Terug naar
nieuws

Naar archief
2007/2008

Naar archief
2003/2005

 

EkoZine maakt gebruik van en wordt gesteund door de professionals van 010Webdesign.nl

 

Adverteren op het internet. Laat je voorlichten en start een succesvolle campagne.
Vraag de specialisten van 010Webvertising.nl

Packshots, productfoto's nodig? Eindelijk een webshop? Nu nog een professionele presentatie.
010Productfotografie.nl

 

 

Eerste Zonnebootrace in de Benelux gewonnen door ROC Zeeland

De eerste Zeeuwse Zonnebootrace in de Binnenhaven van Middelburg is gewonnen door het team van de ROC Zeeland. In de A-klasse is de eerste prijs gegaan naar Maritiem Instituut de Ruyter.

Vanaf de wal klonk het applaus toen stuurman Alexander Alleyn de snelle boot van ROC Zeeland in het zicht van de finish nog even voorbij het team van Maritiem Instituut de Ruyter manouvreerde. Een geweldig resultaat; een team uit de standaard klasse dat beide A-klasse teams voor blijft.

Volgend jaar

De eerste Zeeuwse Zonnebootrace is een succes geworden.

Als organisatie kijken we al vooruit naar volgend jaar. Er zal dan vrijwel zeker weer een race worden gehouden. Het is nog niet vastgesteld waar en wanneer. Daarover binnenkort meer informatie.

www.zonnebootrace.nl

GEMEENTE GEEFT BIO BOEREN VOORRANG !

De raad van de Gemeente Gilze en Rijen heeft besloten om gemeentelijke landbouwgrond alleen nog beschikbaar te stellen aan biologische boeren. Deze Brabantse gemeentegrond omvat circa 17 hectare en is verdeeld over diverse kavels met een variabele grootte vanaf 1 hectare.

Het besluit wordt momenteel begeleid door dhr. Puijenbroek van de Afdeling Milieu. Een belangrijk punt hierbij is dat de huidige pachtperiode wordt verlengd. Bio-boeren moeten de gepachte grond namelijk eerst twee jaar op natuurlijke wijze beheren voordat deze biologisch gecertificeerde producten kan voortbrengen.

Het Publiciteitscentrum Biologische Landbouw roept potentiele bio-boeren op om contact te zoeken met dhr. Puijenbroek: tel. 0161-290355. Want alleen met hulp van deze boeren kan de gemeente haar doelstelling uit het Milieubeleidsplan 2003-2007 realiseren.

 

Aanmelden EkoZine
nieuws brief

Archief 2005/2006   terug naar nieuws

TU's willen Afsluitdijk bekleden met zonnepanelen ...lees verder...
Windenergie over 7 jaar goedkoper dan aardgas ....lees verder...
Partij voor de Dieren stelt kamervragen over MRSA besmetting onder varkenshouders ....lees verder....
Milieudefensie heeft bewezen dat groene stroom het milieu ernstig kan vervuilen ....lees verder....
Voedsel genoeg voor iedereen! Bij een Wereldmaaltijd eet een persoon niet meer voedsel ....lees verder....
Misselijk van het 'Gammelfleisch'-schandaal, laden veel Duitsers nu biologisch ....lees verder....
Vijftienhonderd gezinnen in Portugal krijgen binnenkort licht uit de Atlantische Oceaan ....lees verder....
Bezetters taxibaan grijpen rechtszaak aan voor protest ....lees verder...
Tropische insecten duiken hier op ....lees verder...
Rotterdam voert debat nieuwe energie en innovatieve mobiliteit ....lees verder....
Ecostream bouwt grootste zonne-installatie ter wereld in Murcia, Spanje ....lees verder....
Energie-opwekking uit varkensvet in Groningen
....lees verder...
De Chinese biolandbouw groeit als kool. Peking stimuleert de nichemarkt doelbewust ....lees verder....
Amerikaanse maïs in trek door vraag naar biobrandstof ....lees verder....
Bedreigde vis uit schappen Britse supers ....lees verder....
Het aantal inschrijvingen aan de eerste zonnebootrace langs de Friese Elfsteden is inmiddels 27 ....lees verder....
Duurzame ontwikkeling - met zorg voor mens en milieu - is noodzakelijk om  ....lees verder....
Biodiesel wordt in Nederland met accijns belast. De Nederlandse Accijnswet ....lees verder....
Biologische kippenboer stopt er mee ....lees verder....
Koolzaadmolen kampt met kinderziekten ....lees verder....
Exact zoals de varkens het willen: mooiste modderpoel ligt in Asten (BRABANT) ....lees verder....
Inwoners van de Europese Unie verbruiken voor hun consumptie gemiddeld 2,2 keer meer ....lees verder....
De ministers van Financiën van de G8, de groep van rijkste industrielanden, hebben in Londen ....lees verder....
Visserijbiologen adviseren lagere haringvangst ....lees verder....
Bussen Belgische 'De Lijn' rijden dit jaar nog op plantenolie ....lees verder....
Standbeeld Sneeuwvlokje ontvreemd ....lees verder....
Visserij-inspanning IJsselmeer minstens 50% verminderen ....lees verder....
Rijksoverheid gaat duurzame bedrijfsvoering stimuleren ....lees verder....

Archief
2003/2005


 


 

 

Shell doet mee met nieuwste biobrandstoffen
17 - 08 - 2005
Olie- en gasconcern Shell heeft een eerste concrete stap gezet om auto's in de toekomst te laten rijden op houtresten en plantenafval, de zogeheten tweede generatie biobrandstoffen.

Shell maakte bekend dat het een minderheidsbelang gekocht heeft in het Duitse Choren. Dit bedrijf bouwt in Freiburg een fabriek waarin voor het eerst dergelijke biomassa in brandstof wordt omgezet."Het belang van biobrandstoffen wordt alleen maar groter. Wij willen hierin actief meedoen", aldus Shell-bestuurslid Rob Routs.

De schadelijke uitstoot van de bijna reukloze 'Biomass to Liquids (BTL)'-brandstof zou nog geen 10 procent zijn van die van conventionele, fossiele brandstoffen. De fabriek in Freiburg begint in 2007 met de productie van de zogenoemde SunFuel, die in eerste instantie wordt gemengd met benzine of diesel. De totale capaciteit zal zo'n 15 miljoen liter per jaar zijn.
Bron: ANP


Illegale handel op internet bedreigt zeldzame diersoorten

De illegale handel in dieren via internet leidt ertoe dat zeldzame soorten met uitsterven worden bedreigd. Gewetenloze stropers en criminele bendes maken gebruik van de anonimiteit van het web om hun waar aan vaak rijke liefhebbers te verkopen. Dat blijkt uit een studie van de internationale dierenbeschermingsorganisatie IFAW.
Zij heeft de laatste maanden websites onderzocht waarop spullen worden verhandeld. Alleen al de afgelopen week werden negenduizend levende en dode dieren of hun lichaamsdelen te koop aangeboden, waarvan zeventig procent onder internationale bescherming valt.
Op een Amerikaanse site werden onder meer een gorilla, een Siberische tijger en vier baby-chimpansees en zelfs een giraf aangetroffen. De prijzen liepen uiteen van enkele honderden tot vele duizenden euro’s. Ook werden ivoor van slagtanden van een olifant en enorme haaientanden aangeboden. Vooral de illegale handel in apensoorten, dood of levend, baart IFAW veel zorgen.
„Het resultaat van de zwarte markt op internet is dat de toekomst van de meest zeldzame diersoorten weg wordt verhandeld”, aldus directeur Phyllis Campbell-McRae van de Britse afdeling van IFAW. „Het probleem moet onmiddellijk worden aangepakt door regeringen en internetproviders.”

Bron: Trouw


Investeren in kinderen loont

Een ILO-studie stelt dat de voordelen van het uitbannen van kinderarbeid zo'n 7 keer de kosten overtreffen. Dit heeft de ILO net bekend gemaakt. Men schat dat voordeel in cijfers vertaald op $ 5.000 miljard. Dit bedrag staat voor een stijging van het Bruto nationaal Product in de landen als gevolg van het uitbannen van kinderarbeid en het investeren in onderwijs, hetgeen resulteert in een beter opgeleide bevolking.
De studie stelt dat kinderarbeid (nu 1 op de 6 kinderen) kan worden uitgebannen en vervangen door universeel onderwijs in ca. 2020 voor een totale kostenplaatje van ca. $ 760 miljard (investeringen in onderwijs + inkomensverlies wegvallen kinderarbeid). Investeren in goed sociaal beleid is dus ook economisch gezien voordelig.


De uitkomsten van deze studie sluiten heel goed aan bij de campagne 'Stop kinderarbeid, school de beste werkplaats'.

In deze campagne pleiten Hivos, Aob, LIW en FNV Mondiaal voor een totaalaanpak van kinderarbeid door het bieden van voltijds dagonderwijs. Meer info op: www.stopkinderarbeid.nl

Bron: ILO


Europese milieuministers willen extra maatregelen om broeikasgassen terug te dringen
De Europese ministers van milieu willen dat de Europese Commissie met voorstellen komt om in internationaal verband de uitstoot van broeikasgassen bij de luchtvaart terug te dringen. Daarnaast willen de milieuministers dat EU-landen onderling afspreken dat er een energiebelasting op kerosine wordt ingevoerd voor vluchten tussen die landen. Dit is mogelijk door de vorig jaar vastgestelde Europese richtlijn voor de belasting van energieproducten en elektriciteit.
Staatssecretaris Van Geel (milieu) is een voorstander van energiebelasting op kerosine. Eerder had hij gepleit voor een belasting op vliegtickets. Van Geel vindt dat de negatieve milieueffecten van vliegen beter in de prijs moeten worden verrekend. Hij vindt het onbegrijpelijk dat er wel accijns wordt geheven op benzine en diesel en niet op kerosine. ´Er zal meer moeten worden gedaan om de ernstige gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. De luchtvaart moet daar niet van worden uitgezonderd´, aldus Van Geel.
Door de verbranding van kerosine komen er broeikasgassen vrij. De internationale luchtvaart is tot nog toe uitgezonderd van de verplichtingen uit het Kyoto Protocol over klimaatverandering.

 

Wat je altijd al wilde weten over natuurvoeding en biologische produkten. Surf naar de site......

Lokale producten nog heilzamer voor milieu dan biologisch"

Biologische landbouwproducten zijn waardevol, maar de consument helpt het milieu nog meer door voedsel te kopen dat werd geproduceerd in de nabije omgeving. Voor het Verenigd Koninkrijk is dat twintig kilometer, zegt een rapport in het internationale vakblad Food Policy. Het rapport pleit voor meer lokale productie en consumptie. "De boodschap is dat het niet genoeg is voedsel te kopen uit eigen land, nog beter is dat het uit de eigen streek komt", zeggen de auteurs.

Jules Pretty van de universiteit van Essex en zijn collega Tim Lang van City University berekenden dat het over lange afstanden vervoeren van voedsel meer schade aanricht aan het milieu dan het bedrijven van niet-biologische landbouw op zich. Ze stootten daarbij op een aantal verrassende resultaten. Zo blijkt het wegtransport nog schadelijker te zijn dan het vliegtuig. Vandaar hun advies om niet alleen voedsel te kopen uit het Verenigd Koninkrijk, maar daarbovenop ook uit de eigen regio. Al geven de auteurs toe dat de belabberde labeling van voedingsproducten die bewuste keuze vaak niet toelaat.

Pretty en Lang berekenden voor het Verenigd Koninkrijk het ecologisch prijskaartje van elke stap in de voedselproductie. "In die prijs zitten externe kosten zoals schade aan milieu en wegeninfrastructuur", zegt Pretty. Indien al het voedsel verhandeld wordt binnen een straal van 20 kilometer verminderen de milieu- en infrastructuurkosten met een factor tien. De daling van 3,4 miljard euro tot 340 miljoen euro is dan goed voor een jaarlijkse milieubesparing van meer dan 3 miljard euro.

Ook de biologische landbouw kan een forse bijdrage leveren in die kostenbesparing. Als alle landbouwers in het Verenigd Koninkrijk zouden overschakelen naar bio, dan spaart dit 1,6 miljard euro milieukosten uit. De consument kan nog 150 miljoen euro bijdragen door per fiets, te voet of met de bus zijn voedsel te gaan kopen.


Vervuiler moet herstelkosten betalen

Een bedrijf dat ernstige schade toebrengt aan natuur, bodem of water moet dit herstellen. De vervuiler betaalt de kosten en niet de overheid. Dit hebben de Europese ministers van milieu in Luxemburg besloten.

Staatssecretaris Van Geel (milieu) vindt de nieuwe Europese regeling een stap in de goede richting. Hij vindt het een goed uitgangspunt dat de vervuiler verantwoordelijk is voor de kosten. Van Geel:" de vervuiler wordt gestimuleerd om schade te voorkomen en dat zal ook een preventieve werking hebben. Bovendien is het een goede zaak dat de aanwezigheid van een vergunning geen absolute vrijwaring is om de herstelkosten te betalen

"Nederland is akkoord gegaan met de regeling, alhoewel de regeling minder ver gaat dan gehoopt. Van Geel betreurt dat er in de regeling geen verplicht systeem van financiële zekerheid is opgenomen. Hij gaat er van uit dat na de evaluatie de regeling wordt uitgebreid met een verplicht systeem van financiële garantie (verzekering of schadefonds).Verder vindt Van Geel het geen goede zaak dat de vangnetfunctie van de overheid uit het de regeling is geschrapt. Volgens Van Geel was het beter geweest als er in de regeling was vastgelegd dat de milieuschade hoe dan ook wordt hersteld. In de eerste plaats door de vervuiler, desnoods door de overheid.

Voor Nederland heeft deze regeling met name gevolgen voor beschermde soorten en natuurgebieden. Voor water en bodem zal het in praktijk minder gevolgen hebben. Daar heeft Nederland al regelgeving voor. Sinds 1998 heeft Nederland een milieuschadeverzekering die schade aan bodem en water dekt.
 

 
   
    terug naar boven  
   
 

TU's willen Afsluitdijk bekleden met zonnepanelen

16 maart 2007

De TU Delft werkt aan een studie om de Afsluitdijk te bedekken met zonnepanelen. De eerste kilometer zou er volgend jaar kunnen liggen. Dat meldt Delta, het weekblad van de universiteit. De zonnige kant van de Afsluitdijk is straks niet meer bedekt met gras, maar met zonnepanelen, aldus de initiatiefnemers.
Het plan komt voort uit het onderzoeksprogramma Fryseps van het Cartesius Instituut. Het instituut is een samenwerking van de drie TU's, de provincie Friesland en een aantal Friese bedrijven en kennisinstellingen.

Prof.dr.ir. Han Brezet, coördinator van de TU Delft in het Cartesius Instituut, benadrukt dat bekleden met zonnepanelen slechts een de plannen is voor de Afsluitdijk. Maar hij heeft er vertrouwen in. "Al duurt het nog wel zeker twintig jaar voor de panelen er liggen." Maar de eerste kilometer zou er, als onderzoeksproject, volgend jaar al kunnen liggen, volgens Brezet in Delta.

Dat denkt ook Klaas Hoekstra, directeur van de Sun Factory, een bedrijf in zonnepanelen. Hij werkt met Brezet van Industrieel Ontwerpen en de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen aan de uitwerking van het plan. Hoekstra wilde twee jaar geleden al een proefproject met zonnepanelen op de Afsluitdijk. Maar afschaffing van subsidies voor zonne-energie en het faillissement van het geldschietende energiebedrijf maakten dat het niet doorging.

Hoekstra: "We willen zoutbestendige, stevige zonnepanelen integreren in de dijk. Maar er moet wel getest worden of de waterkerende werking van de dijk niet achteruit gaat." Ook eventuele overlast voor het verkeer, door reflectie van de zon op de panelen, moet onderzocht worden.

bron: Delta
 
    terug naar boven  
   
 

Windenergie over 7 jaar goedkoper dan aardgas


7-03-2007

Op basis van de huidige verwachte stijging van de energieprijzen blijkt dat windenergie binnen afzienbare tijd concurrerend wordt met energie uit aardgas.
Dit komt omdat de kosten van windenergie dalen, terwijl die van eindige fossiele energiebronnen toenemen. Dit blijkt uit een rapport dat vandaag door de Nederlandse Wind Energie Associatie (NWEA) wordt aangeboden aan de ministers Van der Hoeven en Cramer.


NWEA heeft een voorstel voor een verbeterde MEP regeling voor windenergie op land en op zee uitgewerkt. In opdracht van NWEA rekenden KEMA en Ecofys de budgettaire consequenties van dit voorstel door. Tevens blijkt hieruit dat vanaf 2014 voor nieuwe windparken op land - en na 2020 voor nieuwe windparken op zee - geen MEP bijdrage meer nodig is. De MEP bijdrage per kWh windstroom neemt in de komende periode sterk af. Het totale MEP budgetvoor windenergie op land bedraagt in deze periode maximaal Euro 57 miljoen per jaar en maximaal Euro 200 miljoen voor wind op zee. Indien de energieprijzen sterker stijgen dan thans wordt verwacht, wordt de MEP bijdrage aan windenergie zelfs nog lager. De NWEA dringt er bij het nieuwe kabinet op aan deze conclusies te vertalen in een krachtig beleid om de groei van windenergie in Nederland te bevorderen. In 2020 kan in Nederland door een consistent standvastig overheidsbeleid ruim 16% van de nationale elektriciteitsbehoefte opgewekt worden door windenergie. De 8000 MegaWatt (MW) productievermogen, die hiervoor nodig is - 4000 MW op land en 4000 MW op zee - vormt slechts de ondergrens van het winbare potentieel aan windenergie, in het bijzonder op de Noordzee.

Nieuw in het NWEA voorstel is de koppeling van de MEP bijdrage aan de elektriciteitsprijzen. Daarnaast de introductie van de Vermeden Maatschappelijke Kosten (VMK). Door de opwekking van elektrische energie met windenergie worden externe kosten, die ontstaan bij opwekking van energie uit fossiele energiebronnen voorkomen. Dit zijn maatschappelijke kosten als gevolg van uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Te denken valt bijvoorbeeld aan kosten voor de volksgezondheid door luchtverontreiniging, voor watermanagement door hogere waterstanden en extreme weercondities en schade door klimaatverandering aan gewassen. Deze kosten worden nu ook de maatschappij betaald, maar zijn niet in de elektriciteitsprijs verwerkt. NWEA stelt voor de maatschappelijke kosten, die vermeden worden door opwekking van windenergie, ten goede te laten komen aan de
producenten van windstroom. Hierdoor kan de MEP bijdrage omlaag.

Windenergie kan in Nederland worden opgewekt en is vrij van broeikasgassen, twee factoren die van belang zijn voor de leveringszekerheid en het verduurzamen van de
elektriciteitsvoorziening. Windenergie is marktrijp en daarom niet afhankelijk van lange en onzekere research- en developmenttrajecten. Daarom kan deze optie per direct worden benut. Uit diverse buitenlandse studies blijkt dat een toenemend aandeel windenergie leidt tot lagere stroomprijzen. Windenergie is een uitstekende investering om de energievoorziening in Nederland op korte termijn schoner, betrouwbaarder en goedkoper te maken. Daarnaast biedt de reeds ingezette ontwikkeling van windenergie op de Noordzee Nederland een unieke mogelijkheid om haar vooraanstaande internationale positie op het gebied van offshore technologie te versterken.

Het rapport van KEMA/Ecofys is te downloaden op www.nwea.nl

Bron: NWEA
 
    terug naar boven  
   
 

Partij voor de Dieren stelt kamervragen over MRSA besmetting onder varkenshouders


2-01-2007

Het grootschalige gebruik van antibiotica in de varkenshouderij lijkt een gevaar voor de volksgezondheid te vormen. Maart 2006 kwam er een alarmerende brief van directeur Coutinho van het Centrum Infectieziektenbestrijding dat varkens en varkenshouders op grote schaal besmet zijn met de gevaarlijke multiresistente MRSA bacterie.

Hoewel de Voedsel en Waren autoriteit begin dit jaar ook al waarschuwde voor het toegenomen veterinaire gebruik van antibiotica in de veesector en het ontstaan van gevaarlijke zoönotische pathogenen, heeft de overheid nauwelijks gereageerd op de dreiging voor de Volksgezondheid. Uit een steekproef van Zembla bleek dat ook 2,5% van het onderzochte varkensvlees in de winkels besmet was met de MRSA bacterie.

Jaarlijks zijn er ongeveer 1.500 mrsa besmettingen in ons land. De mrsa bacterie blijkt voor te komen bij 39% van de slachtvarkens in Nederland, zo bleek eerder dit jaar uit een eerste verkenning van de voedsel- en warenautoriteit.

Uit een aanvullende steekproef onder varkenshouders bleek dat 23% van de onderzochte varkenshouders besmet was met het ‘varkenstype mrsa’. Vergelijkbaar onderzoek in Frankrijk kwam tot soortgelijke uitkomsten. Het Centrum Infectieziektenbestrijding van het RIVM doet onderzoek naar de vraag of mensen de varkens-MRSA op andere mensen kunnen overbrengen. Uit voorzorg worden bij veel ziekenhuizen al speciale hygiënische maatregelen genomen bij ziekenhuisopname van patiënten die in contact staan met varkens.

Het antibioticagebruik in de Nederlandse veesector is extreem hoog. Uitgegaan wordt van een jaarlijks verbruik in Nederland van 400.000 kilogram antibiotica. Een land als Denemarken gebruikt naar schatting vier keer minder. Eerdere maatregelen tot beperking werkten averechts en leidden slechts tot een toename van het verbruik. Een verbod op enkele soorten antiobiotica leidde slechts tot een toename van het algehele verbruik. Een verbod op preventief gebruik per 1 januari 2006 leidt nu tot een zeer snelle stijging van het veterinaire gebruik van antibiotica, zo meldde de VWA op 6 januari j.l. De VWA waarschuwt voor het ontstaan van multiresistente zoönosen, voor mensen gevaarlijke ziektes in (landbouw)dieren. Eerder bleek uit onderzoek van CIDC-Lelystad dat campylobacter in snel tempo resistent aan het worden is tegen het antibioticum campylobacter. Deense onderzoekers ontdekten salmonella bacteriën die al resistent waren tegen 11 soorten antibiotica.
 

 
    terug naar boven  
   
 

De biobrandstof-farce

13-12-2006

Milieudefensie heeft bewezen dat groene stroom het milieu ernstig kan vervuilen. Dat geldt zeker voor stroom die is opgewekt uit geïmporteerde palmolie. Die is voornamelijk afkomstig uit Indonesië, waar regenwouden worden gekapt voor de aanleg van plantages voor palmen.

Het kappen en verbranden van die moeraswouden in Zuidoost-Azië is verantwoordelijk voor acht procent van de uitstoot van het broeikasgas CO2 in de wereld. Dat hebben deskundigen van Wetlands International en WL Delft Hydraulics uitgerekend. Op grond van een klacht van Milieudefensie heeft de Reclamecodecommissie geoordeeld dat het Nederlandse energiebedrijf Essent de consument verkeerd voorlicht door de stroom uit palmolie duurzaam te noemen. De tientallen miljoenen aan milieusubsidies die aan deze vuile vorm van stroomopwekking zijn besteed, blijken een averechts effect te hebben gehad. In plaats van een reductie van CO2 , is er juist kooldioxide bijgekomen.

Dit voorbeeld roept vragen over de subsidie-industrie die rond biobrandstoffen is ontstaan. Omdat voor het maken van biobrandstoffen door middel van landbouwwerktuigen veel energie nodig is, valt het rendement tegen. Bij elke nieuwe subsidie gaan bedrijven aan het werk om een goedkope wijze van productie te vinden waarbij de grenzen van de regeling worden opgezocht. Dat geldt ook voor verplichtingen tot levering van biobrandstoffen. De Nederlandse regering verplicht de oliemaatschappijen straks in benzine bijna zes procent biobrandstof bij te mengen. De herkomst van deze brandstof is onbekend, zodat er geen enkele garantie is dat de ethanol niet afkomstig is uit bijvoorbeeld het Braziliaanse regenwoud, met extra CO2 -schade. De richtlijnen voor duurzaamheid van biobrandstof die zijn opgesteld door een Nederlandse werkgroep zijn nog niet van kracht.

Biobrandstoffen zijn niet alleen vaak slecht voor het milieu, maar ze leggen ook beslag op de wereldvoedselvoorraad. De gebruikte grondstoffen worden ook gebruikt voor eten. Wetenschappers hebben uitgerekend dat alleen al de voor het Nederlandse wagenpark benodigde biobrandstof 100 miljoen mensen zou kunnen voeden. Auto’s en energiecentrales gaan dan concurreren met arme gezinnen die kinderen moeten voeden.

De Nederlandse overheid werkt aan regels voor duurzame productiemethoden die het regenwoud ongemoeid laten. Toch blijven de inspanningen in de biobrandstofhandel onbelangrijk vergeleken bij de CO2 -uitstoot die kan uitblijven door bezuiniging op energie. Met de bestaande technologie kan er op autobrandstof veel meer worden bespaard dan er aan biobrandstof wordt bijgemengd. Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse deelstaat Californië die steeds hogere eisen stelt aan het gemiddelde brandstofgebruik van daar verkochte auto’s. Als een deelstaat van het federale Amerika op dit terrein een eigen beleid kan voeren, zou een lid van de losse statenbond die de EU is, dat zeker moeten kunnen doen.

Het voorbeeld van de palmolie toont aan dat loze maatregelen om te voldoen aan het Kyotoverdrag tegen klimaatverandering uiteindelijk worden ontmaskerd.

Bron: NRC
 

 
    terug naar boven  
   
 

Wereldmaaltijden rond Wereldvoedseldag


5-10-2006

Op tal van plekken worden de komende maand Wereldmaaltijden georganiseerd, op basis van een eerlijke wereldvoedselverdeling. Ondermeer in: Den Haag, Twente, Munnekeburen, Amsterdam (div.), Enschede, Dordrecht, Den Bosch, Breda, Tilburg, Oss, Cuijk, Roosendaal, Bergen op Zoom, Eindhoven en Utrecht.


Veel Wereldmaaltijden vinden plaats in het kader van
Wereldvoedseldag: 16 oktober.

De Wereldmaaltijd brengt tot uiting dat de aarde ruim voldoende voedsel voortbrengt om alle wereldbewoners elke dag een volwaardige maaltijd voor te zetten. Als we maar eerlijk delen!

Voedsel genoeg voor iedereen!

Bij een Wereldmaaltijd eet een persoon niet meer voedsel dan beschikbaar is bij een eerlijke mondiale voedselverdeling.
Wie zich bij een Wereldmaaltijd een sober of karig maal voorstelt zal zich verbazen: het is een ruime, smakelijke en voedzame maaltijd die uit drie gangen kan bestaan!

Tijdens een Wereldmaalijd kan iedereen ervaren dat de aarde genoeg voedsel voortbrengt voor iedereen. Honger in de wereld is geen gevolg van gebrek, maar van ongelijke verdeling.

De voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties
(FAO) houdt bij hoeveel voedsel er wereldwijd wordt geproduceerd. De FAO schat in, dat de aarde zelfs genoeg kan opbrengen voor het dubbele van de huidige wereldbevolking.

Op basis van cijfers van de FAO (peiljaar 2000) berekende Stichting WereldDelen hoeveel voedsel er per wereldbewoner momenteel beschikbaar is. Bij een eerlijke voedselverdeling zijn dat de volgende hoeveelheden per persoon per dag: 264 gram tarwe, 269 gram rijst, 268 gram mais, 60 gram gerst, 68 gram overige granen, 145 gram aardappelen, 313 gram wortel- en knolgewassen, 25 gram peulvruchten, 303 gram groenten, 212 gram fruit, 50 gram ruwe suiker, 260 gram melk, 57 gram vis en 50 gram (keuken)olie.

In het Wereldmaaltijd-concept wordt aangeraden gebruik te maken van biologisch geteelde producten uit eigen regio en om importingredienten zoveel mogelijk te betrekken via de eerlijke handel: producten met het Fair Trade- of Max Havelaar-keurmerk en producten uit de Wereldwinkel.

Vooral in de periode rond Wereldvoedseldag (16 oktober) worden op allerlei plaatsen in Nederland Wereldmaaltijden georganiseerd. Enkele opvallende intiatieven dit jaar zijn:
een Wereldmaalijd voor en door buurtbewoners in Amsterdam-zuid, een veganistische Wereldmaaltijd (ook in Amsterdam), en de Wereldmaaltijden die worden bereid door leerlingen van ROC's in Noord-Brabant. Kijk voor het volledige overzicht op http://www.omslag.nl/voedsel.htm#agenda

Het Wereldmaaltijd-concept

Het idee voor de Wereldmaaltijd werd in 2001 bedacht door Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, daarbij geinspireerd door materiaal van Stichting WereldDelen. Sinds de introductie van de Wereldmaaltijd worden het hele jaar door op tal van plekken in het land Wereldmaaltijden georganiseerd. Het initiatief komt uit zeer uiteenlopende
hoeken: van religieuze groeperingen, milieu-, ontwikkelings- en solidariteitsorganisaties, vrouwengroepen, woongroepen, studenten, gemeenten en festivalorganisatoren.

De ervaring leert dat vrijwel overal de verbazing overheerst over de grote hoeveelheid smakelijk eten die dagelijks voor iedereen beschikbaar blijkt. Als we maar eerlijk delen... De laatste jaren valt op dat ook steeds meer scholen de Wereldmaaltijd ontdekken als educatief project.

Verslagen van eerder georganiseerde Wereldmaaltijden staan
op: http://www.omslag.nl/voedsel.htm#verslagen

In 2003 vervaardigde Omslag in samenwerking met Stichting WereldDelen een praktisch informatiepakket. Dit bevat uitvoerige achtergronden, feiten en cijfers, menusuggesties, een poster en een informatieve placemat. Ook biedt het pakket suggesties voor bewust consumeren met oog voor het milieu en rechtvaardige Noord-Zuid verhoudingen, en een handig draaiboek voor het organiseren van een Wereldmaaltijd.
Tenslotte bevat het pakket inspirerende teksten die gebruikt kunnen worden bij bezinningen.
 
   
    terug naar boven  
   
 

Portugal haalt energie uit oceaangolven


28 - 09 - 2006


Vijftienhonderd gezinnen in Portugal krijgen binnenkort licht uit de Atlantische Oceaan. Vanaf begin oktober levert een drijvende golfslagcentrale op 8 kilometer van de kust stroom aan inwoners van Aguçadoura in het noorden van Portugal.
'Het is de eerste elektriciteitscentrale in de wereld die stroom haalt uit de golven', stelt ingenieur Rui Barros. Barros is directeur van Enersis, het grootste Iberische bedrijf voor hernieuwbare energie.
De centrale bestaat uit drie enorme buizen, 142 meter lang en met een diameter van 3,5 meter. De constructie drijft op het water op acht kilometer van de kust. Via hydraulische hogedrukpompen en drie generatoren worden de bewegingen van het grote vlot omgezet in stroom. Die gaat dan via een onderzeese kabel naar het vasteland.
Volgens Enersis lever de golfslagcentrale zo'n 2,25 megawatt aan stroom.

Voorspellen

Portugal profiteert van de sterke golfslag in de Atlantische Oceaan. Meteorologen kunnen de kracht en de hoogte van de golven voor een periode van 6 dagen voorspellen. Daardoor is ook de stroomproductie goed in te schatten.
Portugese experts denken dat ze in de toekomst met een golfslagcentrale drie keer meer stroom zullen kunnen opwekken dan met een even duur windturbinepark. Enersis hoopt binnen een jaar nog 28 golfslagcentrales te kunnen installeren.
Onderzoek naar en ontwikkeling van de centrale heeft Portugal aan een voorsprong geholpen op andere landen die in de toekomst ook stroom uit de golven zouden willen halen. Enersis wil ook in het buitenland geld verdienen met de nieuwe techniek.

Antonio Sarmento, de directeur van het Portugese Centrum voor Energie uit de Golven, gelooft dat Portugal 10 procent van de wereldmarkt voor deze nieuwe technologie kan veroveren. Dat zou neerkomen op een kleine 40 miljard euro, ongeveer 30 procent van het huidige bruto binnenlands product van Portugal.

Getijdencentrales

Er zijn nog wel meer Europese landen die energie uit de zee halen. Getijdencentrales bestaan al lang - bijvoorbeeld in Bretagne, waar het verschil tussen eb en vloed heel groot is. In de Middellandse zee lijken de mogelijkheden beperkt: de golven zijn er veel minder hoog en er zijn ook geen uitgesproken getijden. Toch is Italië begonnen met een project om elektriciteit op te wekken in de straat van Messina. De zee-engte tussen Sicilië en de rest van Italië staat bekend om zijn sterke stromingen.
Portugal investeert sinds 2004 fors in wind- en zonne-energie. In 2004 begon Portugal met de bouw van wat de grootste zonnecentrale ter wereld moet worden. De bedoeling is 100 hectaren zonnepanelen aan elkaar te schakelen. Samen zouden die een vermogen hebben van 64 megawatt, 12 keer meer dan de grootste zonnecentrale die nu in Duitsland staat.
Portugal begon in 2004 ook in sneltempo windturbines te bouwen. Alleen Spanje en Duitsland produceren nu in Europa nog meer windenergie.

Bron: IPS
 
    terug naar boven  
   
 
 
Run op Duits biovlees na schandaal 12 - 09 - 2006

Misselijk van het 'Gammelfleisch'-schandaal, laden veel Duitsers nu biologisch vlees in hun winkelwagen. Het vlees vliegt de winkel uit, sinds bekend werd dat een groothandelaar bedorven vlees op de markt heeft gebracht.

'We zien een duidelijke toename van de vraag naar biovlees', zei de woordvoerder van de grote Duitse natuurwinkelketen Alnatura tegen een verslaggever van het Duitse persbureau DPA. In enkele van de 25 filialen was het vlees vorige week uitverkocht.
Het bedorven vlees dat in Duitsland voor veel opschudding heeft gezorgd, was afkomstig van een Beierse groothandelaar. Hij leverde vlees aan 2500 klanten in Duitsland en vijftig in omringende landen, waaronder Nederland. Volgens de Beierse politie had de man 60 ton oud vlees op voorraad dat tot 4 jaar over datum was. De houdbaarheidsstickers waren vervangen nadat de datum was verlopen. Woensdag pleegde de groothandelaar zelfmoord.

De Duitse media publiceren dagelijks nieuwe berichten over het vleesschandaal. Ook in koelcellen elders in het land zijn de autoriteiten op partijen oud vlees gestuit.

De Duitse Bond voor Milieu en Natuurbescherming raadt consumenten aan biologisch vlees kopen. Volgens de bond is er bij biologisch vlees minder overproductie en wordt het vlees in de regel niet lange tijd opgeslagen in koelcellen. Bovendien staat de kwaliteit van biologisch vlees minder onder druk omdat het niet zo goedkoop mogelijk wordt geproduceerd.
Bron: OneWorld
 
    terug naar boven  
   
 

‘Schiphol: klimaatcriminelen’
Bezetters taxibaan grijpen rechtszaak aan voor protest


29-08-2006

Op donderdag 31 augustus dienen 31 actievoerders van Milieudefensie zich voor de rechter te verantwoorden.
De actievoerders bezetten begin juni de taxibaan op Schiphol als protest tegen de dreigende oprekking van de milieu- en geluidsgrenzen voor Schiphol. Voorafgaand aan de rechtszitting krijgen de activisten bijval van zo’n vijftien ‘pinguïns’ die protesteren tegen de enorme bijdrage die Schiphol levert aan het opwarmen van de aarde.

Schiphol is in haar eentje verantwoordelijk voor maar liefst tien procent van de totale Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect. Door de kabinetsplannen om de milieuregels verder te versoepelen zou Schiphol de ruimte krijgen fiks verder te groeien, waardoor dit percentage kan oplopen tot liefst twintig procent in 2020. Nu al leveren de vliegkilometers vanaf Schiphol ongeveer dezelfde bijdrage aan het broeikaseffect als alle personenauto’s in Nederland bij elkaar.

‘Het is onacceptabel dat één bedrijf zo’n enorme hoeveelheid broeikasgassen mag uitstoten’, zegt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie. ‘Wij verantwoorden ons vandaag voor onze protestactie in juni, waarbij we de Polderbaan enkele uren onbruikbaar maakten. Wanneer verantwoorden de klimaatcriminelen Schiphol en minister Peijs zich voor hún bijdrage aan het opwarmen van de aarde?’
 
 
    terug naar boven  
   
 

Tropische insecten duiken hier op


Nederland zucht onder een invasie van ziekmakende (sub)tropische insecten. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat ook het voor mensen dodelijke Westnijlvirus hier neerstrijkt.

Die vrees uit het nationaal instituut voor dierziekten CIDC in Lelystad, dat onderdeel is van Wageningen Universiteit. Net als het nu in Limburg rondwarende blauwtong brengen stekende subtropische muggen ook Westnijl over.

De ziekte rukt steeds noordelijker op.

"Drie jaar geleden wezen we op het risico van introductie van blauwtong en Westnijl. Bij blauwtong duurde het slechts drie jaar", zegt plaatsvervangend directeur Fred van Zijderveld van CIDC. Blauwtong zat niet hoger dan de Middellandse Zee, Westnijl is al gezien in Frankrijk.

Westnijl huist in vogels, waarna prikkende muggen het overbrengen op paarden en mensen. Sinds de eerste vondst in de Verenigde Staten in 1999 maakte het virus daar al honderden menselijke slachtoffers, meestal via hersenvliesontsteking. Een vaccin bestaat niet.

"Ons warmere klimaat lijkt de nieuwe ziekten en insecten aan te trekken ", zegt dierenarts Van Zijderveld. Zo huizen sinds kort rond Den Haag dermacentor-teken die een parasitaire ziekte verspreiden, die honden de das omdoet. "Daarvan zeiden we ook, hoe kan dit nu weer?"

Koorts

Tot nu toe zuchten vooral boeren onder de exotische invasie. Blauwtong kwelt Limburgse schapen met hevige koorts en een gezwollen gezicht. Maar ook akkerbouwers vinden tussen hun gewassen steeds vaker exotische zespootjes, bevestigt gewasbeschermingsdeskundige Jo Ottenheim van LTO Nederland.

Bij Schiphol kropen drie jaar geleden tussen de maïs opeens de subtropische maïswortelkevers rond. De knager vloog vanaf de Balkan naar West-Europa. Verder raken tomaten- en paprikatelers in paniek over de Middellandse Zeevlieg en klagen akkerbouwers over "steeds meer" coloradokevertjes in aardappelen.

"Vondsten in planten zorgen in het ergste geval voor een exportverbod" , zegt Ottenheim. "Maar in elk geval zijn er de kosten van dure insecticiden. Bovendien zit een boerderij vaak tijdelijk op slot."

Bron: Telegraaf
 
 
    terug naar boven  
   
 

Rotterdam voert debat
nieuwe energie en innovatieve mobiliteit

2006-08-16

Rotterdam is de 'place-to-be' als het gaat om de ontwikkeling en toepassing van nieuwe vormen van energie. Op zaterdag 19 augustus discussiëren veertig experts uit de autoindustrie, wetenschap, politiek en bedrijfsleven over nieuwe energie en innovaties in mobiliteit, en de rol die Rotterdam daarin kan spelen. Een van deze experts is voormalig astronaut Wubbo Ockels. Aansluitend wordt op zondag 20 augustus een wereldsnelheidsrecordpoging gedaan om met een op waterstof aangedreven racewagen van Formule Zero in het Guinness Book of Records te komen tijdens het Formule 1 evenement Bavaria City Racing

Rotterdam zoekt actief naar manieren om op duurzame wijze te blijven voldoen aan de toenemende energievraag en de toenemende vraag naar mobiliteit. Internationale ontwikkelingen zoals de hoge prijzen van olie en gas, spelen daarbij een belangrijke rol. Om een antwoord te geven op dit vraagstuk worden er steeds meer nieuwe technologieën voor duurzame mobiliteit ontwikkeld. Zo zijn er alternatieve brandstoffen beschikbaar zoals ethanol en biodiesel. Het is echter de vraag of deze nieuwe technologieën commercieel interessant genoeg zijn om op grote schaal toegepast te worden. De experts gaan hierover vanaf 14.00 uur een uitdagend debat aan. Dat gebeurt op de 8e etage van het party- en congrescentrum Engels, Stationsplein 45 in Rotterdam.

Bron: iNSnet

 
    terug naar boven  
   
 

Ecostream bouwt grootste zonne-installatie ter wereld in Murcia, Spanje


11-08-2006

Ecostream Spain SL heeft van Globasol, een in Madrid gevestigde investeerder in duurzame energie, het contract voor een grote PV zonne-installatie gekregen. Dit turn-key systeem, dat een totale capaciteit van 14 MW krijgt, zal door Ecostream worden ontworpen en gebouwd. De constructie van het grootste zonne-energie park ter wereld begint in september van dit jaar en zal in het tweede kwartaal van 2007 volledig operationeel zijn. Dit project is de eerste fase van een totale capaciteit van 60 MW die voor de provincie Murcia staat gepland.

Ambitieus project
Het ambitieuze project in de regio Albujón - een kleine stad bij Murcia - omvat 140 zonne-installaties die elk 100 kW zullen genereren. Elk systeem bestaat uit 83.000 zonnemodules van de Chinese kwaliteitsleveranciers YingliSolar en TopSolar. Ecostream, een dochter van de internationale Econcern groep en bekend om haar hoge kwaliteit en snelle uitvoering van grote projecten, is de turn-key hoofdaannemer voor dit project.

Teamwork is de sleutel
Alfredo Laiz, algemeen directeur van Ecostream Spanje, voegt hier aan toe: 'Het systeem is in slechts zes maanden uitbesteed. Alle betrokkenen hebben er hard aan gewerkt: van contractmodules en andere componenten van onze leveranciers tot aan project engineering en de vergunningen voor het project van de autoriteiten. Teamwork is de sleutel tot succes en dit zal in de voor ons liggende periode zo blijven." Ecostream zal dit project met een multinationaal projectteam gaan realiseren. Daarnaast zijn op vele van Ecostream's werkterreinen, de klanten nauw betrokken. "Samen staan we sterk en zijn we in staat dit topklasse project op te leveren. Wij zij erg blij dat ons team snel met de installatie kan beginnen", besluit Steven Pleging, CEO van Ecostream International.

Duurzame energie en toerisme
Globasol is in 2005 opgezet door een groep investeerders onder leiding van de familie Hidalgo - eigenaren van Globalia Corporación Empresarial (www.globalia.com). Hun belangrijkste doel is het promoten van duurzame ontwikkeling in Spanje en hernieuwbare energie in het bijzonder. Globasol bouwt faciliteiten volgens de hoogste kwaliteitseisen, trekt particulier kapitaal aan en stimuleert daarmee de economie van de regio's waarin ze actief is.

Algemeen directeur van de Gobalia groep, Javier Hidalgo, stelt: "We gaan door met de investering in de energie en duurzame toerisme sectoren in Murcia. Wij zien zonne-energie als de beste manier om de productie van duurzame energie te bevorderen maar we zullen er ook voor zorgen dat het milieu op een verantwoorde manier wordt behandeld bij alles wat we doen".

Het 14 MW park is het tweede grote project voor Ecostream in Spanje: "In maart 2007 zal een 9 MW project worden gerealiseerd in de regio's Sevilla, Badajoz en Ciudad Real, aldus Alfredo Laiz.
 

 
    terug naar boven  
   
 

Energie-opwekking uit varkensvet in Groningen


12-06-2006

De Groningse varkensvetsmelterij Ten Kate gaat in Ter Apelkanaal een centrale bouwen die van energie wordt voorzien door reuzel. De centrale kan tien megawatt elektriciteit opwekken, oftewel stroom voor 30.000 Nederlandse huishoudens.


Reuzel is een bijproduct uit varkensslachterijen, en wordt wereldwijd gebruikt door bakkerijen. Volgens de Groningse ondernemer Sjoerd-Jan ten Kate, eigenaar van fabrieken in Ter Apelkanaal en Duitsland, is dit vet afkomstig uit de varkensslachterijen ,,qua calorische waarde gelijk aan stookolie'', zo zegt hij zaterdag in het Dagblad van het Noorden.

Volgens hem is reuzel uitstekend geschikt om verbrandingsmotoren op te laten draaien, en daarmee ook om stroom op te wekken. De nieuwe fabriek verrijst naast de bestaande fabriek van Ten Kate Holding in Ter Apelkanaal.

De bouw van de fabriek wordt ondersteund door Energy Valley, een publiek-privaat samenwerkinsgverband in Noord-Nederland dat is opgezet om de energie-activiteiten in Noord-Nederland te bevorderen en de overgang naar nieuwe energievormen te stimuleren.

Bron: ANP
 

 
    terug naar boven  
   
 

China gaat voor bio

29 - 05 - 2006

'Made in China': biologische pompoenen, zonnebloempitten en bonen. De Chinese biolandbouw groeit als kool. Peking stimuleert de nichemarkt doelbewust.

China wordt niet meteen geassocieerd met natuurlijke landbouwmethodes. Het land zette de voorbije decennia in op kunstmest en pesticiden om de landbouwopbrengst op te drijven. Het investeert ook fors in biotechnologie en loopt voorop in het onderzoek naar genetisch gewijzigde gewassen.
Maar toch doet ook de biologische landbouw in China het goed. Voorlopig is het vooral de vraag uit het buitenland die de Chinese biolandbouw laat groeien. China voerde in 2003 voor 111 miljoen euro natuurvoeding uit; het jaar daarop was die hoeveelheid al gestegen tot 156 miljoen euro. Naast Europa voeren ook de VS en Japan Chinese natuurvoeding in.

Ook in China zelf vinden onbespoten groenten en fruit stilaan afnemers. 'Begin jaren negentig was er in China nagenoeg geen markt voor natuurvoeding', zegt Li Debo, adjunct-directeur van het Onderzoekcentrum voor Biovoeding, een instelling van het Chinese Agentschap voor Natuurbescherming. 'Maar nu hebben de grote steden als Peking en Sjanghai al veel biowinkels waar je groenten, thee, rijst, honing en fruit kunt kopen.'

Noordelijke Wildernis
De Chinese stedelingen, die steeds meer verdienen en de laatste jaren ook geschokt werden door een reeks van voedselschandalen, vallen voor producten uit verafgelegen gebieden als de 'Grote Noordelijke Wildernis', waar pesticiden en kunstmest nooit hun intrede deden. Een beurs voor natuurvoeding uit die streek eerder deze maand in Peking, werd overspoeld door geïnteresseerden. De standhouders verkochten onder meer twintig ton biorijst.

'We profiteren ervan dat we ver verwijderd zijn van de vervuiling en akkers bewerken die zestig jaar lang geen chemische stoffen hebben gezien', zegt Sui Fengfu, directeur van het Bureau voor Landontginning van de noordoostelijke provincie Heilongjiang.

De Chinese overheid steunt de biolandbouw. Rond de grote steden zijn proefgebieden afgebakend waar de natuurlijke landbouw alle kansen krijgt. Die initiatieven moeten extra werkgelegenheid scheppen op het verarmde platteland. Volgens Du Xiangge van de Landbouwuniversiteit van Peking past de bevordering van de biolandbouw ook perfect bij de toenemende gevoeligheid van de Chinese beleidsmakers voor milieuproblemen.

China telt al ongeveer 1.400 erkende producenten van biovoeding, die samen twee miljoen hectaren bewerken. Het is wel de vraag hoe sterk die cijfers nog kunnen toenemen. Experts van de Chinese Academie van de Wetenschappen wezen er onlangs op dat China alleen op grote schaal natuurlijk kan gaan boeren als het landbouwareaal nog sterk toeneemt. Dat is ondenkbaar in een land waar de vruchtbare gebieden dichtbevolkt zijn en de snel groeiende industrie ook steeds meer ruimte nodig heeft.

De Chinese biolandbouw kan ook ten onder gaan aan een slechte reputatie. Chinese biospinazie die naar Japan werd uitgevoerd en daar sporen van pesticiden bleek te bevatten, heeft al voor een schandaal gezorgd. Importeurs sturen sindsdien hun eigen controleurs naar China.

Bron: IPS

 
    terug naar boven  
   
 
Amerikaanse maïs in trek door vraag naar biobrandstof

8-03-2006

De binnenlandse vraag naar maïs voor de productie van biobrandstof stijgt sterk. En het Chinese exportgevaar neemt af. Voor Amerikaanse maïsboeren breken zonnige tijden aan.
Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw produceren de Verenigde Staten, al één van de grootste exporteurs ter wereld, binnenkort meer maïs voor binnenlandse verbruik dan voor de export. Maïs is namelijk geschikt voor de productie van de brandstof ethanol. En die biobrandstof raakt meer en meer in trek omdat de olieprijzen zo hoog blijven.
In de VS, nu al de grootste producent van ethanol, stapelen de plannen voor de bouw van ethanolfabrieken zich op. Nu nog is 14 procent van de maïsproductie bestemd voor de productie van ethanol. Over een half jaar is dat al 20 procent, schat het ministerie.
Ethanol wordt momenteel nog slechts gebruikt in 3 procent van alle Amerikaanse benzine.

Import China
Lange tijd was de Chinese export van maïs een grote bedreiging voor de Amerikaanse maïsboeren. Ingewijden verwachten echter dat China in de nabije toekomst tijdelijk zal moeten importeren net als halverwege de jaren negentig. Dat zal de prijs van de Amerikaanse maïs alleen maar goed doen.

Soja en palmolie
Behalve maïs en koolzaad (Europa) zijn ook soja en palmolie geschikt voor verwerking tot brandstof. Zo voerde de een na grootste palmolieproducent Maleisïe de productie onlangs op om in reactie op de hoge olieprijzen meer ethanol te kunnen gebruiken in de benzine.
Ontwikkelings- en milieuorganisaties wijzen erop dat de grootschalige productie van palmolie en ook soja kan leiden tot grote sociale en milieuschade. Nieuwe plantages gaan vaak ten koste van oerbossen, ecosystemen en landrechten van bewoners.

Bron: OneWorld
 
    terug naar boven  
   
 

Bedreigde vis uit schappen Britse supers.


28-02-2006
De grote Britse retailer Sainsbury’s heeft aangekondigd te stoppen met de verkoop van bedreigde vissoorten. Daarmee treedt het in de voetsporen van Marks & Spencer en Waitrose. Op die manier wil Sainsbury’s een bijdrage leveren aan het in stand houden van de visvoorraden in de zeeën.

Een van de vissoorten die niet langer verkrijgbaar zal zijn bij de derde grootste supermarktketen van Groot-Brittannië is rog. De nadruk zal nu vooral liggen op de verkoop van de populairste soorten, zoals kabeljauw en zalm, waarvan Sainsbury’s nog grote aantallen in de zeeën vermoedt. Bovendien wil het de consument aan de ‘seizoensvis’ helpen, om zo te de verkooppieken van vissoorten te spreiden. Deze maand is tong bijvoorbeeld vissoort van de maand.

Bernadette Clark de Marine Conservation Society (MCS), een instelling die opkomt voor de bescherming van leven in de zeeën, is blij met de stap van Sainsbury’s. “Door te weigeren om bedreigde vissoorten als rog te verkopen, kunnen retailers als Sainsbury’s echt een positieve invloed uitoefenen op de bescherming van het leven in de zeeën. Het kan zelfs helpen om decennia van overbevissing terug te draaien.” Per jaar is de visverkoop bij de keten goed voor zo’n 204 miljoen euro.
Bron: Retailnieuws/The Guardian
   
    terug naar boven  
   
 
 
 
 
    terug naar boven  
   
 
27 deelnemers aan de start bij
Frisian Nuon Solar Challenge
27-01-2006

Het aantal inschrijvingen aan de eerste zonnebootrace langs de Friese Elfsteden is inmiddels 27. Naast twintig boten uit Nederland, doen er zeven teams uit de rest van de wereld aan de Frisian Nuon Solar Challenge mee. Dat heeft astronaut en hoogleraar Wubbo Ockels vrijdagochtend in Sneek bekend gemaakt.


,,Maar we hopen op nog meer deelnemers'', aldus Ockels die als adviseur aan de zonnebootwedstrijd verbonden is. De Frisian Nuon Solar Challenge wordt van 26 juni tot 1 juli 2006 gehouden. Dit huidige aantal inschrijvingen scoort al hoger dan de eerste editie van de World Solar Challenge in Australië. Aan die race met zonneauto's door de woestijn deden 23 deelnemers mee.
Momenteel zijn de teams nog druk met de bouw van hun boten, die alleen mogen varen met behulp van zonnepanelen. Sommige deelnemers zijn niet de eerste de besten, zoals het Amerikaanse team van de Cedarville University dat twee keer het kampioenschap binnenhaalde bij de North American Solar Splash. Daarnaast komen er ook teams uit Polen, Duitsland, Jordanië en zelfs Pakistan. Naast 10 universiteiten hebben zich 17 bedrijven en beroepsopleidingen ingeschreven.
Om de deelnemers in de kosten tegemoet te komen, worden de zonnepanelen gesponsord door Sharp en The Sun Factory. Daardoor kunnen ook deelnemers met minder financiële middelen toch meedoen aan de Frisian Nuon Solar Challenge. Het eerste zonnepaneel werd vrijdag door Klaas Hoekstra van The Sun Factory en Vincent van Laar van Sharp aangeboden aan Ockels.

Tijdens de race zullen de teams veel 'hindernissen' moeten overwinnen. Soms moet er zelfs geklúnd worden. De route is inmiddels gedetailleerd te verkennen via www.frisiannuonsolarchallenge.com <http://www.frisiannuonsolarchallenge.com>.
Naast de wedstrijd worden onder de vlag van de Frisian Nuon Solar Challenge allerhande festiviteiten georganiseerd in verschillende Friese steden. Maar de challenge is niet alleen een race. Ook hoopt de organisatie dat de ontwikkeling van zonneboten veel nieuwe initiatieven op het gebied van duurzame energie losmaakt. Het eerste project is inmiddels in ontwikkeling. Een jachtbouwer in Friesland gaat na toekenning van subsidies als eerste in de wereld een sloep, die op waterstof vaart bouwen. Uiteindelijk moet deze boot een plaats veroveren op de consumentenmarkt.
 
 
    terug naar boven  
   
 

Duurzaamheid moet conflicten voorkomen

17-01-2006

Duurzame ontwikkeling - met zorg voor mens en milieu - is noodzakelijk om ernstige conflicten te voorkomen. Anders komen nieuwe economieën als China en India tegenover het westen te staan in hun zucht naar grondstoffen zoals hout en olie. Dat zegt de Duitse sociale wetenschapper Wolfgang Sachs, die vanavond in Amsterdam een inleiding geeft bij het Trouw-debat over globalisering en duurzaamheid. Hij meent dat die twee, vaak gezien als tegengesteld, elkaar niet per se uitsluiten.
Sachs, lid van de Club van Rome, pleit niet voor beperking van de economische groei. „Maar we krijgen wel problemen als de hele wereld zich traditioneel blijft ontwikkelen. Dat leidt tot rampen, dus moeten we de welvaart heruitvinden op een manier die de natuur spaart.”
Duurzaamheid is volgens Sachs overal nodig. „Landen als China en India moeten een ecologische inhaalslag maken. Ook wij moeten veranderen, anders doen andere landen het natuurlijk niet.”
Sachs hoopt dat instellingen als de Verenigde Naties, de wereldhandelsorganisatie WTO en de Europese Unie zich meer inzetten voor duurzaamheid. Maar hij verwacht veel van onafhankelijke groepen en organisaties, die met nieuwe ideeën komen. Zo wijst hij op de biologische landbouw., die vanuit een marginale positie inmiddels de supermarkten heeft bereikt.
Consumenten worden volgens Sachs beperkt in het kiezen voor duurzaamheid. Door de inrichting van het land is leven zonder auto bijvoorbeeld lastig. En de traditionele landbouw profiteert onevenredig van subsidies.

Bron: Trouw

 
    terug naar boven  
   
 

Accijns op biodiesel


17 - 08 - 2005

Biodiesel wordt in Nederland met accijns belast. De Nederlandse Accijnswet eist dat u ook accijns betaalt over plantaardige olie. Die accijns is nu nog even hoog als voor minerale olie. Mengt u slaolie in de tank met diesel dan moet u daarvan aangifte doen.

Naheffing
Niet iedereen zal daaraan denken; de belastingdienst wel. Uit de bonnen in de administratie blijkt eventueel het gebruik van die olie en dan volgt een naheffing voor de dieselaccijns en de COVA-toeslag. Met 100 procent boete.
Minister Veerman (landbouw) heeft aangekondigd dat Nederland het gebruik van biodiesel wil stimuleren. Hoe is nog niet bekend; wel dat gezocht wordt in maatregelen in de accijnssfeer. Op 20 september wordt hierover meer bekend gemaakt.

Getankt in Duitsland
In Duitsland wordt biodiesel aangeboden. Dat is diesel waar een deel plantaardige olie door gemengd is. Die biodiesel wordt in Duitsland niet of zeer laag belast. Voor brandstof die u in Duitsland tankt in de gewone brandstoftank van een voertuig hoeft u in Nederland niet opnieuw accijns te betalen. Die heeft u immers in het buitenland al betaald. Dat geldt ook voor brandstof die voor een deel bestaat uit biodiesel.

De Nederlandse accijnswetgeving is op dit punt niet duidelijk. Maar een woordvoerder van het Ministerie van Financiën laat weten dat het zeker niet de bedoeling is om over de Duitse biodiesel alsnog in Nederland accijns te heffen. Ook niet als de wet dat wel zou toestaan.

Dat kan anders zijn als u de biobrandstof in Nederland gaat invoeren in andere tanks. Dan is deze brandstof namelijk wel belastbaar. De hoogte van de accijns is gelijk aan de accijns voor de brandstof die door biobrandstof wordt vervangen. Dat zal dus meestal diesel zijn. De accijns voor zwavelvrije diesel bedraagt 364,91 euro per duizend liter.

Bron: EVO
 

 
    terug naar boven  
   
 

Biologische kippenboer stopt er mee.


23 / 08 / 2005

Biologische kippenboer Herman Mocking tegen de redactie van Biofair.nl: "we zijn nu rechts ingehaald. Iedereen heeft de mond vol over diervriendelijk maar biologisch wil men geen bestaansrecht bieden". Adoptieouders van de actie "Adopteer een kip" treuren om het verlies van hun kippen.

Wakker Dier:
Gisteravond heeft biologisch-dynamisch boer Herman Mocking uit Odijk zijn kippen noodgewongen naar het slachthuis gebracht, omdat hij het financieel en moreel niet kan opbrengen de dieren op te hokken. Mocking: “De ophokplicht van Veerman is de nekslag voor de biologische sector, in ieder geval voor mijn bedrijf. Het overheidsbeleid van de afgelopen drie jaar lijkt erop gericht te zijn het de extensieve veehouderij, de diervriendelijke sector, onmogelijk te maken. De ophokplicht duurt te lang en zal ook telkens weer terugkomen gezien de roep vanuit de meerderheid van de Tweede Kamer om bij elke vogeltrek de kippen op te hokken. Financieel is dat niet op te brengen en moreel gezien kan ik dat mijn kippen niet aandoen. Het dierenleed is onoverkomelijk zeker gezien het feit dat biologische kippen als enige kippen in de commerciële houderij hun snavels nog hebben. De dood is voor de kippen te verkiezen boven opgehokt zijn met de zekerheid van verveling en stress wat leidt tot pikkerij, kannibalisme en andere vormen van onnatuurlijk gedrag.”

Wakker Dier zal voor de rechter de ophokplicht aanvechten. Datum is nog onbekend, maar gezien het feit dat de kippen sinds maandag opgehokt zijn, zal de spoedeisendheid helpen bij het snel bepalen van een datum. Wakker Dier roept alle biologische en vrije uitloopkippenboeren op hun schade te claimen bij het ministerie van Landbouw. De eenzijdige maatregel die alleen de diervriendelijke sector schaadt, is willekeurig en schept rechtsongelijkheid binnen de sector. Het beschermen van de economische belangen van de intensieve veehouderij kan en mag niet eenzijdig afgewenteld worden op de biologische en vrije-uitloopsector. Uitspraken van LLTB voorman Witlox als zou het commercieel houden van kippen in een weiland niet meer passen in onze samenleving, geven aan hoezeer vertegenwoordigers van de bio-industrie de angst voor een pandemie aangrijpen om de meest diervriendelijke sectoren te demoniseren en het leven onmogelijk te maken.

De familie Mocking boert in Odijk reeds sinds 1802. Herman Mocking stapte als een van de eerste boeren over naar een biologisch dynamische houderij in 1995. Nu, 11 jaar later, wordt hij geconfronteerd met een overheidsbeleid dat het hem onmogelijk maakt om volgens diervriendelijke principes te boeren. Het eerste slachtoffer van de vogelpest in economische zin is gevallen. Waarschijnlijk zullen nog veel meer diervriendelijke boeren slachtoffer worden wanneer de consument besluit geen meerprijs te betalen voor eieren uit een ophoksituatie. De biologische kip wordt als gevolg van de vogelpestmaatregelen met uitsterven bedreigd. Wakker Dier roept om die reden consumenten op om juist nu de biologische sector te helpen overleven door biologische eieren te kopen of een biologische kip te adopteren.

Bron: Wakker Dier/BioFair.nl

 
 
    terug naar boven  
   
 

Koolzaadmolen kampt met kinderziekten


16 - 08 - 2005

De onlangs met veel tromgeroffel geopende koolzaadoliemolen in Farmsum kampt met allerlei technische mankementen. De machine die olie uit koolzaad perst, heeft tot nog toe slechts enkele uren gedraaid en niet meer dan 2.500 liter olie geproduceerd. De opstartproblemen leveren de boeren-aandeelhouders een schadepost op van 60.000 euro.

Nadat minister Veerman (Landbouw) ruim een maand geleden de Noord-Nederlandse Oliemolen opende is de continuproductie nog steeds niet op gang gekomen "Er zijn allerlei kinderziekten", erkent initiatiefnemer Hein Aberson van het bedrijf Solaroilsystems uit het Friese Boijl. "Alle machines moeten goed op elkaar worden afgestemd en worden getest. We zitten daarvoor in de laatste fase. We hebben tijd nodig om orde op zaken te stellen." Aberson zegt dat de inbedrijfsname van de oliemolen volgens schema verloopt, maar dat het zeker nog enkele weken duurt voordat de machines volop draaien.

Bittere tegenvaller
Lenus Hamster uit Nieuwolda, de voorman van de 70 betrokken boeren, rekent erop dat de fabriek eind deze week al vol in bedrijf gaat. Voor de boeren is de vertraging een bittere tegenvaller. "We hadden al lang continu moeten draaien, het koolzaad had al verwerkt moeten worden", verklaart Hamster. Nu ligt er tussen de 200 en 300 ton zaad opgeslagen, te wachten op verwerking. Hamster: "We hadden wel rekening gehouden met enige tegenslag, maar dat het deze vorm zou aannemen hadden we niet gedacht. We missen nu inkomsten."

De molen wordt volledig op afstand bediend en het Duitse ingenieursbureau dat de afstelling en inregeling verzorgt, heeft volgens Hamster moeite dat allemaal voor elkaar te krijgen. Eerder waren er ook al problemen rond de levering van de materialen voor de machines.

De pionierende koolzaadtelers laten zich volgens Hamster echter niet uit het veld slaan. "We beschouwen het als aanloopproblemen." De boeren rekenen erop dat de stijgende olieprijs de vraag naar de biobrandstof sterk zal doen toenemen. "De olieprijs staat nu op 67 dollar per vat", zegt initiatiefnemer Aberson hierover. "Als er iets in een land als Iran gebeurt, kan olieprijs stijgen naar 100 dollar."

Schone brandstof
De Noord-Nederlandse Oliemolen wint olie uit koolzaad. De olie die uit de zwarte zaadbolletjes wordt geperst is zeer geschikt als autobrandstof. Het is schoner dan gewone diesel en het geeft de helft minder uitstoot van koolmonoxide en roet. Productie en verbranding van koolzaadolie vormt ook nog eens een groene kringloop.

Om een auto op koolzaad te laten rijden is wel een ombouwoperatie van de motor noodzakelijk. Een ingreep die een paar duizend euro kost. Een aantal gemeenten, vervoerders en huisvuilbedrijven heeft al vrachtwagens rijden op koolzaadolie. Aberson van Solaroilsystems zegt dat hij 150 nieuwe opdrachten heeft voor de ombouw van trucks. "We kunnen de vraag niet eens aan", verklaart hij.

Bron: Dagblad van het Noorden

 
 
    terug naar boven  
   
 

Exact zoals de varkens het willen:
MOOISTE MODDERPOEL LIGT IN ASTEN (BRABANT)

17 augustus 2005

Stichting Wakker Dier heeft de modderpoel op het biologische varkensbedrijf Sumiran in de gemeente Asten (Brabant) verkozen tot mooiste modderpoel van Nederland. Vandaag om 11 uur zal Wakker Dier de moddertrofee uitreiken aan boer Peter Wijnen en boerin Irene Peters.
De biologische Brabantse modderpoel werd verkozen omdat deze lekker groot en diep is, zowel de zeugen als de biggen er gebruik van kunnen maken, dag en nacht open is voor de varkens en in een mooie groene omgeving gelegen is. De jury van de Stichting Wakker Dier heeft een groot aantal biologische modderpoelen door een varkensbril bekeken en vond deze criteria van doorslaggevend belang. In de biologische landbouw hebben varkens de beschikking over een uitloop naar buiten. In de zeugenuitloop is vaak een modderpoel aanwezig die op een zomerse dag heerlijke verkoeling biedt.
Varkens nemen graag een modderpoel ter afkoeling en om de huid te verzorgen (tegen parasieten). In de bio-industrie zitten varkens in krappe kale stallen zonder uitloop. Afkoeling is alleen mogelijk in hun eigen uitwerpselen, terwijl een varken juist een uitzonderlijk zindelijk dier is.
Tijdens hittedagen in de zomer sterven veel dieren in de bio-industrie aan oververhitting.

Biologische varkenshouderij
In de biologische varkenshouderij gelden de strengste dierenwelzijnsnormen.
Symbool hiervoor zijn de verplichting van ruime hokken met stro en een uitloop naar buiten. Veel varkensboeren hebben ook voor de zeugen een modderpoel in de weide gegraven. Hiermee kunnen de zeugen hun natuurlijke gedrag vertonen door met een modderbad af te koelen en parasieten van de huid te krijgen. Op warme dagen maken ze hier veel gebruik van. De afzet van biologisch varkensvlees groeit al jaren gestaag. Sinds supermarktketens als Albert Heijn in 2003 ook biologisch varkensvlees zijn gaan verkopen is het aantal varkensboeren die biologisch werkt flink gestegen. Hoewel nog slechts 2,3% van het varkensvlees biologisch is, groeide dit aandeel afgelopen jaar ondanks een slechte economie nog met 13%.

Bio-industrie: hitte groot probleem
Slechte ventilatie, te krappe stallen, te snelle groei en het ontbreken van het verplichte noodalarm en noodventilatie bezorgt tienduizenden dieren in de bio-industrie jaarlijks een zeer pijnlijke hittedood. Na acties van Wakker Dier werden hierover in 2003 kamervragen gesteld maar minister Veerman ondernam geen actie. Sterfte door verstikking is een gevolg van ongezonde snelle groei in combinatie met krappe afgesloten bio-industriestallen waar te weinig luchtverversing is. Vleeskippen zijn zo doorgefokt op snelle groei dat ze onnatuurlijk veel lichaamswarmte produceren. In bio-industriestallen zitten zo'n 20 kippen per vierkante meter zo dicht opeen dat de dieren hun warmte niet goed meer kwijt kunnen.
Op warme zomerdagen zoals vandaag, komt het voor dat in een stal maar liefst tienduizenden kuikens door oververhitting stikken. Wakker Dier wil dat het advies van de Gezondheidsdienst voor Dieren op wordt gevolgd en de bezetting in de stallen met dit weer sterk wordt verlaagd. In de varkenshouderij zijn het wettelijk verplichte alarm en de noodvoorziening bij ventilatoren op meer dan 1 van de 3 bedrijven niet geïnstalleerd. Bovendien valt de ventilatie elke zomer bij een aantal varkensbedrijven uit waardoor duizenden dieren sterven. Wakker Dier wil een verbod op de snel groeiende vleeskippen en wil een strikte handhaving van de wet die een goede ventilatie voor varkens in afgesloten bio-industriestallen verplicht. Naar aanleiding van een actie van Wakker Dier stelde de SP twee jaar geleden in de Tweede Kamer vragen hierover aan minister Veerman. Hem werd gevraagd de naleving van de wet extra te controleren zodat meer boeren de noodventilatie op orde zouden brengen. Veerman gaf echter aan dat controleurs niet tijdens de hitte de stallen in wilden, juist om extra stress te voorkomen. Tot op heden is echter nog steeds niets vernomen van extra controle op dit punt.
Destructiebedrijf Rendac krijgt elk jaar tijdens de hete periodes in de zomer extra veel kadavers van dieren uit de bio-industrie te verwerken.
 
 
    terug naar boven  
   
 

INWONERS EU VERBRUIKEN
2,2 KEER MEER NATUUR DAN BESCHIKBAAR
 

14 juni 2005

Inwoners van de Europese Unie verbruiken voor hun consumptie gemiddeld 2,2 keer meer natuur, zoals hout, grondstoffen en vis, dan de Unie beschikbaar heeft. Dat blijkt uit een rapport dat het Wereld Natuur Fonds vandaag in Brussel heeft gepresenteerd.

Het rapport 'Europe 2005 - The Ecological Footprint' brengt de 'ecologische voetafdruk' van alle 25 EU-landen in kaart. De ecologische voetafdruk maakt een vergelijking tussen enerzijds het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en anderzijds de mogelijkheid van de natuur om zich te herstellen. Per EU-inwoner is gemiddeld 4,9 hectare nodig voor energie, voeding en andere grondstoffen. Nederland zit met een voetafdruk van 4,7 net onder het Europese gemiddelde. Europese landen met de grootste voetafdruk zijn: Zweden (7), Finland (7), Estland (6,9) en Denemarken (6,4). Overigens is in Amerika de consumptie van de biologische capaciteit nog veel groter dan in Europa. Amerikanen hebben 9 hectare nodig.

"Europa wordt steeds afhankelijker van natuurlijke hulpbronnen elders in de wereld, omdat we zelf een tekort hebben. Dit vormt een bedreiging voor onze welvaart", zegt Tony Long, directeur van het Europese kantoor van het Wereld Natuur Fonds in Brussel. "Daarom roept het WNF de 25 Europese regeringsleiders op om voorrang te geven aan duurzame economische groei. Zeven procent van de wereldbevolking woont in de Europese Unie, maar de inwoners van de EU verbruiken 17 procent van de natuurlijke hulpbronnen ter wereld. Afrika en Azië worden hier de dupe van", aldus Long.

De ecologische voetafdruk wordt voor een groot deel bepaald door de consumptie van energie. Daarom is het essentieel dat de Europese economieën overschakelen van fossiele brandstoffen op duurzame energie. Ook moeten subsidies die het niet-duurzaam gebruik van hulpbronnen versterken, worden afgebouwd.

"Hoe langer de Europese regeringsleiders negeren wat er aan de hand is, hoe moeilijker en duurder het wordt om ons natuurtekort te herstellen. Het is noodzaak om de Europese druk op de natuur te verminderen", aldus Tony Long.

 
 
    terug naar boven  
   
 

G8 akkoord over kwijtschelding

11-06-2005
 
De ministers van Financiën van de G8, de groep van rijkste industrielanden, hebben in Londen een historische akkoord bereikt over een massale kwijtschelding van schulden van de armste landen in de wereld. Dat heeft de EU-voorzitter en de Luxemburgse premier Juncker laten weten.

Op de bijeenkomst in Londen bepleitte de Britse premier Blair zijn plan om de achttien armste landen alle schulden aan het monetaire fonds IMF, de Wereldbank en de Afrikaanse Ontwikkelingsbank met onmiddelijke ingang kwijt te schelden. Het gaat om een bedrag van 40 miljard dollar.

Hoewel details over het akkoord nog onbekend zijn, zijn alledrie de instellingen bij de plannen betrokken.

Discussie
Uit eerdere berichten bleek dat er hevig gediscussieerd moest worden voordat het akkoord werd gesloten. Een van de details die moest worden uitgewerkt is de inzet van geld van het IMF. Het geld is afkomstig van de verkoop van goud door het IMF in de jaren 90 en zou gebruikt kunnen worden voor de financiering van Blairs plannen. Sommige landen hadden echter ernstige bezwaren hiertegen.

Een ander veelbesproken onderwerp was de vraag welke landen in aanmerking komen voor kwijtschelding en aan welke voorwaarden zij moeten voldoen.

Gastheer en G8-voorzitter Groot-Brittannië begon aan de bijeenkomst met de vastbeslotenheid tot een akkoord te komen over schuldenkwijtschelding voor het Afrikaanse continent. In de armste landen sterven jaarlijks miljoenen mensen van honger en aan ziektes die makkelijk te behandelen zijn.

Bezwaar
Duitsland, Frankrijk en Japan hebben hun twijfels over de haalbaarheid en wensbaarheid van een algemene kwijtscheling nooit onder stoelen of banken gesloten. De landen pleitten eerder deze week nog voor een alternatief plan waarbij alleen de schulden van Mauritanië, Mali, Ethiopië, Niger en Guyana worden weggescholden.
Duitsland wilde bovendien dat kwijtschelding per geval en per land wordt beoordeeld. Het meent dat landen moeten aantonen dat zij de hulp verdienen. Japan vreest dat absolute kwijtscheling sommige landen een gevaarlijke boodschap kan geven.

Mandela
De Zuid-Afrikaanse oud-president Nelson Mandela denkt daar anders over en riep de G8 voor de bijeenkomst op alles te doen om tot een overeenkomst te komen. "Ik hoop dat jullie dit weekeinde nog tot een werkelijk historisch akkoord voor een volledige kwijtschelding van de schulden komen", zei hij.

De ministers van de G8 hebben de woorden van Mandela ter harte genomen en hebben met het akkoord mogelijk de grootste kwijtscheling geregeld die de wereld ooit heeft gezien.

 
 
    terug naar boven  
   
 

Visserijbiologen adviseren lagere haringvangst

 8 juni 2005

De haringstand in de Noordzee heeft zich in de afgelopen jaren gunstig ontwikkeld en is weer terug op het niveau van de jaren zestig toen deze op zijn hoogst was. Als gevolg van drie opeenvolgende slechte jaarklassen wordt in de komende jaren echter een daling van de haringstand verwacht. Visserijbiologen adviseren daarom dat de huidige toegestane vangsthoeveelheid van 535 duizend ton consumptieharing volgend jaar wordt verlaagd tot 455 duizend ton.

Visserijbiologen hebben de omvang van de haringstand in de Noordzee beoordeeld. Deze toestandsbeoordelingen worden jaarlijks uitgevoerd door de Internationale Raad voor Onderzoek der Zee (International Council for the Exploration of the Sea, ICES). Nederland is in ICES vertegenwoordigd door visserijbiologen van het Nederlands Instituut voor Visserijonderzoek, een onderdeel van de Animal Sciences Group van Wageningen UR. De toestandsbeoordelingen worden op grond van biologische overwegingen en beheersafspraken vertaald naar een advies over nieuwe vangstquota. In december van dit jaar zullen de Europese visserijministers een besluit nemen over de hoogte van de vangstquota voor 2006.
De stand van volwassen haring in de Noordzee is in de afgelopen jaren hersteld van 450 duizend ton in 1996 naar 1,8 miljoen ton in 2005. De drie meest recente broedjaren, 2002, 2003 en 2004, zijn echter zwak en zullen in de komende jaren zorgen voor een daling van de stand. Er zijn weliswaar veel haringlarven in de Noordzee aangetroffen, maar de overleving van deze larven is uitzonderlijk laag. Dat heeft tot gevolg dat er uiteindelijk weinig jonge haring bij komt. De oorzaak van de lage overleving is nog niet bekend maar zal de komende jaren worden onderzocht.
De haringvisserij wordt beheerd volgens een overeenkomst tussen de EU en Noorwegen. In de onlangs aangepaste overeenkomst is afgesproken dat de jaarlijkse schommelingen in de vangstquota niet meer dan 15% mogen bedragen. Daaruit volgt voor 2006 een vangsthoeveelheid van 455 duizend ton.

De nieuwe gegevens over de omvang van de haringstand zijn vandaag in Rijswijk door de Nederlandse visserijbiologen gepresenteerd aan het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (de opdrachtgever) en het visserijbedrijfsleven en de NGO's. Het ministerie zal op grond van deze adviezen en reacties vanuit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de Tweede Kamer een standpunt innemen voor overleg in de Europese Visserijraad in december.
De uitgebrachte adviezen zijn met name van belang voor de Nederlandse trawlervloot. Deze vloot vist onder andere op haring in de Noordzee en in de westelijke wateren. De adviezen voor makreel, horsmakreel, blauwe wijting, schol, tong en kabeljauw zullen in oktober door de ICES worden opgesteld

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en het Nederlands Instituut voor Visserijonderzoek (RIVO)

 
 
    terug naar boven  
   
 

Bussen Belgische 'De Lijn' rijden dit jaar nog op plantenolie


9-06-2005

“De Lijn doet grote inspanningen om de Kyoto-doelstellingen te halen”, zegt Kathleen Van Brempt. “Dit jaar rijden nog 20 bussen op pure plantenolie (PPO) en volgend jaar komen er daar nog eens 50 bij.” Daarnaast zullen alle overige bussen van De Lijn vanaf 2006 op biodiesel rijden.

Twintig bussen van De Lijn rijden dit jaar nog op pure plantenolie (PPO), meer bepaald op koolzaadolie. “Dat vormt een grote bijdrage aan de milieudoelstellingen”, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit. “PPO is CO2-neutraal. Dat wil zeggen dat de koolzaadteelt de CO2-uitstoot van een PPO-bus neutraliseert. Koolzaad neemt namelijk CO2 uit de lucht en zet het om in zuurstof. In 2006 komen er nog eens 50 bussen bij die op koolzaadolie zullen rijden.”

Van Brempt vraagt de Vlaamse boeren en minister van Landbouw Yves Leterme om extra koolzaad te telen. “Op dit moment verbouwen de Vlaamse boeren ongeveer 85 hectare koolzaad. Een PPO-bus rijdt per jaar op ongeveer 10 hectare. Dat betekent dat er vandaag maar 8 bussen op Vlaams koolzaad kunnen rijden. Omdat De Lijn de garantie biedt om een grote afnemer van koolzaad te zijn, is het voor de boeren interessant om hierop in te spelen.”

Naast de bussen op koolzaadolie zullen alle overige bussen van De Lijn, een 2000-tal, vanaf volgend jaar rijden op biodiesel. Biodiesel is een mengvorm van gewone diesel en diesel op basis van plantenolie. “De federale regering keurde een accijnsverlaging van 2,45 procent goed”, weet Van Brempt. “Daardoor zullen alle bussen vanaf 2006 op 2,45 procent biodiesel rijden.” De minister is zelf vragende partij om bussen zelfs op 5 procent biodiesel te laten rijden, maar daarvoor is wel een accijnsverlaging tot 5 procent vereist.

Ook de roetfilters die De Lijn op haar bussen aanbrengt, helpen de milieudoelstellingen te realiseren. “Met een roetfilter vermindert de roetuitstoot met ongeveer 90 procent en de CO-uitstoot met 98 procent. Bijna 500 bussen hebben vandaag een roetfilter. De Lijn zal blijven investeren in het plaatsen ervan.”

“De beste manier om Kyoto te halen is zoveel mogelijk de overstap te maken van de auto naar het openbaar vervoer”, besluit Van Brempt. “Een bus die op gewone diesel rijdt is sowieso al milieuvriendelijker dan een auto. Investeren in openbaar vervoer, zodat meer mensen de auto thuislaten, is en blijft de beste Kyoto-maatregel.”

Bron: Sp.a

 
 
    terug naar boven  
   
 

Standbeeld Sneeuwvlokje ontvreemd


5 juni 2005

In de nacht van 4 op 5 juni hebben onbekenden het recent geplaatste monument “Sneeuwvlokje’ uitgegraven en meegenomen. De Partij voor de Dieren heeft het beeldje afgelopen donderdag onthuld om de aandacht te vestigen op de gruwelijke plezierjacht in Nederland. Het standbeeld weegt inclusief sokkel meer dan 200 kg en was gedeeltelijk ingegraven. Het beeld kan dus nooit door één persoon verwijderd zijn. Het standbeeld werd sinds donderdag door velen bezocht en er waren bloemen en tekeningen bij het monument gelegd. Kennelijk was het de dieven een doorn in het oog dat de Partij voor de Dieren met het witte wilde zwijntje aandacht had weten te vestigen voor de massale jacht op duizenden zwijnen die elke zomer plaatsvindt op de Veluwe.

De Partij voor de Dieren betreurt het dat haar inspanningen om Sneeuwvlokje en haar soortgenoten te beschermen op deze vandalistische wijze gesaboteerd worden.
De Partij voor de Dieren roept de mensen op om tips die leiden naar terugvinden van het beeldje door te geven via telefoonnummer 020 6236551 of via info@partijvoordedieren.nl.

Sneeuwvlokje, het witte wilde zwijntje dat met de dood bedreigd wordt wanneer op 1 juli het jachtseizoen op de Veluwe wordt geopend, kreeg donderdag haar eigen standbeeld. Sneeuwvlokje is uitgegroeid tot het “gezicht” van de miljoenen slachtoffers die door de plezierjacht worden gemaakt en staat symbool voor het onrecht dat in het wild levende dieren wordt aangedaan.

De Partij voor de Dieren wil met het monument de aandacht vestigen op de misstanden op het gebied van wildbeheer in Nederland. Door de commotie rondom Sneeuwvlokje is onlangs aan het licht gekomen dat Staatsbosbeheer en jachtcombinaties de Flora- en Faunawet op grote schaal overtreden. Zwijnen en herten worden structureel bijgevoerd, waardoor een “overpopulatie” ontstaat die met behulp van het jachtgeweer wordt teruggebracht. Volgens de draagkrachtmodellen van dr. G. Groot Bruinderink van Alterra is het uitgesloten dat de voortdurende overpopulatie veroorzaakt zou kunnen worden door het natuurlijk voedselaanbod.

Het bijvoeren gebeurt vooral op grote schaal door jagers waarbij populaties gefokt worden die hoe dan ook niet verklaarbaar zijn uit het natuurlijk voedselaanbod. Staatsbosbeheer treedt stelselmatig niet op tegen illegaal gebouwde jachthutten en illegaal bijvoeren. Het is ronduit laf om dieren eerst gewend te maken aan een bepaalde voerplaats om ze vervolgens vanuit een jachthut af te schieten. Diverse fotografen hebben ervaren hoe Sneeuwvlokje in draf het bos uit komt rennen zodra er met een bus mais gerammeld wordt.

Twee weken geleden is de Partij voor de Dieren een e-mail reddingsactie gestart om Sneeuwvlokje te beschermen, wat een massaal protest heeft doen losbarsten onder de Nederlandse bevolking. In een reactie op de grote publieke verontwaardiging over het lot dat Sneeuwvlokje en duizenden van haar soortgenoten dit seizoen zal treffen heeft Staatsbosbeheer er duidelijk blijk van gegeven de kant van de jagers te kiezen. In een verklaring over haar beleid op het gebied van “wildbeheer” hanteert de organisatie oneigenlijke argumenten als de vermeende overlast als gevolg van een grote zwijnenpopulatie. Bovendien schuift Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid voor de in haar gebied levende dieren af door te stellen dat zij het populatiebeheer heeft uitbesteed aan de jagers. De nu spelende overweging van ras- en kleurzuiverheid geven aan dat er geen sprake is van populatiebeheer maar van “postzegelen met dieren”. Niet ras-zuivere exemplaren worden zonder pardon afgeschoten.
De Partij voor de Dieren vindt het onacceptabel dat onder het mom van populatiebeheer jaarlijks duizenden zwijnen het slachtoffer worden van de plezierjacht. De partij roept het publiek op illegale jachthutten en voerplekken aan haar te melden evenals waarnemingen van Sneeuwvlokje zodat eventuele plannen tot afschot direct bekend worden.

 
 
    terug naar boven  
   
 

Visserij-inspanning IJsselmeer
minstens 50% verminderen


De visserij-inspanning op het IJsselmeer moet voor 31 december 2006 met minstens 50% worden verminderd. Dat schrijft minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De vermindering is nodig omdat de visserij-inspanning al geruime tijd niet meer in evenwicht is met de visbestanden. Bovendien is de manier van vissen niet voldoende duurzaam. Voor een sanering van de beroepsvisserij op het IJsselmeer heeft hij 7 miljoen euro beschikbaar. Met dat geld zullen zoveel mogelijk complete vergunningen worden gesaneerd. De saneringsregeling wordt op korte termijn ter goedkeuring aangemeld bij de Europese Commissie. Mocht de belangstelling voor de saneringsregeling tegenvallen zodat de gewenste vermindering van de visserij-inspanning niet wordt gehaald, dan komen er andere beperkende maatregelen.
De overblijvende IJsselmeervissers krijgen te maken met een nieuw beleid. Behalve voor de beroepsvisserij biedt het IJsselmeer ook aanzienlijke potenties voor de sportvisserij. Dit is reden om ook de georganiseerde sportvisserij bij het toekomstig beheer te betrekken. Het visserijbeheer zal worden vormgegeven door een Visstandbeheerscommissie (VBC), welke Veerman uiterlijk per 1 januari 2008 zal instellen. De VBC zal jaarlijks de ruimte voor visvangst gaan vaststellen in een visplan. De VBC wordt voorbereid door een interimcommissie onder voorzitterschap van Th.A.G.M. van der Weijden, voormalig dijkgraaf van het Waterschap Brabantse Delta. De minister toets het jaarlijkse visplan onder andere op een aantal ecologische aspecten (soortensamenstelling, voorkomen, leeftijdsopbouw etc.).

Eveneens per 1 januari 2008 zal Veerman het gebruik van zgn. schietfuiken voor de aalvangst op het IJsselmeer en Markermeer verbieden, omdat daarbij de bijvangst meer dan 90% van de totale vangst bedraagt. Het verbod is alleen te vermijden als de sector voor die tijd kan aantonen dat de bijvangstproblematiek beheersbaar is. Ook bij de aalvisserij met zgn. grote fuiken is sprake van veel bijvangst. Anders dan bij de schietfuiken is dat probleem mogelijk door technische aanpassingen te verminderen. Nader onderzoek moet dat aantonen. Voor het gebruik van zgn. staande netten, waarin watervogels verstrikt kunnen raken, zullen de Producentenorganisatie IJsselmeer en de Vogelbescherming Nederland een gedragscode opstellen.

De Europese Commissie werkt momenteel aan een voorstel voor maatregelen die de aalstand moeten helpen herstellen. Die maatregelen zouden kunnen leiden tot een verplichting om de aalvisserij verder te beperken. Eventueel zal Veerman na Europese besluitvorming over de aal zijn voorgenomen IJsselmeerbeleid nog nader aanpassen.

Tenslotte wijst Veerman erop dat ook na de halvering van de visserij-inspanning niet is uit te sluiten dat de visstand in het IJsselmeer verder verminderd door een afname van de voedingsstoffen in het water. Verdere vermindering van de visserij-inspanning kan dan noodzakelijk zijn. Er komt dan echter geen saneringsregeling meer.

LNV

 
 
    terug naar boven  
   
 

Rijksoverheid gaat duurzame bedrijfsvoering stimuleren


De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Geel van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de rapportage duurzame bedrijfsvoering bij de overheid. In de rapportage wordt aangegeven dat de rijksoverheid uiterlijk in 2012 in haar energiegebruik klimaatneutraal moet zijn door haar energie duurzaam in te kopen en de toepassing van duurzame energie en energiebesparing te stimuleren. Daarnaast zal het klimaatneutraal vliegen, het gebruik van roetfilters en biologische catering worden gestimuleerd.
In de rapportage staat welke acties de ministeries hebben ondernomen om de bedrijfsvoering van de rijksoverheid duurzamer te maken. Door het goede voorbeeld te geven en als grootinkoper kan de overheid een belangrijke en concrete bijdrage leveren aan duurzame ontwikkeling. Zo wordt er door alle overheden in Nederland naar gestreefd dat in 2010 minstens de helft van de inkopen en aanbestedingen duurzaam gebeurt. Verder wordt zo veel mogelijk duurzaam geproduceerd hout toegepast.
De Tweede kamer zal iedere twee jaar worden geïnformeerd over de voortgang van de duurzame bedrijfsvoering bij de rijksoverheid.
 
   
    terug naar boven