovendien is het een goede zaak dat de aanwezigheid van een
vergunning geen absolute vrijwaring is om de herstelkosten te
betalen
"Nederland is akkoord gegaan met de regeling, alhoewel de
regeling minder ver gaat dan gehoopt. Van Geel betreurt dat er
in de regeling geen verplicht systeem van financiële zekerheid
is opgenomen. Hij gaat er van uit dat na de evaluatie de
regeling wordt uitgebreid met een verplicht systeem van
financiële garantie (verzekering of schadefonds).Verder vindt
Van Geel het geen goede zaak dat de vangnetfunctie van de
overheid uit het de regeling is geschrapt. Volgens Van Geel was
het beter geweest als er in de regeling was vastgelegd dat de
milieuschade hoe dan ook wordt hersteld. In de eerste plaats
door de vervuiler, desnoods door de overheid.
Voor Nederland heeft deze regeling met name
gevolgen voor beschermde soorten en natuurgebieden. Voor water
en bodem zal het in praktijk minder gevolgen hebben. Daar heeft
Nederland al regelgeving voor. Sinds 1998 heeft Nederland een
milieuschadeverzekering die schade aan bodem en water dekt.
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
TU's willen Afsluitdijk bekleden
met zonnepanelen |
16 maart 2007
De TU Delft werkt aan een studie om de Afsluitdijk te bedekken
met zonnepanelen. De eerste kilometer zou er volgend jaar kunnen
liggen. Dat meldt Delta, het weekblad van de universiteit. De
zonnige kant van de Afsluitdijk is straks niet meer bedekt met gras,
maar met zonnepanelen, aldus de initiatiefnemers.
Het plan komt voort uit het onderzoeksprogramma Fryseps van het
Cartesius Instituut. Het instituut is een samenwerking van de drie
TU's, de provincie Friesland en een aantal Friese bedrijven en
kennisinstellingen.
Prof.dr.ir. Han Brezet, coördinator van de TU Delft in het Cartesius
Instituut, benadrukt dat bekleden met zonnepanelen slechts een de
plannen is voor de Afsluitdijk. Maar hij heeft er vertrouwen in. "Al
duurt het nog wel zeker twintig jaar voor de panelen er liggen."
Maar de eerste kilometer zou er, als onderzoeksproject, volgend jaar
al kunnen liggen, volgens Brezet in Delta.
Dat denkt ook Klaas Hoekstra, directeur van de Sun Factory, een
bedrijf in zonnepanelen. Hij werkt met Brezet van Industrieel
Ontwerpen en de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen aan
de uitwerking van het plan. Hoekstra wilde twee jaar geleden al een
proefproject met zonnepanelen op de Afsluitdijk. Maar afschaffing
van subsidies voor zonne-energie en het faillissement van het
geldschietende energiebedrijf maakten dat het niet doorging.
Hoekstra: "We willen zoutbestendige, stevige zonnepanelen integreren
in de dijk. Maar er moet wel getest worden of de waterkerende
werking van de dijk niet achteruit gaat." Ook eventuele overlast
voor het verkeer, door reflectie van de zon op de panelen, moet
onderzocht worden.
bron: Delta |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Windenergie over 7 jaar
goedkoper dan aardgas |
7-03-2007
Op basis van de huidige verwachte stijging van de
energieprijzen blijkt dat windenergie binnen afzienbare tijd
concurrerend wordt met energie uit aardgas.
Dit komt omdat de kosten van windenergie dalen, terwijl die van
eindige fossiele energiebronnen toenemen. Dit blijkt uit een rapport
dat vandaag door de Nederlandse Wind Energie Associatie (NWEA) wordt
aangeboden aan de ministers Van der Hoeven en Cramer.
NWEA heeft een voorstel voor een verbeterde MEP regeling voor
windenergie op land en op zee uitgewerkt. In opdracht van NWEA
rekenden KEMA en Ecofys de budgettaire consequenties van dit
voorstel door. Tevens blijkt hieruit dat vanaf 2014 voor nieuwe
windparken op land - en na 2020 voor nieuwe windparken op zee - geen
MEP bijdrage meer nodig is. De MEP bijdrage per kWh windstroom neemt
in de komende periode sterk af. Het totale MEP budgetvoor
windenergie op land bedraagt in deze periode maximaal Euro 57
miljoen per jaar en maximaal Euro 200 miljoen voor wind op zee.
Indien de energieprijzen sterker stijgen dan thans wordt verwacht,
wordt de MEP bijdrage aan windenergie zelfs nog lager. De NWEA
dringt er bij het nieuwe kabinet op aan deze conclusies te vertalen
in een krachtig beleid om de groei van windenergie in Nederland te
bevorderen. In 2020 kan in Nederland door een consistent standvastig
overheidsbeleid ruim 16% van de nationale elektriciteitsbehoefte
opgewekt worden door windenergie. De 8000 MegaWatt (MW)
productievermogen, die hiervoor nodig is - 4000 MW op land en 4000
MW op zee - vormt slechts de ondergrens van het winbare potentieel
aan windenergie, in het bijzonder op de Noordzee.
Nieuw in het NWEA voorstel is de koppeling van de MEP bijdrage aan
de elektriciteitsprijzen. Daarnaast de introductie van de Vermeden
Maatschappelijke Kosten (VMK). Door de opwekking van elektrische
energie met windenergie worden externe kosten, die ontstaan bij
opwekking van energie uit fossiele energiebronnen voorkomen. Dit
zijn maatschappelijke kosten als gevolg van uitstoot van CO2 en
andere schadelijke stoffen. Te denken valt bijvoorbeeld aan kosten
voor de volksgezondheid door luchtverontreiniging, voor
watermanagement door hogere waterstanden en extreme weercondities en
schade door klimaatverandering aan gewassen. Deze kosten worden nu
ook de maatschappij betaald, maar zijn niet in de
elektriciteitsprijs verwerkt. NWEA stelt voor de maatschappelijke
kosten, die vermeden worden door opwekking van windenergie, ten
goede te laten komen aan de
producenten van windstroom. Hierdoor kan de MEP bijdrage omlaag.
Windenergie kan in Nederland worden opgewekt en is vrij van
broeikasgassen, twee factoren die van belang zijn voor de
leveringszekerheid en het verduurzamen van de
elektriciteitsvoorziening. Windenergie is marktrijp en daarom niet
afhankelijk van lange en onzekere research- en developmenttrajecten.
Daarom kan deze optie per direct worden benut. Uit diverse
buitenlandse studies blijkt dat een toenemend aandeel windenergie
leidt tot lagere stroomprijzen. Windenergie is een uitstekende
investering om de energievoorziening in Nederland op korte termijn
schoner, betrouwbaarder en goedkoper te maken. Daarnaast biedt de
reeds ingezette ontwikkeling van windenergie op de Noordzee
Nederland een unieke mogelijkheid om haar vooraanstaande
internationale positie op het gebied van offshore technologie te
versterken.
Het rapport van KEMA/Ecofys is te downloaden op www.nwea.nl
Bron: NWEA |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Partij voor de
Dieren stelt kamervragen over MRSA besmetting onder varkenshouders |
2-01-2007
Het grootschalige gebruik van antibiotica in de varkenshouderij
lijkt een gevaar voor de volksgezondheid te vormen. Maart 2006 kwam
er een alarmerende brief van directeur Coutinho van het Centrum
Infectieziektenbestrijding dat varkens en varkenshouders op grote
schaal besmet zijn met de gevaarlijke multiresistente MRSA bacterie.
Hoewel de Voedsel en Waren autoriteit begin dit jaar ook al
waarschuwde voor het toegenomen veterinaire gebruik van antibiotica
in de veesector en het ontstaan van gevaarlijke zoönotische
pathogenen, heeft de overheid nauwelijks gereageerd op de dreiging
voor de Volksgezondheid. Uit een steekproef van Zembla bleek dat ook
2,5% van het onderzochte varkensvlees in de winkels besmet was met
de MRSA bacterie.
Jaarlijks zijn er ongeveer 1.500 mrsa besmettingen in ons land. De
mrsa bacterie blijkt voor te komen bij 39% van de slachtvarkens in
Nederland, zo bleek eerder dit jaar uit een eerste verkenning van de
voedsel- en warenautoriteit.
Uit een aanvullende steekproef onder varkenshouders bleek dat 23%
van de onderzochte varkenshouders besmet was met het ‘varkenstype
mrsa’. Vergelijkbaar onderzoek in Frankrijk kwam tot soortgelijke
uitkomsten. Het Centrum Infectieziektenbestrijding van het RIVM doet
onderzoek naar de vraag of mensen de varkens-MRSA op andere mensen
kunnen overbrengen. Uit voorzorg worden bij veel ziekenhuizen al
speciale hygiënische maatregelen genomen bij ziekenhuisopname van
patiënten die in contact staan met varkens.
Het antibioticagebruik in de Nederlandse veesector is extreem hoog.
Uitgegaan wordt van een jaarlijks verbruik in Nederland van 400.000
kilogram antibiotica. Een land als Denemarken gebruikt naar
schatting vier keer minder. Eerdere maatregelen tot beperking
werkten averechts en leidden slechts tot een toename van het
verbruik. Een verbod op enkele soorten antiobiotica leidde slechts
tot een toename van het algehele verbruik. Een verbod op preventief
gebruik per 1 januari 2006 leidt nu tot een zeer snelle stijging van
het veterinaire gebruik van antibiotica, zo meldde de VWA op 6
januari j.l. De VWA waarschuwt voor het ontstaan van multiresistente
zoönosen, voor mensen gevaarlijke ziektes in (landbouw)dieren.
Eerder bleek uit onderzoek van CIDC-Lelystad dat campylobacter in
snel tempo resistent aan het worden is tegen het antibioticum
campylobacter. Deense onderzoekers ontdekten salmonella bacteriën
die al resistent waren tegen 11 soorten antibiotica.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
De
biobrandstof-farce |
13-12-2006
Milieudefensie heeft bewezen dat groene stroom het milieu ernstig
kan vervuilen. Dat geldt zeker voor stroom die is opgewekt uit
geïmporteerde palmolie. Die is voornamelijk afkomstig uit Indonesië,
waar regenwouden worden gekapt voor de aanleg van plantages voor
palmen.
Het kappen en verbranden van die moeraswouden in Zuidoost-Azië is
verantwoordelijk voor acht procent van de uitstoot van het
broeikasgas CO2 in de wereld. Dat hebben deskundigen van Wetlands
International en WL Delft Hydraulics uitgerekend. Op grond van een
klacht van Milieudefensie heeft de Reclamecodecommissie geoordeeld
dat het Nederlandse energiebedrijf Essent de consument verkeerd
voorlicht door de stroom uit palmolie duurzaam te noemen. De
tientallen miljoenen aan milieusubsidies die aan deze vuile vorm van
stroomopwekking zijn besteed, blijken een averechts effect te hebben
gehad. In plaats van een reductie van CO2 , is er juist kooldioxide
bijgekomen.
Dit voorbeeld roept vragen over de subsidie-industrie die rond
biobrandstoffen is ontstaan. Omdat voor het maken van
biobrandstoffen door middel van landbouwwerktuigen veel energie
nodig is, valt het rendement tegen. Bij elke nieuwe subsidie gaan
bedrijven aan het werk om een goedkope wijze van productie te vinden
waarbij de grenzen van de regeling worden opgezocht. Dat geldt ook
voor verplichtingen tot levering van biobrandstoffen. De Nederlandse
regering verplicht de oliemaatschappijen straks in benzine bijna zes
procent biobrandstof bij te mengen. De herkomst van deze brandstof
is onbekend, zodat er geen enkele garantie is dat de ethanol niet
afkomstig is uit bijvoorbeeld het Braziliaanse regenwoud, met extra
CO2 -schade. De richtlijnen voor duurzaamheid van biobrandstof die
zijn opgesteld door een Nederlandse werkgroep zijn nog niet van
kracht.
Biobrandstoffen zijn niet alleen vaak slecht voor het milieu, maar
ze leggen ook beslag op de wereldvoedselvoorraad. De gebruikte
grondstoffen worden ook gebruikt voor eten. Wetenschappers hebben
uitgerekend dat alleen al de voor het Nederlandse wagenpark
benodigde biobrandstof 100 miljoen mensen zou kunnen voeden. Auto’s
en energiecentrales gaan dan concurreren met arme gezinnen die
kinderen moeten voeden.
De Nederlandse overheid werkt aan regels voor duurzame
productiemethoden die het regenwoud ongemoeid laten. Toch blijven de
inspanningen in de biobrandstofhandel onbelangrijk vergeleken bij de
CO2 -uitstoot die kan uitblijven door bezuiniging op energie. Met de
bestaande technologie kan er op autobrandstof veel meer worden
bespaard dan er aan biobrandstof wordt bijgemengd. Nederland zou een
voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse deelstaat Californië die
steeds hogere eisen stelt aan het gemiddelde brandstofgebruik van
daar verkochte auto’s. Als een deelstaat van het federale Amerika op
dit terrein een eigen beleid kan voeren, zou een lid van de losse
statenbond die de EU is, dat zeker moeten kunnen doen.
Het voorbeeld van de palmolie toont aan dat loze maatregelen om te
voldoen aan het Kyotoverdrag tegen klimaatverandering uiteindelijk
worden ontmaskerd.
Bron: NRC
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Wereldmaaltijden rond
Wereldvoedseldag |
5-10-2006
Op tal van plekken worden de komende maand Wereldmaaltijden
georganiseerd, op basis van een eerlijke wereldvoedselverdeling.
Ondermeer in: Den Haag, Twente, Munnekeburen, Amsterdam (div.),
Enschede, Dordrecht, Den Bosch, Breda, Tilburg, Oss, Cuijk,
Roosendaal, Bergen op Zoom, Eindhoven en Utrecht.
Veel Wereldmaaltijden vinden plaats in het kader van
Wereldvoedseldag: 16 oktober.
De Wereldmaaltijd brengt tot uiting dat de aarde ruim voldoende
voedsel voortbrengt om alle wereldbewoners elke dag een volwaardige
maaltijd voor te zetten. Als we maar eerlijk delen!
Voedsel genoeg voor iedereen!
Bij een Wereldmaaltijd eet een persoon niet meer voedsel dan
beschikbaar is bij een eerlijke mondiale voedselverdeling.
Wie zich bij een Wereldmaaltijd een sober of karig maal voorstelt
zal zich verbazen: het is een ruime, smakelijke en voedzame maaltijd
die uit drie gangen kan bestaan!
Tijdens een Wereldmaalijd kan iedereen ervaren dat de aarde genoeg
voedsel voortbrengt voor iedereen. Honger in de wereld is geen
gevolg van gebrek, maar van ongelijke verdeling.
De voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties
(FAO) houdt bij hoeveel voedsel er wereldwijd wordt geproduceerd. De
FAO schat in, dat de aarde zelfs genoeg kan opbrengen voor het
dubbele van de huidige wereldbevolking.
Op basis van cijfers van de FAO (peiljaar 2000) berekende Stichting
WereldDelen hoeveel voedsel er per wereldbewoner momenteel
beschikbaar is. Bij een eerlijke voedselverdeling zijn dat de
volgende hoeveelheden per persoon per dag: 264 gram tarwe, 269 gram
rijst, 268 gram mais, 60 gram gerst, 68 gram overige granen, 145
gram aardappelen, 313 gram wortel- en knolgewassen, 25 gram
peulvruchten, 303 gram groenten, 212 gram fruit, 50 gram ruwe
suiker, 260 gram melk, 57 gram vis en 50 gram (keuken)olie.
In het Wereldmaaltijd-concept wordt aangeraden gebruik te maken van
biologisch geteelde producten uit eigen regio en om
importingredienten zoveel mogelijk te betrekken via de eerlijke
handel: producten met het Fair Trade- of Max Havelaar-keurmerk en
producten uit de Wereldwinkel.
Vooral in de periode rond Wereldvoedseldag (16 oktober) worden op
allerlei plaatsen in Nederland Wereldmaaltijden georganiseerd.
Enkele opvallende intiatieven dit jaar zijn:
een Wereldmaalijd voor en door buurtbewoners in Amsterdam-zuid, een
veganistische Wereldmaaltijd (ook in Amsterdam), en de
Wereldmaaltijden die worden bereid door leerlingen van ROC's in
Noord-Brabant. Kijk voor het volledige overzicht op http://www.omslag.nl/voedsel.htm#agenda
Het Wereldmaaltijd-concept
Het idee voor de Wereldmaaltijd werd in 2001 bedacht door Omslag,
Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, daarbij geinspireerd door
materiaal van Stichting WereldDelen. Sinds de introductie van de
Wereldmaaltijd worden het hele jaar door op tal van plekken in het
land Wereldmaaltijden georganiseerd. Het initiatief komt uit zeer
uiteenlopende
hoeken: van religieuze groeperingen, milieu-, ontwikkelings- en
solidariteitsorganisaties, vrouwengroepen, woongroepen, studenten,
gemeenten en festivalorganisatoren.
De ervaring leert dat vrijwel overal de verbazing overheerst over de
grote hoeveelheid smakelijk eten die dagelijks voor iedereen
beschikbaar blijkt. Als we maar eerlijk delen... De laatste jaren
valt op dat ook steeds meer scholen de Wereldmaaltijd ontdekken als
educatief project.
Verslagen van eerder georganiseerde Wereldmaaltijden staan
op: http://www.omslag.nl/voedsel.htm#verslagen
In 2003 vervaardigde Omslag in samenwerking met Stichting
WereldDelen een praktisch informatiepakket. Dit bevat uitvoerige
achtergronden, feiten en cijfers, menusuggesties, een poster en een
informatieve placemat. Ook biedt het pakket suggesties voor bewust
consumeren met oog voor het milieu en rechtvaardige Noord-Zuid
verhoudingen, en een handig draaiboek voor het organiseren van een
Wereldmaaltijd.
Tenslotte bevat het pakket inspirerende teksten die gebruikt kunnen
worden bij bezinningen.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Portugal haalt energie uit
oceaangolven |
28 - 09 - 2006
Vijftienhonderd gezinnen in Portugal krijgen binnenkort licht uit
de Atlantische Oceaan. Vanaf begin oktober levert een drijvende
golfslagcentrale op 8 kilometer van de kust stroom aan inwoners van
Aguçadoura in het noorden van Portugal.
'Het is de eerste elektriciteitscentrale in de wereld die stroom
haalt uit de golven', stelt ingenieur Rui Barros. Barros is
directeur van Enersis, het grootste Iberische bedrijf voor
hernieuwbare energie.
De centrale bestaat uit drie enorme buizen, 142 meter lang en met
een diameter van 3,5 meter. De constructie drijft op het water op
acht kilometer van de kust. Via hydraulische hogedrukpompen en drie
generatoren worden de bewegingen van het grote vlot omgezet in
stroom. Die gaat dan via een onderzeese kabel naar het vasteland.
Volgens Enersis lever de golfslagcentrale zo'n 2,25 megawatt aan
stroom.
Voorspellen
Portugal profiteert van de sterke golfslag in de Atlantische Oceaan.
Meteorologen kunnen de kracht en de hoogte van de golven voor een
periode van 6 dagen voorspellen. Daardoor is ook de stroomproductie
goed in te schatten.
Portugese experts denken dat ze in de toekomst met een
golfslagcentrale drie keer meer stroom zullen kunnen opwekken dan
met een even duur windturbinepark. Enersis hoopt binnen een jaar nog
28 golfslagcentrales te kunnen installeren.
Onderzoek naar en ontwikkeling van de centrale heeft Portugal aan
een voorsprong geholpen op andere landen die in de toekomst ook
stroom uit de golven zouden willen halen. Enersis wil ook in het
buitenland geld verdienen met de nieuwe techniek.
Antonio Sarmento, de directeur van het Portugese Centrum voor
Energie uit de Golven, gelooft dat Portugal 10 procent van de
wereldmarkt voor deze nieuwe technologie kan veroveren. Dat zou
neerkomen op een kleine 40 miljard euro, ongeveer 30 procent van het
huidige bruto binnenlands product van Portugal.
Getijdencentrales
Er zijn nog wel meer Europese landen die energie uit de zee halen.
Getijdencentrales bestaan al lang - bijvoorbeeld in Bretagne, waar
het verschil tussen eb en vloed heel groot is. In de Middellandse
zee lijken de mogelijkheden beperkt: de golven zijn er veel minder
hoog en er zijn ook geen uitgesproken getijden. Toch is Italië
begonnen met een project om elektriciteit op te wekken in de straat
van Messina. De zee-engte tussen Sicilië en de rest van Italië staat
bekend om zijn sterke stromingen.
Portugal investeert sinds 2004 fors in wind- en zonne-energie. In
2004 begon Portugal met de bouw van wat de grootste zonnecentrale
ter wereld moet worden. De bedoeling is 100 hectaren zonnepanelen
aan elkaar te schakelen. Samen zouden die een vermogen hebben van 64
megawatt, 12 keer meer dan de grootste zonnecentrale die nu in
Duitsland staat.
Portugal begon in 2004 ook in sneltempo windturbines te bouwen.
Alleen Spanje en Duitsland produceren nu in Europa nog meer
windenergie.
Bron: IPS |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
Run op Duits biovlees na schandaal 12 - 09 - 2006
Misselijk van het 'Gammelfleisch'-schandaal, laden veel Duitsers nu
biologisch vlees in hun winkelwagen. Het vlees vliegt de winkel uit,
sinds bekend werd dat een groothandelaar bedorven vlees op de markt
heeft gebracht.
'We zien een duidelijke toename van de vraag naar biovlees', zei de
woordvoerder van de grote Duitse natuurwinkelketen Alnatura tegen
een verslaggever van het Duitse persbureau DPA. In enkele van de 25
filialen was het vlees vorige week uitverkocht.
Het bedorven vlees dat in Duitsland voor veel opschudding heeft
gezorgd, was afkomstig van een Beierse groothandelaar. Hij leverde
vlees aan 2500 klanten in Duitsland en vijftig in omringende landen,
waaronder Nederland. Volgens de Beierse politie had de man 60 ton
oud vlees op voorraad dat tot 4 jaar over datum was. De
houdbaarheidsstickers waren vervangen nadat de datum was verlopen.
Woensdag pleegde de groothandelaar zelfmoord.
De Duitse media publiceren dagelijks nieuwe berichten over het
vleesschandaal. Ook in koelcellen elders in het land zijn de
autoriteiten op partijen oud vlees gestuit.
De Duitse Bond voor Milieu en Natuurbescherming raadt consumenten
aan biologisch vlees kopen. Volgens de bond is er bij biologisch
vlees minder overproductie en wordt het vlees in de regel niet lange
tijd opgeslagen in koelcellen. Bovendien staat de kwaliteit van
biologisch vlees minder onder druk omdat het niet zo goedkoop
mogelijk wordt geproduceerd.
Bron: OneWorld |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
‘Schiphol: klimaatcriminelen’
Bezetters taxibaan grijpen rechtszaak aan voor protest |
29-08-2006
Op donderdag 31 augustus dienen 31 actievoerders van Milieudefensie
zich voor de rechter te verantwoorden.
De actievoerders bezetten begin juni de taxibaan op Schiphol als
protest tegen de dreigende oprekking van de milieu- en
geluidsgrenzen voor Schiphol. Voorafgaand aan de rechtszitting
krijgen de activisten bijval van zo’n vijftien ‘pinguïns’ die
protesteren tegen de enorme bijdrage die Schiphol levert aan het
opwarmen van de aarde.
Schiphol is in haar eentje verantwoordelijk voor maar liefst tien
procent van de totale Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect.
Door de kabinetsplannen om de milieuregels verder te versoepelen zou
Schiphol de ruimte krijgen fiks verder te groeien, waardoor dit
percentage kan oplopen tot liefst twintig procent in 2020. Nu al
leveren de vliegkilometers vanaf Schiphol ongeveer dezelfde bijdrage
aan het broeikaseffect als alle personenauto’s in Nederland bij
elkaar.
‘Het is onacceptabel dat één bedrijf zo’n enorme hoeveelheid
broeikasgassen mag uitstoten’, zegt Joris Wijnhoven, campagneleider
verkeer van Milieudefensie. ‘Wij verantwoorden ons vandaag voor onze
protestactie in juni, waarbij we de Polderbaan enkele uren
onbruikbaar maakten. Wanneer verantwoorden de klimaatcriminelen
Schiphol en minister Peijs zich voor hún bijdrage aan het opwarmen
van de aarde?’
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Tropische
insecten duiken hier op |
Nederland zucht onder een invasie van ziekmakende (sub)tropische
insecten. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat ook het
voor mensen dodelijke Westnijlvirus hier neerstrijkt.
Die vrees uit het nationaal instituut voor dierziekten CIDC in
Lelystad, dat onderdeel is van Wageningen Universiteit. Net als het
nu in Limburg rondwarende blauwtong brengen stekende subtropische
muggen ook Westnijl over.
De ziekte rukt steeds noordelijker op.
"Drie jaar geleden wezen we op het risico van introductie van
blauwtong en Westnijl. Bij blauwtong duurde het slechts drie jaar",
zegt plaatsvervangend directeur Fred van Zijderveld van CIDC.
Blauwtong zat niet hoger dan de Middellandse Zee, Westnijl is al
gezien in Frankrijk.
Westnijl huist in vogels, waarna prikkende muggen het overbrengen op
paarden en mensen. Sinds de eerste vondst in de Verenigde Staten in
1999 maakte het virus daar al honderden menselijke slachtoffers,
meestal via hersenvliesontsteking. Een vaccin bestaat niet.
"Ons warmere klimaat lijkt de nieuwe ziekten en insecten aan te
trekken ", zegt dierenarts Van Zijderveld. Zo huizen sinds kort rond
Den Haag dermacentor-teken die een parasitaire ziekte verspreiden,
die honden de das omdoet. "Daarvan zeiden we ook, hoe kan dit nu
weer?"
Koorts
Tot nu toe zuchten vooral boeren onder de exotische invasie.
Blauwtong kwelt Limburgse schapen met hevige koorts en een gezwollen
gezicht. Maar ook akkerbouwers vinden tussen hun gewassen steeds
vaker exotische zespootjes, bevestigt gewasbeschermingsdeskundige Jo
Ottenheim van LTO Nederland.
Bij Schiphol kropen drie jaar geleden tussen de maïs opeens de
subtropische maïswortelkevers rond. De knager vloog vanaf de Balkan
naar West-Europa. Verder raken tomaten- en paprikatelers in paniek
over de Middellandse Zeevlieg en klagen akkerbouwers over "steeds
meer" coloradokevertjes in aardappelen.
"Vondsten in planten zorgen in het ergste geval voor een
exportverbod" , zegt Ottenheim. "Maar in elk geval zijn er de kosten
van dure insecticiden. Bovendien zit een boerderij vaak tijdelijk op
slot."
Bron: Telegraaf
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Rotterdam voert debat
nieuwe energie en innovatieve mobiliteit |
2006-08-16
Rotterdam is de 'place-to-be' als het gaat om de ontwikkeling en
toepassing van nieuwe vormen van energie. Op zaterdag 19 augustus
discussiëren veertig experts uit de autoindustrie, wetenschap,
politiek en bedrijfsleven over nieuwe energie en innovaties in
mobiliteit, en de rol die Rotterdam daarin kan spelen. Een van deze
experts is voormalig astronaut Wubbo Ockels. Aansluitend wordt op
zondag 20 augustus een wereldsnelheidsrecordpoging gedaan om met een
op waterstof aangedreven racewagen van Formule Zero in het Guinness
Book of Records te komen tijdens het Formule 1 evenement Bavaria
City Racing
Rotterdam zoekt actief naar manieren om op duurzame wijze te blijven
voldoen aan de toenemende energievraag en de toenemende vraag naar
mobiliteit. Internationale ontwikkelingen zoals de hoge prijzen van
olie en gas, spelen daarbij een belangrijke rol. Om een antwoord te
geven op dit vraagstuk worden er steeds meer nieuwe technologieën
voor duurzame mobiliteit ontwikkeld. Zo zijn er alternatieve
brandstoffen beschikbaar zoals ethanol en biodiesel. Het is echter
de vraag of deze nieuwe technologieën commercieel interessant genoeg
zijn om op grote schaal toegepast te worden. De experts gaan
hierover vanaf 14.00 uur een uitdagend debat aan. Dat gebeurt op de
8e etage van het party- en congrescentrum Engels, Stationsplein 45
in Rotterdam.
Bron: iNSnet |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Ecostream bouwt grootste
zonne-installatie ter wereld in Murcia, Spanje |
11-08-2006
Ecostream Spain SL heeft van Globasol, een in Madrid gevestigde
investeerder in duurzame energie, het contract voor een grote PV
zonne-installatie gekregen. Dit turn-key systeem, dat een totale
capaciteit van 14 MW krijgt, zal door Ecostream worden ontworpen en
gebouwd. De constructie van het grootste zonne-energie park ter
wereld begint in september van dit jaar en zal in het tweede
kwartaal van 2007 volledig operationeel zijn. Dit project is de
eerste fase van een totale capaciteit van 60 MW die voor de
provincie Murcia staat gepland.
Ambitieus project
Het ambitieuze project in de regio Albujón - een kleine stad bij
Murcia - omvat 140 zonne-installaties die elk 100 kW zullen
genereren. Elk systeem bestaat uit 83.000 zonnemodules van de
Chinese kwaliteitsleveranciers YingliSolar en TopSolar. Ecostream,
een dochter van de internationale Econcern groep en bekend om haar
hoge kwaliteit en snelle uitvoering van grote projecten, is de
turn-key hoofdaannemer voor dit project.
Teamwork is de sleutel
Alfredo Laiz, algemeen directeur van Ecostream Spanje, voegt hier
aan toe: 'Het systeem is in slechts zes maanden uitbesteed. Alle
betrokkenen hebben er hard aan gewerkt: van contractmodules en
andere componenten van onze leveranciers tot aan project engineering
en de vergunningen voor het project van de autoriteiten. Teamwork is
de sleutel tot succes en dit zal in de voor ons liggende periode zo
blijven." Ecostream zal dit project met een multinationaal
projectteam gaan realiseren. Daarnaast zijn op vele van Ecostream's
werkterreinen, de klanten nauw betrokken. "Samen staan we sterk en
zijn we in staat dit topklasse project op te leveren. Wij zij erg
blij dat ons team snel met de installatie kan beginnen", besluit
Steven Pleging, CEO van Ecostream International.
Duurzame energie en toerisme
Globasol is in 2005 opgezet door een groep investeerders onder
leiding van de familie Hidalgo - eigenaren van Globalia Corporación
Empresarial (www.globalia.com). Hun belangrijkste doel is het
promoten van duurzame ontwikkeling in Spanje en hernieuwbare energie
in het bijzonder. Globasol bouwt faciliteiten volgens de hoogste
kwaliteitseisen, trekt particulier kapitaal aan en stimuleert
daarmee de economie van de regio's waarin ze actief is.
Algemeen directeur van de Gobalia groep, Javier Hidalgo, stelt: "We
gaan door met de investering in de energie en duurzame toerisme
sectoren in Murcia. Wij zien zonne-energie als de beste manier om de
productie van duurzame energie te bevorderen maar we zullen er ook
voor zorgen dat het milieu op een verantwoorde manier wordt
behandeld bij alles wat we doen".
Het 14 MW park is het tweede grote project voor Ecostream in Spanje:
"In maart 2007 zal een 9 MW project worden gerealiseerd in de
regio's Sevilla, Badajoz en Ciudad Real, aldus Alfredo Laiz.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Energie-opwekking uit varkensvet
in Groningen |
12-06-2006
De Groningse varkensvetsmelterij Ten Kate gaat in Ter
Apelkanaal een centrale bouwen die van energie wordt voorzien door
reuzel. De centrale kan tien megawatt elektriciteit opwekken,
oftewel stroom voor 30.000 Nederlandse huishoudens.
Reuzel is een bijproduct uit varkensslachterijen, en wordt
wereldwijd gebruikt door bakkerijen. Volgens de Groningse ondernemer
Sjoerd-Jan ten Kate, eigenaar van fabrieken in Ter Apelkanaal en
Duitsland, is dit vet afkomstig uit de varkensslachterijen ,,qua
calorische waarde gelijk aan stookolie'', zo zegt hij zaterdag in
het Dagblad van het Noorden.
Volgens hem is reuzel uitstekend geschikt om verbrandingsmotoren op
te laten draaien, en daarmee ook om stroom op te wekken. De nieuwe
fabriek verrijst naast de bestaande fabriek van Ten Kate Holding in
Ter Apelkanaal.
De bouw van de fabriek wordt ondersteund door Energy Valley, een
publiek-privaat samenwerkinsgverband in Noord-Nederland dat is
opgezet om de energie-activiteiten in Noord-Nederland te bevorderen
en de overgang naar nieuwe energievormen te stimuleren.
Bron: ANP
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
China gaat voor
bio |
29 - 05 - 2006
'Made in China': biologische pompoenen, zonnebloempitten en
bonen. De Chinese biolandbouw groeit als kool. Peking stimuleert de
nichemarkt doelbewust.
China wordt niet meteen geassocieerd met natuurlijke
landbouwmethodes. Het land zette de voorbije decennia in op
kunstmest en pesticiden om de landbouwopbrengst op te drijven. Het
investeert ook fors in biotechnologie en loopt voorop in het
onderzoek naar genetisch gewijzigde gewassen.
Maar toch doet ook de biologische landbouw in China het goed.
Voorlopig is het vooral de vraag uit het buitenland die de Chinese
biolandbouw laat groeien. China voerde in 2003 voor 111 miljoen euro
natuurvoeding uit; het jaar daarop was die hoeveelheid al gestegen
tot 156 miljoen euro. Naast Europa voeren ook de VS en Japan Chinese
natuurvoeding in.
Ook in China zelf vinden onbespoten groenten en fruit stilaan
afnemers. 'Begin jaren negentig was er in China nagenoeg geen markt
voor natuurvoeding', zegt Li Debo, adjunct-directeur van het
Onderzoekcentrum voor Biovoeding, een instelling van het Chinese
Agentschap voor Natuurbescherming. 'Maar nu hebben de grote steden
als Peking en Sjanghai al veel biowinkels waar je groenten, thee,
rijst, honing en fruit kunt kopen.'
Noordelijke Wildernis
De Chinese stedelingen, die steeds meer verdienen en de laatste
jaren ook geschokt werden door een reeks van voedselschandalen,
vallen voor producten uit verafgelegen gebieden als de 'Grote
Noordelijke Wildernis', waar pesticiden en kunstmest nooit hun
intrede deden. Een beurs voor natuurvoeding uit die streek eerder
deze maand in Peking, werd overspoeld door geïnteresseerden. De
standhouders verkochten onder meer twintig ton biorijst.
'We profiteren ervan dat we ver verwijderd zijn van de vervuiling en
akkers bewerken die zestig jaar lang geen chemische stoffen hebben
gezien', zegt Sui Fengfu, directeur van het Bureau voor
Landontginning van de noordoostelijke provincie Heilongjiang.
De Chinese overheid steunt de biolandbouw. Rond de grote steden zijn
proefgebieden afgebakend waar de natuurlijke landbouw alle kansen
krijgt. Die initiatieven moeten extra werkgelegenheid scheppen op
het verarmde platteland. Volgens Du Xiangge van de
Landbouwuniversiteit van Peking past de bevordering van de
biolandbouw ook perfect bij de toenemende gevoeligheid van de
Chinese beleidsmakers voor milieuproblemen.
China telt al ongeveer 1.400 erkende producenten van biovoeding, die
samen twee miljoen hectaren bewerken. Het is wel de vraag hoe sterk
die cijfers nog kunnen toenemen. Experts van de Chinese Academie van
de Wetenschappen wezen er onlangs op dat China alleen op grote
schaal natuurlijk kan gaan boeren als het landbouwareaal nog sterk
toeneemt. Dat is ondenkbaar in een land waar de vruchtbare gebieden
dichtbevolkt zijn en de snel groeiende industrie ook steeds meer
ruimte nodig heeft.
De Chinese biolandbouw kan ook ten onder gaan aan een slechte
reputatie. Chinese biospinazie die naar Japan werd uitgevoerd en
daar sporen van pesticiden bleek te bevatten, heeft al voor een
schandaal gezorgd. Importeurs sturen sindsdien hun eigen controleurs
naar China.
Bron: IPS |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Amerikaanse maïs in
trek door vraag naar biobrandstof |
8-03-2006
De binnenlandse vraag naar maïs voor de productie van
biobrandstof stijgt sterk. En het Chinese exportgevaar neemt af.
Voor Amerikaanse maïsboeren breken zonnige tijden aan.
Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw produceren de
Verenigde Staten, al één van de grootste exporteurs ter wereld,
binnenkort meer maïs voor binnenlandse verbruik dan voor de export.
Maïs is namelijk geschikt voor de productie van de brandstof
ethanol. En die biobrandstof raakt meer en meer in trek omdat de
olieprijzen zo hoog blijven.
In de VS, nu al de grootste producent van ethanol, stapelen de
plannen voor de bouw van ethanolfabrieken zich op. Nu nog is 14
procent van de maïsproductie bestemd voor de productie van ethanol.
Over een half jaar is dat al 20 procent, schat het ministerie.
Ethanol wordt momenteel nog slechts gebruikt in 3 procent van alle
Amerikaanse benzine.
Import China
Lange tijd was de Chinese export van maïs een grote bedreiging voor
de Amerikaanse maïsboeren. Ingewijden verwachten echter dat China in
de nabije toekomst tijdelijk zal moeten importeren net als
halverwege de jaren negentig. Dat zal de prijs van de Amerikaanse
maïs alleen maar goed doen.
Soja en palmolie
Behalve maïs en koolzaad (Europa) zijn ook soja en palmolie geschikt
voor verwerking tot brandstof. Zo voerde de een na grootste
palmolieproducent Maleisïe de productie onlangs op om in reactie op
de hoge olieprijzen meer ethanol te kunnen gebruiken in de benzine.
Ontwikkelings- en milieuorganisaties wijzen erop dat de
grootschalige productie van palmolie en ook soja kan leiden tot
grote sociale en milieuschade. Nieuwe plantages gaan vaak ten koste
van oerbossen, ecosystemen en landrechten van bewoners.
Bron: OneWorld |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Bedreigde vis
uit schappen Britse supers. |
28-02-2006
De grote Britse retailer Sainsbury’s heeft aangekondigd te
stoppen met de verkoop van bedreigde vissoorten. Daarmee treedt het
in de voetsporen van Marks & Spencer en Waitrose. Op die manier wil
Sainsbury’s een bijdrage leveren aan het in stand houden van de
visvoorraden in de zeeën.
Een van de vissoorten die niet langer verkrijgbaar zal zijn bij de
derde grootste supermarktketen van Groot-Brittannië is rog. De
nadruk zal nu vooral liggen op de verkoop van de populairste
soorten, zoals kabeljauw en zalm, waarvan Sainsbury’s nog grote
aantallen in de zeeën vermoedt. Bovendien wil het de consument aan
de ‘seizoensvis’ helpen, om zo te de verkooppieken van vissoorten te
spreiden. Deze maand is tong bijvoorbeeld vissoort van de maand.
Bernadette Clark de Marine Conservation Society (MCS), een
instelling die opkomt voor de bescherming van leven in de zeeën, is
blij met de stap van Sainsbury’s. “Door te weigeren om bedreigde
vissoorten als rog te verkopen, kunnen retailers als Sainsbury’s
echt een positieve invloed uitoefenen op de bescherming van het
leven in de zeeën. Het kan zelfs helpen om decennia van
overbevissing terug te draaien.” Per jaar is de visverkoop bij de
keten goed voor zo’n 204 miljoen euro.
Bron: Retailnieuws/The Guardian |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
27
deelnemers aan de start bij
Frisian Nuon Solar Challenge |
27-01-2006
Het aantal inschrijvingen aan de eerste zonnebootrace langs
de Friese Elfsteden is inmiddels 27. Naast twintig boten uit
Nederland, doen er zeven teams uit de rest van de wereld aan de
Frisian Nuon Solar Challenge mee. Dat heeft astronaut en hoogleraar
Wubbo Ockels vrijdagochtend in Sneek bekend gemaakt.
,,Maar we hopen op nog meer deelnemers'', aldus Ockels die als
adviseur aan de zonnebootwedstrijd verbonden is. De Frisian Nuon
Solar Challenge wordt van 26 juni tot 1 juli 2006 gehouden. Dit
huidige aantal inschrijvingen scoort al hoger dan de eerste editie
van de World Solar Challenge in Australië. Aan die race met
zonneauto's door de woestijn deden 23 deelnemers mee.
Momenteel zijn de teams nog druk met de bouw van hun boten, die
alleen mogen varen met behulp van zonnepanelen. Sommige deelnemers
zijn niet de eerste de besten, zoals het Amerikaanse team van de
Cedarville University dat twee keer het kampioenschap binnenhaalde
bij de North American Solar Splash. Daarnaast komen er ook teams uit
Polen, Duitsland, Jordanië en zelfs Pakistan. Naast 10
universiteiten hebben zich 17 bedrijven en beroepsopleidingen
ingeschreven.
Om de deelnemers in de kosten tegemoet te komen, worden de
zonnepanelen gesponsord door Sharp en The Sun Factory. Daardoor
kunnen ook deelnemers met minder financiële middelen toch meedoen
aan de Frisian Nuon Solar Challenge. Het eerste zonnepaneel werd
vrijdag door Klaas Hoekstra van The Sun Factory en Vincent van Laar
van Sharp aangeboden aan Ockels.
Tijdens de race zullen de teams veel 'hindernissen' moeten
overwinnen. Soms moet er zelfs geklúnd worden. De route is inmiddels
gedetailleerd te verkennen via www.frisiannuonsolarchallenge.com <http://www.frisiannuonsolarchallenge.com>.
Naast de wedstrijd worden onder de vlag van de Frisian Nuon Solar
Challenge allerhande festiviteiten georganiseerd in verschillende
Friese steden. Maar de challenge is niet alleen een race. Ook hoopt
de organisatie dat de ontwikkeling van zonneboten veel nieuwe
initiatieven op het gebied van duurzame energie losmaakt. Het eerste
project is inmiddels in ontwikkeling. Een jachtbouwer in Friesland
gaat na toekenning van subsidies als eerste in de wereld een sloep,
die op waterstof vaart bouwen. Uiteindelijk moet deze boot een
plaats veroveren op de consumentenmarkt.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Duurzaamheid
moet conflicten voorkomen |
17-01-2006
Duurzame ontwikkeling - met zorg voor mens en milieu - is
noodzakelijk om ernstige conflicten te voorkomen. Anders komen
nieuwe economieën als China en India tegenover het westen te staan
in hun zucht naar grondstoffen zoals hout en olie. Dat zegt de
Duitse sociale wetenschapper Wolfgang Sachs, die vanavond in
Amsterdam een inleiding geeft bij het Trouw-debat over globalisering
en duurzaamheid. Hij meent dat die twee, vaak gezien als
tegengesteld, elkaar niet per se uitsluiten.
Sachs, lid van de Club van Rome, pleit niet voor beperking van de
economische groei. „Maar we krijgen wel problemen als de hele wereld
zich traditioneel blijft ontwikkelen. Dat leidt tot rampen, dus
moeten we de welvaart heruitvinden op een manier die de natuur
spaart.”
Duurzaamheid is volgens Sachs overal nodig. „Landen als China en
India moeten een ecologische inhaalslag maken. Ook wij moeten
veranderen, anders doen andere landen het natuurlijk niet.”
Sachs hoopt dat instellingen als de Verenigde Naties, de
wereldhandelsorganisatie WTO en de Europese Unie zich meer inzetten
voor duurzaamheid. Maar hij verwacht veel van onafhankelijke groepen
en organisaties, die met nieuwe ideeën komen. Zo wijst hij op de
biologische landbouw., die vanuit een marginale positie inmiddels de
supermarkten heeft bereikt.
Consumenten worden volgens Sachs beperkt in het kiezen voor
duurzaamheid. Door de inrichting van het land is leven zonder auto
bijvoorbeeld lastig. En de traditionele landbouw profiteert
onevenredig van subsidies.
Bron: Trouw |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Accijns op
biodiesel |
17 - 08 - 2005
Biodiesel wordt in Nederland met accijns belast. De Nederlandse
Accijnswet eist dat u ook accijns betaalt over plantaardige olie.
Die accijns is nu nog even hoog als voor minerale olie. Mengt u
slaolie in de tank met diesel dan moet u daarvan aangifte doen.
Naheffing
Niet iedereen zal daaraan denken; de belastingdienst wel. Uit de
bonnen in de administratie blijkt eventueel het gebruik van die olie
en dan volgt een naheffing voor de dieselaccijns en de COVA-toeslag.
Met 100 procent boete.
Minister Veerman (landbouw) heeft aangekondigd dat Nederland het
gebruik van biodiesel wil stimuleren. Hoe is nog niet bekend; wel
dat gezocht wordt in maatregelen in de accijnssfeer. Op 20 september
wordt hierover meer bekend gemaakt.
Getankt in Duitsland
In Duitsland wordt biodiesel aangeboden. Dat is diesel waar een deel
plantaardige olie door gemengd is. Die biodiesel wordt in Duitsland
niet of zeer laag belast. Voor brandstof die u in Duitsland tankt in
de gewone brandstoftank van een voertuig hoeft u in Nederland niet
opnieuw accijns te betalen. Die heeft u immers in het buitenland al
betaald. Dat geldt ook voor brandstof die voor een deel bestaat uit
biodiesel.
De Nederlandse accijnswetgeving is op dit punt niet duidelijk. Maar
een woordvoerder van het Ministerie van Financiën laat weten dat het
zeker niet de bedoeling is om over de Duitse biodiesel alsnog in
Nederland accijns te heffen. Ook niet als de wet dat wel zou
toestaan.
Dat kan anders zijn als u de biobrandstof in Nederland gaat invoeren
in andere tanks. Dan is deze brandstof namelijk wel belastbaar. De
hoogte van de accijns is gelijk aan de accijns voor de brandstof die
door biobrandstof wordt vervangen. Dat zal dus meestal diesel zijn.
De accijns voor zwavelvrije diesel bedraagt 364,91 euro per duizend
liter.
Bron: EVO
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Biologische
kippenboer stopt er mee. |
23 / 08 / 2005
Biologische kippenboer Herman Mocking tegen de redactie van
Biofair.nl: "we zijn nu rechts ingehaald. Iedereen heeft de mond vol
over diervriendelijk maar biologisch wil men geen bestaansrecht
bieden". Adoptieouders van de actie "Adopteer een kip" treuren om
het verlies van hun kippen.
Wakker Dier:
Gisteravond heeft biologisch-dynamisch boer Herman Mocking uit Odijk
zijn kippen noodgewongen naar het slachthuis gebracht, omdat hij het
financieel en moreel niet kan opbrengen de dieren op te hokken.
Mocking: “De ophokplicht van Veerman is de nekslag voor de
biologische sector, in ieder geval voor mijn bedrijf. Het
overheidsbeleid van de afgelopen drie jaar lijkt erop gericht te
zijn het de extensieve veehouderij, de diervriendelijke sector,
onmogelijk te maken. De ophokplicht duurt te lang en zal ook telkens
weer terugkomen gezien de roep vanuit de meerderheid van de Tweede
Kamer om bij elke vogeltrek de kippen op te hokken. Financieel is
dat niet op te brengen en moreel gezien kan ik dat mijn kippen niet
aandoen. Het dierenleed is onoverkomelijk zeker gezien het feit dat
biologische kippen als enige kippen in de commerciële houderij hun
snavels nog hebben. De dood is voor de kippen te verkiezen boven
opgehokt zijn met de zekerheid van verveling en stress wat leidt tot
pikkerij, kannibalisme en andere vormen van onnatuurlijk gedrag.”
Wakker Dier zal voor de rechter de ophokplicht aanvechten. Datum is
nog onbekend, maar gezien het feit dat de kippen sinds maandag
opgehokt zijn, zal de spoedeisendheid helpen bij het snel bepalen
van een datum. Wakker Dier roept alle biologische en vrije
uitloopkippenboeren op hun schade te claimen bij het ministerie van
Landbouw. De eenzijdige maatregel die alleen de diervriendelijke
sector schaadt, is willekeurig en schept rechtsongelijkheid binnen
de sector. Het beschermen van de economische belangen van de
intensieve veehouderij kan en mag niet eenzijdig afgewenteld worden
op de biologische en vrije-uitloopsector. Uitspraken van LLTB
voorman Witlox als zou het commercieel houden van kippen in een
weiland niet meer passen in onze samenleving, geven aan hoezeer
vertegenwoordigers van de bio-industrie de angst voor een pandemie
aangrijpen om de meest diervriendelijke sectoren te demoniseren en
het leven onmogelijk te maken.
De familie Mocking boert in Odijk reeds sinds 1802. Herman Mocking
stapte als een van de eerste boeren over naar een biologisch
dynamische houderij in 1995. Nu, 11 jaar later, wordt hij
geconfronteerd met een overheidsbeleid dat het hem onmogelijk maakt
om volgens diervriendelijke principes te boeren. Het eerste
slachtoffer van de vogelpest in economische zin is gevallen.
Waarschijnlijk zullen nog veel meer diervriendelijke boeren
slachtoffer worden wanneer de consument besluit geen meerprijs te
betalen voor eieren uit een ophoksituatie. De biologische kip wordt
als gevolg van de vogelpestmaatregelen met uitsterven bedreigd.
Wakker Dier roept om die reden consumenten op om juist nu de
biologische sector te helpen overleven door biologische eieren te
kopen of een biologische kip te adopteren.
Bron: Wakker Dier/BioFair.nl
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Koolzaadmolen
kampt met kinderziekten |
16 - 08 - 2005
De onlangs met veel tromgeroffel geopende koolzaadoliemolen
in Farmsum kampt met allerlei technische mankementen. De machine die
olie uit koolzaad perst, heeft tot nog toe slechts enkele uren
gedraaid en niet meer dan 2.500 liter olie geproduceerd. De
opstartproblemen leveren de boeren-aandeelhouders een schadepost op
van 60.000 euro.
Nadat minister Veerman (Landbouw) ruim een maand geleden de
Noord-Nederlandse Oliemolen opende is de continuproductie nog steeds
niet op gang gekomen "Er zijn allerlei kinderziekten", erkent
initiatiefnemer Hein Aberson van het bedrijf Solaroilsystems uit het
Friese Boijl. "Alle machines moeten goed op elkaar worden afgestemd
en worden getest. We zitten daarvoor in de laatste fase. We hebben
tijd nodig om orde op zaken te stellen." Aberson zegt dat de
inbedrijfsname van de oliemolen volgens schema verloopt, maar dat
het zeker nog enkele weken duurt voordat de machines volop draaien.
Bittere tegenvaller
Lenus Hamster uit Nieuwolda, de voorman van de 70 betrokken boeren,
rekent erop dat de fabriek eind deze week al vol in bedrijf gaat.
Voor de boeren is de vertraging een bittere tegenvaller. "We hadden
al lang continu moeten draaien, het koolzaad had al verwerkt moeten
worden", verklaart Hamster. Nu ligt er tussen de 200 en 300 ton zaad
opgeslagen, te wachten op verwerking. Hamster: "We hadden wel
rekening gehouden met enige tegenslag, maar dat het deze vorm zou
aannemen hadden we niet gedacht. We missen nu inkomsten."
De molen wordt volledig op afstand bediend en het Duitse
ingenieursbureau dat de afstelling en inregeling verzorgt, heeft
volgens Hamster moeite dat allemaal voor elkaar te krijgen. Eerder
waren er ook al problemen rond de levering van de materialen voor de
machines.
De pionierende koolzaadtelers laten zich volgens Hamster echter niet
uit het veld slaan. "We beschouwen het als aanloopproblemen." De
boeren rekenen erop dat de stijgende olieprijs de vraag naar de
biobrandstof sterk zal doen toenemen. "De olieprijs staat nu op 67
dollar per vat", zegt initiatiefnemer Aberson hierover. "Als er iets
in een land als Iran gebeurt, kan olieprijs stijgen naar 100
dollar."
Schone brandstof
De Noord-Nederlandse Oliemolen wint olie uit koolzaad. De olie die
uit de zwarte zaadbolletjes wordt geperst is zeer geschikt als
autobrandstof. Het is schoner dan gewone diesel en het geeft de
helft minder uitstoot van koolmonoxide en roet. Productie en
verbranding van koolzaadolie vormt ook nog eens een groene
kringloop.
Om een auto op koolzaad te laten rijden is wel een ombouwoperatie
van de motor noodzakelijk. Een ingreep die een paar duizend euro
kost. Een aantal gemeenten, vervoerders en huisvuilbedrijven heeft
al vrachtwagens rijden op koolzaadolie. Aberson van Solaroilsystems
zegt dat hij 150 nieuwe opdrachten heeft voor de ombouw van trucks.
"We kunnen de vraag niet eens aan", verklaart hij.
Bron: Dagblad van het Noorden
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Exact zoals de
varkens het willen:
MOOISTE MODDERPOEL LIGT IN ASTEN (BRABANT) |
17 augustus 2005
Stichting Wakker Dier heeft de modderpoel op het biologische
varkensbedrijf Sumiran in de gemeente Asten (Brabant) verkozen tot
mooiste modderpoel van Nederland. Vandaag om 11 uur zal Wakker Dier
de moddertrofee uitreiken aan boer Peter Wijnen en boerin Irene
Peters.
De biologische Brabantse modderpoel werd verkozen omdat deze lekker
groot en diep is, zowel de zeugen als de biggen er gebruik van
kunnen maken, dag en nacht open is voor de varkens en in een mooie
groene omgeving gelegen is. De jury van de Stichting Wakker Dier
heeft een groot aantal biologische modderpoelen door een varkensbril
bekeken en vond deze criteria van doorslaggevend belang. In de
biologische landbouw hebben varkens de beschikking over een uitloop
naar buiten. In de zeugenuitloop is vaak een modderpoel aanwezig die
op een zomerse dag heerlijke verkoeling biedt.
Varkens nemen graag een modderpoel ter afkoeling en om de huid te
verzorgen (tegen parasieten). In de bio-industrie zitten varkens in
krappe kale stallen zonder uitloop. Afkoeling is alleen mogelijk in
hun eigen uitwerpselen, terwijl een varken juist een uitzonderlijk
zindelijk dier is.
Tijdens hittedagen in de zomer sterven veel dieren in de
bio-industrie aan oververhitting.
Biologische varkenshouderij
In de biologische varkenshouderij gelden de strengste
dierenwelzijnsnormen.
Symbool hiervoor zijn de verplichting van ruime hokken met stro en
een uitloop naar buiten. Veel varkensboeren hebben ook voor de
zeugen een modderpoel in de weide gegraven. Hiermee kunnen de zeugen
hun natuurlijke gedrag vertonen door met een modderbad af te koelen
en parasieten van de huid te krijgen. Op warme dagen maken ze hier
veel gebruik van. De afzet van biologisch varkensvlees groeit al
jaren gestaag. Sinds supermarktketens als Albert Heijn in 2003 ook
biologisch varkensvlees zijn gaan verkopen is het aantal
varkensboeren die biologisch werkt flink gestegen. Hoewel nog
slechts 2,3% van het varkensvlees biologisch is, groeide dit aandeel
afgelopen jaar ondanks een slechte economie nog met 13%.
Bio-industrie: hitte groot probleem
Slechte ventilatie, te krappe stallen, te snelle groei en het
ontbreken van het verplichte noodalarm en noodventilatie bezorgt
tienduizenden dieren in de bio-industrie jaarlijks een zeer
pijnlijke hittedood. Na acties van Wakker Dier werden hierover in
2003 kamervragen gesteld maar minister Veerman ondernam geen actie.
Sterfte door verstikking is een gevolg van ongezonde snelle groei in
combinatie met krappe afgesloten bio-industriestallen waar te weinig
luchtverversing is. Vleeskippen zijn zo doorgefokt op snelle groei
dat ze onnatuurlijk veel lichaamswarmte produceren. In
bio-industriestallen zitten zo'n 20 kippen per vierkante meter zo
dicht opeen dat de dieren hun warmte niet goed meer kwijt kunnen.
Op warme zomerdagen zoals vandaag, komt het voor dat in een stal
maar liefst tienduizenden kuikens door oververhitting stikken.
Wakker Dier wil dat het advies van de Gezondheidsdienst voor Dieren
op wordt gevolgd en de bezetting in de stallen met dit weer sterk
wordt verlaagd. In de varkenshouderij zijn het wettelijk verplichte
alarm en de noodvoorziening bij ventilatoren op meer dan 1 van de 3
bedrijven niet geïnstalleerd. Bovendien valt de ventilatie elke
zomer bij een aantal varkensbedrijven uit waardoor duizenden dieren
sterven. Wakker Dier wil een verbod op de snel groeiende vleeskippen
en wil een strikte handhaving van de wet die een goede ventilatie
voor varkens in afgesloten bio-industriestallen verplicht. Naar
aanleiding van een actie van Wakker Dier stelde de SP twee jaar
geleden in de Tweede Kamer vragen hierover aan minister Veerman. Hem
werd gevraagd de naleving van de wet extra te controleren zodat meer
boeren de noodventilatie op orde zouden brengen. Veerman gaf echter
aan dat controleurs niet tijdens de hitte de stallen in wilden,
juist om extra stress te voorkomen. Tot op heden is echter nog
steeds niets vernomen van extra controle op dit punt.
Destructiebedrijf Rendac krijgt elk jaar tijdens de hete periodes in
de zomer extra veel kadavers van dieren uit de bio-industrie te
verwerken. |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
INWONERS EU VERBRUIKEN
2,2 KEER MEER NATUUR DAN BESCHIKBAAR
|
14 juni 2005
Inwoners van de Europese Unie verbruiken voor hun consumptie
gemiddeld 2,2 keer meer natuur, zoals hout, grondstoffen en vis, dan
de Unie beschikbaar heeft. Dat blijkt uit een rapport dat het Wereld
Natuur Fonds vandaag in Brussel heeft gepresenteerd.
Het rapport 'Europe 2005 - The Ecological Footprint' brengt de
'ecologische voetafdruk' van alle 25 EU-landen in kaart. De
ecologische voetafdruk maakt een vergelijking tussen enerzijds het
gebruik van natuurlijke hulpbronnen en anderzijds de mogelijkheid
van de natuur om zich te herstellen. Per EU-inwoner is gemiddeld 4,9
hectare nodig voor energie, voeding en andere grondstoffen.
Nederland zit met een voetafdruk van 4,7 net onder het Europese
gemiddelde. Europese landen met de grootste voetafdruk zijn: Zweden
(7), Finland (7), Estland (6,9) en Denemarken (6,4). Overigens is in
Amerika de consumptie van de biologische capaciteit nog veel groter
dan in Europa. Amerikanen hebben 9 hectare nodig.
"Europa wordt steeds afhankelijker van natuurlijke hulpbronnen
elders in de wereld, omdat we zelf een tekort hebben. Dit vormt een
bedreiging voor onze welvaart", zegt Tony Long, directeur van het
Europese kantoor van het Wereld Natuur Fonds in Brussel. "Daarom
roept het WNF de 25 Europese regeringsleiders op om voorrang te
geven aan duurzame economische groei. Zeven procent van de
wereldbevolking woont in de Europese Unie, maar de inwoners van de
EU verbruiken 17 procent van de natuurlijke hulpbronnen ter wereld.
Afrika en Azië worden hier de dupe van", aldus Long.
De ecologische voetafdruk wordt voor een groot deel bepaald door de
consumptie van energie. Daarom is het essentieel dat de Europese
economieën overschakelen van fossiele brandstoffen op duurzame
energie. Ook moeten subsidies die het niet-duurzaam gebruik van
hulpbronnen versterken, worden afgebouwd.
"Hoe langer de Europese regeringsleiders negeren wat er aan de hand
is, hoe moeilijker en duurder het wordt om ons natuurtekort te
herstellen. Het is noodzaak om de Europese druk op de natuur te
verminderen", aldus Tony Long. |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
G8 akkoord over kwijtschelding |
11-06-2005
De ministers van Financiën van de G8, de groep van rijkste
industrielanden, hebben in Londen een historische akkoord bereikt
over een massale kwijtschelding van schulden van de armste landen in
de wereld. Dat heeft de EU-voorzitter en de Luxemburgse premier
Juncker laten weten.
Op de bijeenkomst in Londen bepleitte de Britse premier Blair zijn
plan om de achttien armste landen alle schulden aan het monetaire
fonds IMF, de Wereldbank en de Afrikaanse Ontwikkelingsbank met
onmiddelijke ingang kwijt te schelden. Het gaat om een bedrag van 40
miljard dollar.
Hoewel details over het akkoord nog onbekend zijn, zijn alledrie de
instellingen bij de plannen betrokken.
Discussie
Uit eerdere berichten bleek dat er hevig gediscussieerd moest worden
voordat het akkoord werd gesloten. Een van de details die moest
worden uitgewerkt is de inzet van geld van het IMF. Het geld is
afkomstig van de verkoop van goud door het IMF in de jaren 90 en zou
gebruikt kunnen worden voor de financiering van Blairs plannen.
Sommige landen hadden echter ernstige bezwaren hiertegen.
Een ander veelbesproken onderwerp was de vraag welke landen in
aanmerking komen voor kwijtschelding en aan welke voorwaarden zij
moeten voldoen.
Gastheer en G8-voorzitter Groot-Brittannië begon aan de bijeenkomst
met de vastbeslotenheid tot een akkoord te komen over
schuldenkwijtschelding voor het Afrikaanse continent. In de armste
landen sterven jaarlijks miljoenen mensen van honger en aan ziektes
die makkelijk te behandelen zijn.
Bezwaar
Duitsland, Frankrijk en Japan hebben hun twijfels over de
haalbaarheid en wensbaarheid van een algemene kwijtscheling nooit
onder stoelen of banken gesloten. De landen pleitten eerder deze
week nog voor een alternatief plan waarbij alleen de schulden van
Mauritanië, Mali, Ethiopië, Niger en Guyana worden weggescholden.
Duitsland wilde bovendien dat kwijtschelding per geval en per land
wordt beoordeeld. Het meent dat landen moeten aantonen dat zij de
hulp verdienen. Japan vreest dat absolute kwijtscheling sommige
landen een gevaarlijke boodschap kan geven.
Mandela
De Zuid-Afrikaanse oud-president Nelson Mandela denkt daar anders
over en riep de G8 voor de bijeenkomst op alles te doen om tot een
overeenkomst te komen. "Ik hoop dat jullie dit weekeinde nog tot een
werkelijk historisch akkoord voor een volledige kwijtschelding van
de schulden komen", zei hij.
De ministers van de G8 hebben de woorden van Mandela ter harte
genomen en hebben met het akkoord mogelijk de grootste kwijtscheling
geregeld die de wereld ooit heeft gezien. |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Visserijbiologen
adviseren lagere haringvangst |
8 juni 2005
De haringstand in de Noordzee heeft zich in de afgelopen jaren
gunstig ontwikkeld en is weer terug op het niveau van de jaren
zestig toen deze op zijn hoogst was. Als gevolg van drie
opeenvolgende slechte jaarklassen wordt in de komende jaren echter
een daling van de haringstand verwacht. Visserijbiologen adviseren
daarom dat de huidige toegestane vangsthoeveelheid van 535 duizend
ton consumptieharing volgend jaar wordt verlaagd tot 455 duizend
ton.
Visserijbiologen hebben de omvang van de haringstand in de Noordzee
beoordeeld. Deze toestandsbeoordelingen worden jaarlijks uitgevoerd
door de Internationale Raad voor Onderzoek der Zee (International
Council for the Exploration of the Sea, ICES). Nederland is in ICES
vertegenwoordigd door visserijbiologen van het Nederlands Instituut
voor Visserijonderzoek, een onderdeel van de Animal Sciences Group
van Wageningen UR. De toestandsbeoordelingen worden op grond van
biologische overwegingen en beheersafspraken vertaald naar een
advies over nieuwe vangstquota. In december van dit jaar zullen de
Europese visserijministers een besluit nemen over de hoogte van de
vangstquota voor 2006.
De stand van volwassen haring in de Noordzee is in de afgelopen
jaren hersteld van 450 duizend ton in 1996 naar 1,8 miljoen ton in
2005. De drie meest recente broedjaren, 2002, 2003 en 2004, zijn
echter zwak en zullen in de komende jaren zorgen voor een daling van
de stand. Er zijn weliswaar veel haringlarven in de Noordzee
aangetroffen, maar de overleving van deze larven is uitzonderlijk
laag. Dat heeft tot gevolg dat er uiteindelijk weinig jonge haring
bij komt. De oorzaak van de lage overleving is nog niet bekend maar
zal de komende jaren worden onderzocht.
De haringvisserij wordt beheerd volgens een overeenkomst tussen de
EU en Noorwegen. In de onlangs aangepaste overeenkomst is
afgesproken dat de jaarlijkse schommelingen in de vangstquota niet
meer dan 15% mogen bedragen. Daaruit volgt voor 2006 een
vangsthoeveelheid van 455 duizend ton.
De nieuwe gegevens over de omvang van de haringstand zijn vandaag in
Rijswijk door de Nederlandse visserijbiologen gepresenteerd aan het
ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (de
opdrachtgever) en het visserijbedrijfsleven en de NGO's. Het
ministerie zal op grond van deze adviezen en reacties vanuit het
bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de Tweede Kamer een
standpunt innemen voor overleg in de Europese Visserijraad in
december.
De uitgebrachte adviezen zijn met name van belang voor de
Nederlandse trawlervloot. Deze vloot vist onder andere op haring in
de Noordzee en in de westelijke wateren. De adviezen voor makreel,
horsmakreel, blauwe wijting, schol, tong en kabeljauw zullen in
oktober door de ICES worden opgesteld
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en het Nederlands Instituut voor
Visserijonderzoek (RIVO) |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Bussen Belgische
'De Lijn' rijden dit jaar nog op plantenolie |
9-06-2005
“De Lijn doet grote inspanningen om de
Kyoto-doelstellingen te halen”, zegt Kathleen Van Brempt. “Dit jaar
rijden nog 20 bussen op pure plantenolie (PPO) en volgend jaar komen
er daar nog eens 50 bij.” Daarnaast zullen alle overige bussen van
De Lijn vanaf 2006 op biodiesel rijden.
Twintig bussen van De Lijn rijden dit jaar nog op pure plantenolie (PPO),
meer bepaald op koolzaadolie. “Dat vormt een grote bijdrage aan de
milieudoelstellingen”, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit.
“PPO is CO2-neutraal. Dat wil zeggen dat de koolzaadteelt de
CO2-uitstoot van een PPO-bus neutraliseert. Koolzaad neemt namelijk
CO2 uit de lucht en zet het om in zuurstof. In 2006 komen er nog
eens 50 bussen bij die op koolzaadolie zullen rijden.”
Van Brempt vraagt de Vlaamse boeren en minister van Landbouw Yves
Leterme om extra koolzaad te telen. “Op dit moment verbouwen de
Vlaamse boeren ongeveer 85 hectare koolzaad. Een PPO-bus rijdt per
jaar op ongeveer 10 hectare. Dat betekent dat er vandaag maar 8
bussen op Vlaams koolzaad kunnen rijden. Omdat De Lijn de garantie
biedt om een grote afnemer van koolzaad te zijn, is het voor de
boeren interessant om hierop in te spelen.”
Naast de bussen op koolzaadolie zullen alle overige bussen van De
Lijn, een 2000-tal, vanaf volgend jaar rijden op biodiesel.
Biodiesel is een mengvorm van gewone diesel en diesel op basis van
plantenolie. “De federale regering keurde een accijnsverlaging van
2,45 procent goed”, weet Van Brempt. “Daardoor zullen alle bussen
vanaf 2006 op 2,45 procent biodiesel rijden.” De minister is zelf
vragende partij om bussen zelfs op 5 procent biodiesel te laten
rijden, maar daarvoor is wel een accijnsverlaging tot 5 procent
vereist.
Ook de roetfilters die De Lijn op haar bussen aanbrengt, helpen de
milieudoelstellingen te realiseren. “Met een roetfilter vermindert
de roetuitstoot met ongeveer 90 procent en de CO-uitstoot met 98
procent. Bijna 500 bussen hebben vandaag een roetfilter. De Lijn zal
blijven investeren in het plaatsen ervan.”
“De beste manier om Kyoto te halen is zoveel mogelijk de overstap te
maken van de auto naar het openbaar vervoer”, besluit Van Brempt.
“Een bus die op gewone diesel rijdt is sowieso al
milieuvriendelijker dan een auto. Investeren in openbaar vervoer,
zodat meer mensen de auto thuislaten, is en blijft de beste
Kyoto-maatregel.”
Bron: Sp.a
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Standbeeld Sneeuwvlokje
ontvreemd |
5 juni 2005
In de nacht van 4 op 5 juni hebben onbekenden het recent
geplaatste monument “Sneeuwvlokje’ uitgegraven en meegenomen. De
Partij voor de Dieren heeft het beeldje afgelopen donderdag onthuld
om de aandacht te vestigen op de gruwelijke plezierjacht in
Nederland. Het standbeeld weegt inclusief sokkel meer dan 200 kg en
was gedeeltelijk ingegraven. Het beeld kan dus nooit door één
persoon verwijderd zijn. Het standbeeld werd sinds donderdag door
velen bezocht en er waren bloemen en tekeningen bij het monument
gelegd. Kennelijk was het de dieven een doorn in het oog dat de
Partij voor de Dieren met het witte wilde zwijntje aandacht had
weten te vestigen voor de massale jacht op duizenden zwijnen die
elke zomer plaatsvindt op de Veluwe.
De Partij voor de Dieren betreurt het dat haar inspanningen om
Sneeuwvlokje en haar soortgenoten te beschermen op deze
vandalistische wijze gesaboteerd worden.
De Partij voor de Dieren roept de mensen op om tips die leiden naar
terugvinden van het beeldje door te geven via telefoonnummer 020
6236551 of via info@partijvoordedieren.nl.
Sneeuwvlokje, het witte wilde zwijntje dat met de dood bedreigd
wordt wanneer op 1 juli het jachtseizoen op de Veluwe wordt geopend,
kreeg donderdag haar eigen standbeeld. Sneeuwvlokje is uitgegroeid
tot het “gezicht” van de miljoenen slachtoffers die door de
plezierjacht worden gemaakt en staat symbool voor het onrecht dat in
het wild levende dieren wordt aangedaan.
De Partij voor de Dieren wil met het monument de aandacht vestigen
op de misstanden op het gebied van wildbeheer in Nederland. Door de
commotie rondom Sneeuwvlokje is onlangs aan het licht gekomen dat
Staatsbosbeheer en jachtcombinaties de Flora- en Faunawet op grote
schaal overtreden. Zwijnen en herten worden structureel bijgevoerd,
waardoor een “overpopulatie” ontstaat die met behulp van het
jachtgeweer wordt teruggebracht. Volgens de draagkrachtmodellen van
dr. G. Groot Bruinderink van Alterra is het uitgesloten dat de
voortdurende overpopulatie veroorzaakt zou kunnen worden door het
natuurlijk voedselaanbod.
Het bijvoeren gebeurt vooral op grote schaal door jagers waarbij
populaties gefokt worden die hoe dan ook niet verklaarbaar zijn uit
het natuurlijk voedselaanbod. Staatsbosbeheer treedt stelselmatig
niet op tegen illegaal gebouwde jachthutten en illegaal bijvoeren.
Het is ronduit laf om dieren eerst gewend te maken aan een bepaalde
voerplaats om ze vervolgens vanuit een jachthut af te schieten.
Diverse fotografen hebben ervaren hoe Sneeuwvlokje in draf het bos
uit komt rennen zodra er met een bus mais gerammeld wordt.
Twee weken geleden is de Partij voor de Dieren een e-mail
reddingsactie gestart om Sneeuwvlokje te beschermen, wat een massaal
protest heeft doen losbarsten onder de Nederlandse bevolking. In een
reactie op de grote publieke verontwaardiging over het lot dat
Sneeuwvlokje en duizenden van haar soortgenoten dit seizoen zal
treffen heeft Staatsbosbeheer er duidelijk blijk van gegeven de kant
van de jagers te kiezen. In een verklaring over haar beleid op het
gebied van “wildbeheer” hanteert de organisatie oneigenlijke
argumenten als de vermeende overlast als gevolg van een grote
zwijnenpopulatie. Bovendien schuift Staatsbosbeheer de
verantwoordelijkheid voor de in haar gebied levende dieren af door
te stellen dat zij het populatiebeheer heeft uitbesteed aan de
jagers. De nu spelende overweging van ras- en kleurzuiverheid geven
aan dat er geen sprake is van populatiebeheer maar van “postzegelen
met dieren”. Niet ras-zuivere exemplaren worden zonder pardon
afgeschoten.
De Partij voor de Dieren vindt het onacceptabel dat onder het mom
van populatiebeheer jaarlijks duizenden zwijnen het slachtoffer
worden van de plezierjacht. De partij roept het publiek op illegale
jachthutten en voerplekken aan haar te melden evenals waarnemingen
van Sneeuwvlokje zodat eventuele plannen tot afschot direct bekend
worden.
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Visserij-inspanning
IJsselmeer
minstens 50% verminderen |
De visserij-inspanning op het IJsselmeer moet voor 31 december 2006
met minstens 50% worden verminderd. Dat schrijft minister Veerman
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vandaag in een brief aan de
Tweede Kamer. De vermindering is nodig omdat de visserij-inspanning
al geruime tijd niet meer in evenwicht is met de visbestanden.
Bovendien is de manier van vissen niet voldoende duurzaam. Voor een
sanering van de beroepsvisserij op het IJsselmeer heeft hij 7
miljoen euro beschikbaar. Met dat geld zullen zoveel mogelijk
complete vergunningen worden gesaneerd. De saneringsregeling wordt
op korte termijn ter goedkeuring aangemeld bij de Europese
Commissie. Mocht de belangstelling voor de saneringsregeling
tegenvallen zodat de gewenste vermindering van de
visserij-inspanning niet wordt gehaald, dan komen er andere
beperkende maatregelen.
De overblijvende IJsselmeervissers krijgen te maken met een nieuw
beleid. Behalve voor de beroepsvisserij biedt het IJsselmeer ook
aanzienlijke potenties voor de sportvisserij. Dit is reden om ook de
georganiseerde sportvisserij bij het toekomstig beheer te betrekken.
Het visserijbeheer zal worden vormgegeven door een
Visstandbeheerscommissie (VBC), welke Veerman uiterlijk per 1
januari 2008 zal instellen. De VBC zal jaarlijks de ruimte voor
visvangst gaan vaststellen in een visplan. De VBC wordt voorbereid
door een interimcommissie onder voorzitterschap van Th.A.G.M. van
der Weijden, voormalig dijkgraaf van het Waterschap Brabantse Delta.
De minister toets het jaarlijkse visplan onder andere op een aantal
ecologische aspecten (soortensamenstelling, voorkomen,
leeftijdsopbouw etc.).
Eveneens per 1 januari 2008 zal Veerman het gebruik van zgn.
schietfuiken voor de aalvangst op het IJsselmeer en Markermeer
verbieden, omdat daarbij de bijvangst meer dan 90% van de totale
vangst bedraagt. Het verbod is alleen te vermijden als de sector
voor die tijd kan aantonen dat de bijvangstproblematiek beheersbaar
is. Ook bij de aalvisserij met zgn. grote fuiken is sprake van veel
bijvangst. Anders dan bij de schietfuiken is dat probleem mogelijk
door technische aanpassingen te verminderen. Nader onderzoek moet
dat aantonen. Voor het gebruik van zgn. staande netten, waarin
watervogels verstrikt kunnen raken, zullen de Producentenorganisatie
IJsselmeer en de Vogelbescherming Nederland een gedragscode
opstellen.
De Europese Commissie werkt momenteel aan een voorstel voor
maatregelen die de aalstand moeten helpen herstellen. Die
maatregelen zouden kunnen leiden tot een verplichting om de
aalvisserij verder te beperken. Eventueel zal Veerman na Europese
besluitvorming over de aal zijn voorgenomen IJsselmeerbeleid nog
nader aanpassen.
Tenslotte wijst Veerman erop dat ook na de halvering van de
visserij-inspanning niet is uit te sluiten dat de visstand in het
IJsselmeer verder verminderd door een afname van de voedingsstoffen
in het water. Verdere vermindering van de visserij-inspanning kan
dan noodzakelijk zijn. Er komt dan echter geen saneringsregeling
meer.
LNV
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Rijksoverheid
gaat duurzame bedrijfsvoering stimuleren |
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Geel van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met
toezending aan de Tweede Kamer van de rapportage duurzame
bedrijfsvoering bij de overheid. In de rapportage wordt aangegeven
dat de rijksoverheid uiterlijk in 2012 in haar energiegebruik
klimaatneutraal moet zijn door haar energie duurzaam in te kopen en
de toepassing van duurzame energie en energiebesparing te
stimuleren. Daarnaast zal het klimaatneutraal vliegen, het gebruik
van roetfilters en biologische catering worden gestimuleerd.
In de rapportage staat welke acties de ministeries hebben ondernomen
om de bedrijfsvoering van de rijksoverheid duurzamer te maken. Door
het goede voorbeeld te geven en als grootinkoper kan de overheid een
belangrijke en concrete bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling.
Zo wordt er door alle overheden in Nederland naar gestreefd dat in
2010 minstens de helft van de inkopen en aanbestedingen duurzaam
gebeurt. Verder wordt zo veel mogelijk duurzaam geproduceerd hout
toegepast.
De Tweede kamer zal iedere twee jaar worden geïnformeerd over de
voortgang van de duurzame bedrijfsvoering bij de rijksoverheid. |
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
|