|
|
|
|
Zaterdag is het Niet-Winkeldag
5 november 2010 -
Overal ter wereld vinden komende zaterdag 27 november acties plaats
in het kader van de internationale Niet-Winkeldag / Buy Nothing Day.
In Nederland zullen er in elk geval acties zijn in Den Bosch,
Groningen, Spijkenisse, Tilburg, Wageningen en Zeist.
In genoemde plaatsen is winkelen alvast niet nodig. Er zijn volop
alternatieven, van poppenkast tot wandelen, van Twister tot
free-huggen.
Niet-Winkeldag / Buy Nothing Day is de jaarlijkse protestdag van
bevrijde consumenten, voor wie geluk niet afhankelijk is van het
bezit van veel spullen, de nieuwste mode of een snelle auto,
mobieltje of computer.
De acties op Niet-Winkeldag drijven soms de spot met de koopwoede
die onderdeel is van de westerse leefwijze. Andere acties zijn
gericht op alternatieven: een andere tijdsbesteding dan shoppen en
sjokken in de winkelstraten of alternatieven voor het kopen van
steeds nieuwe spullen. In laatstgenoemde acties zijn de immateriele
cadeaubonnen populair, alsmede de ruil- en weggeefkramen.
De campagne roept op een keer per jaar te zeggen 'Genoeg is genoeg'.
De westerse consumptiecultuur is schadelijk voor het milieu en de
rijkdom in de wereld is zeer oneerlijk verdeeld.
De Buy Nothing Day begon in 1992 in Canada, waar Ted Dave voor het
eerst de koopstaking uitriep. In 1995 introduceerde Omslag,
Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, de Niet-Winkeldag in
Nederland. Inmiddels vindt de Buy Nothing Day in tientallen landen
plaats.
Afhankelijk van de koopcultuur in de betreffende landen, vindt Buy
Nothing Day plaats op vrijdag 26 of zaterdag 27 november.
|
|
Duurzame lifestyle voor jongeren belangrijk
34% van de jongeren vindt een duurzame levensstijl belangrijk om na
te streven. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Jongeren en duurzame
lifestyle’ van NJR (Nationale Jeugdraad). Om jongeren een stem te
geven over het beleid rondom duurzame ontwikkeling wordt daarom een
jongerenvertegenwoordiger gezocht. Deze zal de Nederlandse jongeren
vertegenwoordigen bij onder andere de Verenigde Naties in New York.
Bijna zeven op de tien jongeren (68%) denkt er soms tot altijd bij
na dat afval gescheiden weggegooid kan worden. Een iets kleiner deel
(61%) denkt erover om vanwege een beter milieu de fiets of het
openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto, motor of brommer.
56% van de jongeren is zich er bewust van dat je als vakantieganger
rekening kunt houden met de natuur en cultuur van het vakantieland.
Bij het kopen van eten en kleding ligt de verdeling genuanceerder.
Van de jongeren let 42% op een duurzaam keurmerk voor voedsel, en
40% van de jongeren valt het op dat sommige kledingmerken rekening
met het milieu en arbeidsomstandigheden houden.
Opvallend is dat jongeren met niet-westerse ouders vaker rekening
houden met het milieu en arbeidsomstandigheden dan autochtone
jongeren. Dit is het geval bij toerisme en het kopen van eten en
kleding.
“Natuurlijk leeft duurzaamheid bij de een meer dan bij de ander,
maar uit dit onderzoek blijkt dat jongeren het wel degelijk
belangrijk vinden,” aldus Michaela Hogenboom,
jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling. “Wat me echter
opvalt, is dat veel keuzes die je kunt maken om duurzamer te leven,
niet bekend zijn bij jongeren. Terwijl er zo veel mogelijkheden zijn
die geen extra moeite kosten.”
Nieuwe jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling
Om de stem van jongeren te laten horen, begeleidt NJR diverse
jongerenvertegenwoordigers. De bekendste is wel de
jongerenvertegenwoordiger naar de VN, maar ook voor Europese Zaken,
UNESCO en duurzame ontwikkeling zijn vertegenwoordigers actief. Op
het moment is NJR op zoek naar een nieuwe jongerenvertegenwoordiger
duurzame ontwikkeling. Samen met Michaela vormt hij of zij de
schakel tussen jongeren en (politieke) instanties. Ze gaan op zoek
naar de meningen en ideeën van jongeren en bespreken deze met onder
andere de ministers en zelfs de Verenigde Naties. Geïnteresseerden
kunnen zich tot 31 januari aanmelden via verkiezing@njr.nl. Meer
informatie is te vinden op www.njr.nl/vacature.
Het onderzoek is gedaan op zes ROC-scholen, verspreid over
Nederland. In totaal zijn 819 jongeren ondervraagd. Het merendeel
(70%) van hen volgt een mbo opleiding. Van de jongeren is 64%
autochtoon en heeft 31% één of twee ouders die in een niet-westers
land geboren zijn.
NJR
NJR (voorheen de Nationale Jeugdraad) geeft jongeren de kans te
laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen, of dat nou in hun buurt of
bij de VN in New York is. Daarnaast adviseert NJR overheden en
allerlei andere organisaties over jeugdbeleid. |
|
16 oktober, Wereldvoedseldag
Gemiddeld genomen wordt er wereldwijd voldoende voedsel geproduceerd
voor alle mensen. Desondanks heeft een groot deel van de
wereldbevolking dagelijks honger. Bijna één miljard mensen zijn
ondervoed, bijna twee miljard mensen hebben voedingsproblemen. In de
toekomst worden nog veel meer mensen door honger en ondervoeding
bedreigd. Het probleem is dat lokaal voedseltekorten kunnen ontstaan
en dat de mensen voedsel niet kunnen betalen. Deze complexe
problematiek, die het gevolg is van wereldwijde conflicten,
ondoorzichtige handelsstructuren en onevenredig beslag op
natuurlijke hulpbronnen, omvat het wereldvoedselvraagstuk. Het
vraagstuk wordt in de toekomst steeds groter als we nu geen actie
ondernemen om voedselzekerheid te creëren voor iedereen. |
|
Bouw Earthship in
Zwolle kan beginnen
periode 2009
Het Earthship in Zwolle Woningstichting SWZ heeft de bouwvergunning
voor een Earthship binnen. De bouw van het milieuvriendelijke
theehuis in Zwolle start op 6 september. Het ontwerp van het
Earthship Teahouse is gemaakt door de Amerikaanse architect Michael
Reynolds.
Een Earthship wordt grotendeels gebouwd uit gerecyclede materialen,
voornamelijk vrijkomend uit sloop van oude gebouwen.
Ook lege wijn- en bierflessen, oude autobanden, overtollige
materialen of producten met een productiefoutje dienen als
bouwmateriaal. Medewerkers van SWZ zijn momenteel druk bezig
materialen te verzamelen.
De bouwers gebruiken schone energie via zon en wind. Regenwater
wordt opgevangen van het dak en gefilterd tot drink- en spoelwater.
De Earthships worden gedeeltelijk in de grond gegraven. De muren
worden vervaardigd van met aarde gevulde autobanden. Aan de zuidkant
bevindt zich een glazen serre om optimaal gebruik te maken van
zonlicht en zonnewarmte.
De temperatuur binnen is gestabiliseerd door zware muren en daken.
Uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en
Ecologie bleek dat een Earthship ruim negen maal minder
milieubelasting veroorzaakt dan een vergelijkbaar traditioneel
gebouw.
Het Earthship Teahouse komt in het park Nooterhof. Het zogenaamde
Doepark moet uitgroeien tot een praktisch kenniscentrum voor groen
en duurzaamheid waar onderwijs, organisaties en burgers elkaar ‘in
het groen’ kunnen ontmoeten. Het theehuis vervult daar een rol in.
SWZ ‘schenkt’ Zwolle het Earthship vanwege haar honderdjarig
jubileum.
bron: gemeente Zwolle |
|
Koers Max
Havelaar werpt vruchten af.
Nieuwe strategie leidt tot groei
van 21 procent
Het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade heeft in 2006 een
uitstekend jaar gehad met een volumegroei van 21 procent. De cijfers
bekrachtigen het beeld van algemeen directeur Coen de Ruiter dat
Stichting Max Havelaar, de non-profit organisatie achter het
Keurmerk, de juiste koers vaart: "We willen de zichtbaarheid en
verkrijgbaarheid van merken en producten verbeteren die het Max
Havelaar Keurmerk dragen. Steeds meer consumenten vinden handel
volgens Fairtrade voorwaarden van belang en zijn bereid merken en
producten te kopen die ons onafhankelijke Keurmerk dragen."
Stichting Max Havelaar streeft ernaar dat de groei in 2007 wordt
voortgezet. De jaarcijfers worden volgende maand gepresenteerd.
De volumegroei is terug te voeren op een aantal productgroepen
waarvan fruit, vruchtensappen en wijn het meest in het oog springen.
Deze groepen lieten in 2006 respectievelijk een groei van 90%, 230%
en 250% zien. De productgroepen stonden centraal in de
voorlichtingscampagne 'Max Havelaar Voordeelweken' die in
samenwerking met ICCO werd gevoerd.
Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat importeurs en handelaren
producten volgens fatsoenlijke handelsvoorwaarden inkopen bij
boerenbedrijven in ontwikkelingslanden. Max Havelaar hanteert
hiervoor de internationale Fairtrade richtlijnen waarin
minimumprijzen voor producten worden betaald. De minimumprijs zorgt
ervoor dat productiekosten tenminste gedekt kunnen worden. Daarnaast
is er een extra premie zodat boerenorganisaties kunnen investeren in
de toekomst van hun onderneming of hun gemeenschap. Door de aankopen
van Nederlandse consumenten in 2006 ontvingen boerenorganisaties
deze Fairtrade minimumprijs en premie die een totale meerwaarde
vertegenwoordigt van zo'n 2,1 miljoen euro, zo'n 20% bovenop de
wereldmarktprijs.
Vorig jaar stond de nieuwe strategie van Max Havelaar centraal. De
strategie is erop gericht om meer bedrijven te bewegen onder
Fairtrade voorwaarden in te kopen zodat meer producten het Max
Havelaar Keurmerk mogen dragen. Daardoor wordt de keuze voor
consumenten gevarieerder en wordt de verkrijgbaarheid vergroot.
Resultaat van deze nieuwe strategie was onder andere de introductie
van het vanille ijs van Ben & Jerry's met Max Havelaar Keurmerk in
september 2006. De ijsfabrikant omschreef het ijs zelf als 'heerlijk
eerlijk'. Heerlijk, door het zachte en romige roomijs, dat wegsmelt
op je tong. En eerlijk, omdat de Indiase vanille-boeren en de
Paraguayaanse suikerriettelers eerlijk beloond worden voor hun
bijdrage aan het product.
Stichting Max Havelaar zet zich al achttien jaar in voor eerlijke
handel. De jaarcijfers van 2006 bevestigen, net als de cijfers van
voorgaande jaren, dat de inzet vruchten afwerpt. Coen de Ruiter: "We
merken dat steeds meer bedrijven en consumenten behoefte hebben aan
gegarandeerd eerlijk verhandelde producten. Daarom zullen wij in
2007 voor het eerst een Fairtrade Week initiëren. Een week waarin
alle aspecten van eerlijke handel naar voren komen en consumenten op
de winkelvloer worden betrokken bij Fairtrade. Meer aandacht en meer
aankopen zijn belangrijk voor de boeren in ontwikkelingslanden. Meer
volume betekent dat boeren hun toekomst in eigen handen kunnen nemen
en daar doen we het uiteindelijk voor."
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
GRONINGEN EN GOES EERSTE FAIRTRADE GEMEENTEN IN NEDERLAND
26 februari 2009
Na onder andere Engeland, België, Italië, Finland en de Verenigde
Staten mag nu ook Nederland de eerste Fairtrade Gemeenten
verwelkomen. Vandaag maakte Jan Pronk, juryvoorzitter van de
Fairtrade Gemeente campagne, bekend dat Groningen en Goes als eerste
Nederlandse gemeenten de titel ‘Fairtrade Gemeente’ hebben verdiend.
Beide gemeenten hebben aantoonbaar gemaakt dat de lokale overheid,
bedrijven, organisaties en consumenten bijzonder veel aandacht
besteden aan fairtrade. Door producten te (ver)kopen die volgens
eerlijke voorwaarden zijn verhandeld, leveren zij een belangrijke
bijdrage aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling van kleine
boeren en producenten in ontwikkelingslanden. De jury reikt de titel
‘Fairtrade Gemeente’ op maandag 9 maart officieel uit aan Goes en
Groningen.
Juryvoorzitter Jan Pronk is vol lof over Groningen en Goes: ‘De
lokale gemeenschap heeft ontzettend hard gewerkt om dit mogelijk te
maken. Er zijn pioniers nodig om zo’n internationaal
fairtrade-initiatief van de grond te tillen. De werkgroepen in
Groningen en Goes hebben hun nek uitgestoken om van Fairtrade
Gemeente een succes te maken in Nederland. Ik hoop dan ook dat veel
gemeenten in Nederland dit goede voorbeeld zullen volgen, zodat
steeds meer kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden zich
via eerlijke handel duurzaam kunnen ontwikkelen.’
Op maandag 9 maart overhandigt een jurylid van de Fairtrade Gemeente
campagne de titel officieel aan burgemeester Jacq. Wallage van
Groningen en burgemeester Dick van der Zaag van Goes. Beide
gemeenten hebben allerlei Fairtrade festiviteiten georganiseerd om
het behalen van de titel te vieren.
Aanbod vergroten, vraag stimuleren
Groningen en Goes verdienen de titel omdat beide gemeenten voldoen
aan de criteria. Goes zette fairtrade op verschillende manieren in
de schijnwerpers. Zo opende burgemeester Van der Zaag 3 november
2008 de Goese Fair Trade week door verantwoorde boodschappen te doen
in de Jumbo, stond de kerstmarkt in het teken van eerlijke cadeau’s
en reikte de gemeente op 7 februari 2009 fairtrade theepakketten uit
aan de Goese horeca. Groningen heeft fairtrade actief onder de
aandacht gebracht van ondernemers en consumenten. Zij organiseerden
onder meer een Fair Trade Vakbeurs en voerden een publiekscampagne
om fairtrade inkopen voor Sinterklaas en Kerst te stimuleren.
Fairtrade Gemeente campagne
‘Fairtrade Gemeente’ is een eervolle titel die aangeeft dat de
plaatselijke gemeenschap bijzonder veel aandacht besteedt aan
fairtrade. Een gemeente kan de titel verdienen als ze aantonen dat
zij aan zes campagnecriteria voldoen. Een lokale werkgroep, met een
goede vertegenwoordiging van de lokale samenleving, stuurt de
campagne binnen de gemeente aan. Supermarkten, winkels, horeca en
gemeentehuis verkopen of gebruiken zoveel mogelijk fairtrade
producten. Maatschappelijke instellingen in de gemeente zoals
scholen, ziekenhuizen, sportkantines tonen aan dat zij fairtrade
producten gebruiken of voorlichting geven over eerlijke handel.
Bedrijven zijn actief met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Fairtrade producten zijn verhandeld volgens eerlijke
handelsvoorwaarden, zodat kleine boeren en producenten in
ontwikkelingslanden de kans krijgen zich op eigen kracht te
ontwikkelen en te werken aan een duurzame toekomst.
Internationaal succes
In België en Groot-Brittannië is de Fairtrade Gemeente campagne al
een groot succes. Het publieksinitiatief begon in Engeland, waar
Garstang in 2000 de eerste Fairtrade Gemeente van de wereld werd.
Inmiddels zijn er al 630 Fairtrade Gemeenten verdeeld over achttien
landen. Er is zelfs een ‘Fairtrade Land’: Wales. Vanaf vandaag heeft
Nederland dus ook twee Fairtrade Gemeenten. Momenteel zijn in
Nederland zijn nog tien andere gemeenten druk bezig om de titel te
bemachtigen.
Initiatiefnemers
De Fairtrade Gemeente campagne in Nederland is een initiatief van de
Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Stichting Max Havelaar,
Vereniging COS Nederland en ontwikkelingsorganisatie ICCO. De
organisaties vormen samen de stuurgroep van de Fairtrade Gemeente
campagne.
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
Fair Wear groeit stevig door |
10 februari 2009
De Fair Wear Foundation (FWF) groeit nog steeds stevig door.
Afgelopen december werd het Zwitserse merk Manroof lid, een
handelsfirma, gespecialiseerd in de productie van T-shirts en
lanyards. Zij ontvangen voor het grootste deel orders voor
promotionele kleding en andere artikelen. Manroof was hiermee de
vierde Zwitserse deelnemer van FWF.
Begin 2009 volgde alweer het vijfde Zwitserse bedrijf: Blackout. Dit
bedrijf is opgericht in 1963 onder de naam Metzler-Tekstil en is in
1990 doorgegroeid tot het huidige modebedrijf. Momenteel heeft
Blackout 70 winkels door heel Zwitserland en zo’n 380 werknemers. De
keten verkoopt trendy kleding voor de jonge en modebewuste
consument.
Begin december had het private label Du Pon & de Bruin zich
aangesloten bij FWF. Zij ontwerpen en fabriceren dameskleding voor
toonaangevende grootwinkelbedrijven in heel Europa. Daarnaast is ook
het het private label bedrijf ECC Couture lid geworden. Deze
onderneming bestaat al meer dan 25 jaar, en is het moederbedrijf van
modemerk Culture, gespecialiseerd in kwalitatieve shirts voor het
midden- en hoogsegment.
In de groep voor professionele kleding, werk- en bedrijfskleding
heeft de Kwintet Group de FWF versterkt. Dit bedrijf heeft een
indrukwekkende portfolio met 21 merknamen, waaronder Fristads, B&C,
Kansas, Wenaas, KLM, Hejco en A-Code Active Wear. Kwintet heeft een
significante marktpositie in Duitsland, de Benelux, Frankrijk en
Engeland.
Bron: www.groenhetnieuwezwart.nl |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
Fairfood: Consument kan kiezen
voor fair |
Consumenten kunnen in de strijd tegen honger en armoede in
ontwikkelingslanden beter haricots verts van HAK kopen dan die van
Bonduelle. Dat blijkt uit de resultaten van het Fairfood
fairnessonderzoek naar de eerlijkheid van supermarktproducten.
Verder krijgen onder andere ook Kwetters 4-granen scharreleieren en
Dubbelfriss witte druiven-citroen het stempel ‘fair’, in
tegenstelling tot de graan-scharreleieren van Frisian Eggs en het
witte druivensap van Albert Heijn huismerk. De haricots verts van
Bonduelle zijn unfair omdat de merkeigenaar geen openheid wil geven
over zorgen die bestaan over de productie en verhandeling van het
product. Haricots verts worden vaak in Afrika verbouwd. Fairfood
heeft bijvoorbeeld zorgen over de eerlijkheid van de lonen die
arbeiders ontvangen, de dalende grondwaterspiegel door het verbouwen
van haricots verts en corruptie in landen als Kenia. De resultaten
van het onderzoek zijn vandaag door Fairfood bekend gemaakt. Een
overzicht van alle supermarktproducten die Fairfood heeft
onderzocht, is te vinden op de productenpagina van de
Fairfood-website: www.fairfood.org.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Fairfood een onderzoek
gedaan naar de fairness van supermarktproducten, om consumenten zo
in staat te stellen bewust te kiezen voor producten die beter zijn
voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden dan hun
concurrenten. Fairfood roept consumenten op om hun boodschappenlijst
samen te stellen aan de hand van de productenlijst op de website,
zodat ze per product dat ze nodig hebben een fair alternatief kunnen
kiezen.
Waren het vorig jaar nog zo’n 50 voedsel- en drankbedrijven die de
vragenlijst van Fairfood terugstuurden, dit jaar is dat aantal bijna
verdubbeld: 94 bedrijven hebben openheid gegeven over de eerlijkheid
van hun productieproces. Steeds meer voedsel- en drankbedrijven
willen samen met Fairfood zoeken naar oplossingen om hun producten
eerlijker te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de 4-granen
scharreleieren van Kwetters: mede door inspanningen van Fairfood zal
Kwetters binnen een aantal maanden overstappen op het gebruik van
faire soja in zijn kippenvoer. Bovendien is er dit jaar een veel
grotere diversiteit aan faire producten ten opzichte van het vorige
onderzoek. Dit betekent dat consumenten uit meer verschillende
soorten productgroepen faire producten kunnen kiezen.
Een product wordt door Fairfood als fair beoordeeld, wanneer het
bovengemiddeld scoort op fairnesscriteria uit de
Fairfood-vragenlijst ten opzichte van concurrenten in dezelfde
productgroep. De bedrijven moeten in deze vragenlijst aangeven in
hoeverre ze voldoen aan fairnesscriteria als het betalen van een
eerlijk loon aan arbeiders, het nemen van maatregelen om
bijvoorbeeld een dalende grondwaterspiegel tegen te gaan en de mate
van corruptie tijdens het produceren en verhandelen van het product.
Het stimuleren van de competitie tussen concurrerende merkproducten
op fairnessgebied werkt, zo blijkt uit de resultaten van de Product
Fairness Questionnaire van dit jaar. Verschillende producten die
Fairfood vorig jaar nog als unfair beoordeelde, zijn dit jaar wel
fair. Waren de ananasschijven op ananassap van Del Monte in
tegenstelling tot die van concurrent Dole vorig jaar bijvoorbeeld
nog unfair, dit jaar hebben de ananasschijven van beide producenten
het predikaat ‘fair’ gekregen.
Ongeveer 75% van de onderzochte producten zijn huismerken zonder
keurmerk. Uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire
blijkt dat deze producten vaak unfair zijn, omdat veel merkeigenaren
geen openheid geven over de eerlijkheid van de productie en
verhandeling van het product. Positieve uitzonderingen op deze regel
zijn er echter wel. Spar heeft bijvoorbeeld de Fairfood-vragenlijst
ingevuld voor zijn snelkook-zilvervliesrijst, die als fair uit de
bus is gekomen. Fairfood hoopt in de toekomst meer huismerkproducten
positief te kunnen beoordelen.
Bron: Fairfood
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
Wereld staat stil bij kinderarbeid
|
Meer dan 130 miljoen kinderen die jonger zijn dan vijf werken in
de landbouw volgens de FAO, de voedsel en landbouw organisatie van
de Verenigde Naties. Dit is ongeveer 70 procent van de in totaal 218
miljoen werkende kinderen. Daarom ligt de focus van de
Internationale dag van de Kinderarbeid dit jaar op het elimineren
van de kinderarbeid in de landbouw.
Ieder jaar wordt er op 12 juni - de Internationale dag van de
Kinderarbeid - stil gestaan bij massale inbreuk op de rechten van
miljoenen kinderen. Meer dan honderd landen geven dit onderwerp deze
dag aandacht. Van persconferenties tot toneelstukken en van
workshops tot radio- en televisieprogramma´s. Het is een dag die
bijdraagt aan de strijd tegen kinderarbeid.
Dit jaar staat kinderarbeid in de landbouw in de schijnwerpers.
Volgens Jose Maria Sumpsi van de FAO is het 'onacceptabel' dat 132
miljoen kinderen iedere dag worden gedwongen om op het land te
werken. Vaak is het land een gevaarlijke plek om te werken. De
kinderen worden blootgesteld aan giftige stoffen, extreem hoge
temperaturen en moeten werken met zware en gevaarlijke apparaten.
Auteur: OneWorld Bron: OneWorld
lees het hele artikel:
http://www.oneworld.nl/index.php?page=1&articleId=11689
Dag tegen Kinderarbeid :
http://www.dagtegenkinderarbeid.nl/
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
Volop vraag naar fruit van Fair Trade
|
AgroFair, Europa’s marktleider in eerlijk tropisch fruit, ziet de
toekomst zonnig in. De vraag neemt sterk toe. AgroFair, vooral
bekend van de Oké-banaan, zag vorig jaar de omzet al explosief
stijgen, van 44 miljoen euro naar 62 miljoen euro. Directeur Jeroen
Kroezen denkt dat het einde van de groei voorlopig nog niet in zicht
is. „De vraag naar Fair Trade-fruit ontwikkelt zich nog sneller dan
het aanbod”, zegt Kroezen.
En dat is goed nieuws voor de boeren die tropisch fruit leveren aan
het bedrijf in Barendrecht. Zij krijgen niet alleen een eerlijke
prijs voor hun oogst, als aandeelhouder delen ze bovendien mee in de
winst. Andere aandeelhouders zijn onder andere Solidaridad.
Zo heeft de grote Britse Supermarktketen Sainsbury – dat er prat op
gaat iedere minuut duizend bananen te verkopen – vorig jaar besloten
alleen nog Fair Trade-bananen in de winkels te leggen. Volgens
Kroezen is het nog slechts een kwestie van tijd voordat het concern
ook ander Fair Trade-producten, als koffie of citrusvruchten,
dezelfde exclusieve behandeling geeft. „Justin King, Sainsbury’s
topman, is er hartstikke trots op.
De retailwereld sluit bovendien de ogen niet en de onderlinge
concurrentie is groot, dus we denken dat andere supermarkten het
voorbeeld van Sainsbury zullen volgen”, zegt Kroezen. „Dan heb je
het meteen over grote afzetmogelijkheden. Sainsbury bijvoorbeeld,
zet per jaar bijna net zoveel om als alle supermarkten in Nederland
samen.”
Voor tekorten hoeft vooralsnog niet te worden gevreesd, meent
Kroezen, omdat de coöperaties die AgroFair bananen leveren nu ook
nog vaak bananen op de markt brengen zonder Fair Trade-label, omdat
de markt daarom vraagt. Ook de gecertifieerde producenten van
citrusvruchten brengen lang niet hun gehele oogst onder label op de
markt.
AgroFair stortte zich bovendien vorig jaar op een nieuwe
kapitaalkrachtige markt: de VS. AgroFair heeft daartoe met twee
lokale bedrijven Oké USA opgericht.
„Het wordt een grote uitdaging om in de VS door te breken. De Fair
Trade-banaan leeft er niet, want de markt wordt daar gedomineerd
door Chiquita, Dole en Del Monte”, zegt Kroezen. De VS zijn het
vijftiende land waarin het fruit van AgroFair wordt verkocht. „We
starten op kleine schaal, alleen in Massachusetts, met kleine
regionale ketens. Want we kunnen niet de grote retailers bedienen,
daarvoor zijn onze volumes niet groot genoeg, maar we zien concerns
als Wholefoods (vooral bekend om zijn biologisch assortiment, red.)
als onze natuurlijke klant.”
Doelstellingen wil Kroezen niet noemen. „Maar over tien jaar moeten
we drie grote markten bedienen: het Verenigd Koninkrijk, Europa en
de VS.” Hij verwacht dat AgroFair ook dit jaar de omzet weer zal
verhogen. Vorig jaar steeg die van 44 miljoen euro naar 62 miljoen
euro.
Bron: Trouw |
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|