-de eerste Fairtrade Gemeenten

-Fair Wear groeit stevig door

-Volop vraag naar fruit van Fair Trade

-Wereld staat stil bij kinderarbeid

-Fairfood: Consument kan kiezen voor fair
 

Archief
2005/2007

Archief
2003/2004





 
   

Duurzame mode is populair bij jeugd

Elektrisch rijden de nieuwste trend
 

 

 
Zaterdag is het Niet-Winkeldag

5 november 2010 -
Overal ter wereld vinden komende zaterdag 27 november acties plaats in het kader van de internationale Niet-Winkeldag / Buy Nothing Day. In Nederland zullen er in elk geval acties zijn in Den Bosch, Groningen, Spijkenisse, Tilburg, Wageningen en Zeist.

In genoemde plaatsen is winkelen alvast niet nodig. Er zijn volop alternatieven, van poppenkast tot wandelen, van Twister tot free-huggen.

Niet-Winkeldag / Buy Nothing Day is de jaarlijkse protestdag van bevrijde consumenten, voor wie geluk niet afhankelijk is van het bezit van veel spullen, de nieuwste mode of een snelle auto, mobieltje of computer.

De acties op Niet-Winkeldag drijven soms de spot met de koopwoede die onderdeel is van de westerse leefwijze. Andere acties zijn gericht op alternatieven: een andere tijdsbesteding dan shoppen en sjokken in de winkelstraten of alternatieven voor het kopen van steeds nieuwe spullen. In laatstgenoemde acties zijn de immateriele cadeaubonnen populair, alsmede de ruil- en weggeefkramen.

De campagne roept op een keer per jaar te zeggen 'Genoeg is genoeg'. De westerse consumptiecultuur is schadelijk voor het milieu en de rijkdom in de wereld is zeer oneerlijk verdeeld.

De Buy Nothing Day begon in 1992 in Canada, waar Ted Dave voor het eerst de koopstaking uitriep. In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, de Niet-Winkeldag in Nederland. Inmiddels vindt de Buy Nothing Day in tientallen landen plaats.

Afhankelijk van de koopcultuur in de betreffende landen, vindt Buy Nothing Day plaats op vrijdag 26 of zaterdag 27 november.
 
 
Duurzame lifestyle voor jongeren belangrijk
34% van de jongeren vindt een duurzame levensstijl belangrijk om na te streven. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Jongeren en duurzame lifestyle’ van NJR (Nationale Jeugdraad). Om jongeren een stem te geven over het beleid rondom duurzame ontwikkeling wordt daarom een jongerenvertegenwoordiger gezocht. Deze zal de Nederlandse jongeren vertegenwoordigen bij onder andere de Verenigde Naties in New York.

Bijna zeven op de tien jongeren (68%) denkt er soms tot altijd bij na dat afval gescheiden weggegooid kan worden. Een iets kleiner deel (61%) denkt erover om vanwege een beter milieu de fiets of het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto, motor of brommer. 56% van de jongeren is zich er bewust van dat je als vakantieganger rekening kunt houden met de natuur en cultuur van het vakantieland.
Bij het kopen van eten en kleding ligt de verdeling genuanceerder. Van de jongeren let 42% op een duurzaam keurmerk voor voedsel, en 40% van de jongeren valt het op dat sommige kledingmerken rekening met het milieu en arbeidsomstandigheden houden.
Opvallend is dat jongeren met niet-westerse ouders vaker rekening houden met het milieu en arbeidsomstandigheden dan autochtone jongeren. Dit is het geval bij toerisme en het kopen van eten en kleding.

“Natuurlijk leeft duurzaamheid bij de een meer dan bij de ander, maar uit dit onderzoek blijkt dat jongeren het wel degelijk belangrijk vinden,” aldus Michaela Hogenboom, jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling. “Wat me echter opvalt, is dat veel keuzes die je kunt maken om duurzamer te leven, niet bekend zijn bij jongeren. Terwijl er zo veel mogelijkheden zijn die geen extra moeite kosten.”

Nieuwe jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling
Om de stem van jongeren te laten horen, begeleidt NJR diverse jongerenvertegenwoordigers. De bekendste is wel de jongerenvertegenwoordiger naar de VN, maar ook voor Europese Zaken, UNESCO en duurzame ontwikkeling zijn vertegenwoordigers actief. Op het moment is NJR op zoek naar een nieuwe jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling. Samen met Michaela vormt hij of zij de schakel tussen jongeren en (politieke) instanties. Ze gaan op zoek naar de meningen en ideeën van jongeren en bespreken deze met onder andere de ministers en zelfs de Verenigde Naties. Geďnteresseerden kunnen zich tot 31 januari aanmelden via verkiezing@njr.nl. Meer informatie is te vinden op www.njr.nl/vacature.

Het onderzoek is gedaan op zes ROC-scholen, verspreid over Nederland. In totaal zijn 819 jongeren ondervraagd. Het merendeel (70%) van hen volgt een mbo opleiding. Van de jongeren is 64% autochtoon en heeft 31% één of twee ouders die in een niet-westers land geboren zijn.

NJR
NJR (voorheen de Nationale Jeugdraad) geeft jongeren de kans te laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen, of dat nou in hun buurt of bij de VN in New York is. Daarnaast adviseert NJR overheden en allerlei andere organisaties over jeugdbeleid.
 

16 oktober, Wereldvoedseldag
Gemiddeld genomen wordt er wereldwijd voldoende voedsel geproduceerd voor alle mensen. Desondanks heeft een groot deel van de wereldbevolking dagelijks honger. Bijna één miljard mensen zijn ondervoed, bijna twee miljard mensen hebben voedingsproblemen. In de toekomst worden nog veel meer mensen door honger en ondervoeding bedreigd. Het probleem is dat lokaal voedseltekorten kunnen ontstaan en dat de mensen voedsel niet kunnen betalen. Deze complexe problematiek, die het gevolg is van wereldwijde conflicten, ondoorzichtige handelsstructuren en onevenredig beslag op natuurlijke hulpbronnen, omvat het wereldvoedselvraagstuk. Het vraagstuk wordt in de toekomst steeds groter als we nu geen actie ondernemen om voedselzekerheid te creëren voor iedereen.

 
Bouw Earthship in Zwolle kan beginnen

periode 2009
Het Earthship in Zwolle Woningstichting SWZ heeft de bouwvergunning voor een Earthship binnen. De bouw van het milieuvriendelijke theehuis in Zwolle start op 6 september. Het ontwerp van het Earthship Teahouse is gemaakt door de Amerikaanse architect Michael Reynolds.

Een Earthship wordt grotendeels gebouwd uit gerecyclede materialen, voornamelijk vrijkomend uit sloop van oude gebouwen.
Ook lege wijn- en bierflessen, oude autobanden, overtollige materialen of producten met een productiefoutje dienen als bouwmateriaal. Medewerkers van SWZ zijn momenteel druk bezig materialen te verzamelen.

De bouwers gebruiken schone energie via zon en wind. Regenwater wordt opgevangen van het dak en gefilterd tot drink- en spoelwater. De Earthships worden gedeeltelijk in de grond gegraven. De muren worden vervaardigd van met aarde gevulde autobanden. Aan de zuidkant bevindt zich een glazen serre om optimaal gebruik te maken van zonlicht en zonnewarmte.

De temperatuur binnen is gestabiliseerd door zware muren en daken. Uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie bleek dat een Earthship ruim negen maal minder milieubelasting veroorzaakt dan een vergelijkbaar traditioneel gebouw.

Het Earthship Teahouse komt in het park Nooterhof. Het zogenaamde Doepark moet uitgroeien tot een praktisch kenniscentrum voor groen en duurzaamheid waar onderwijs, organisaties en burgers elkaar ‘in het groen’ kunnen ontmoeten. Het theehuis vervult daar een rol in.

SWZ ‘schenkt’ Zwolle het Earthship vanwege haar honderdjarig jubileum.
bron: gemeente Zwolle
 

Koers Max Havelaar werpt vruchten af.

Nieuwe strategie leidt tot groei van 21 procent
Het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade heeft in 2006 een uitstekend jaar gehad met een volumegroei van 21 procent. De cijfers bekrachtigen het beeld van algemeen directeur Coen de Ruiter dat Stichting Max Havelaar, de non-profit organisatie achter het Keurmerk, de juiste koers vaart: "We willen de zichtbaarheid en verkrijgbaarheid van merken en producten verbeteren die het Max Havelaar Keurmerk dragen. Steeds meer consumenten vinden handel volgens Fairtrade voorwaarden van belang en zijn bereid merken en producten te kopen die ons onafhankelijke Keurmerk dragen." Stichting Max Havelaar streeft ernaar dat de groei in 2007 wordt voortgezet. De jaarcijfers worden volgende maand gepresenteerd.
De volumegroei is terug te voeren op een aantal productgroepen waarvan fruit, vruchtensappen en wijn het meest in het oog springen. Deze groepen lieten in 2006 respectievelijk een groei van 90%, 230% en 250% zien. De productgroepen stonden centraal in de voorlichtingscampagne 'Max Havelaar Voordeelweken' die in samenwerking met ICCO werd gevoerd.
Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat importeurs en handelaren producten volgens fatsoenlijke handelsvoorwaarden inkopen bij boerenbedrijven in ontwikkelingslanden. Max Havelaar hanteert hiervoor de internationale Fairtrade richtlijnen waarin minimumprijzen voor producten worden betaald. De minimumprijs zorgt ervoor dat productiekosten tenminste gedekt kunnen worden. Daarnaast is er een extra premie zodat boerenorganisaties kunnen investeren in de toekomst van hun onderneming of hun gemeenschap. Door de aankopen van Nederlandse consumenten in 2006 ontvingen boerenorganisaties deze Fairtrade minimumprijs en premie die een totale meerwaarde vertegenwoordigt van zo'n 2,1 miljoen euro, zo'n 20% bovenop de wereldmarktprijs.
Vorig jaar stond de nieuwe strategie van Max Havelaar centraal. De strategie is erop gericht om meer bedrijven te bewegen onder Fairtrade voorwaarden in te kopen zodat meer producten het Max Havelaar Keurmerk mogen dragen. Daardoor wordt de keuze voor consumenten gevarieerder en wordt de verkrijgbaarheid vergroot.
Resultaat van deze nieuwe strategie was onder andere de introductie van het vanille ijs van Ben & Jerry's met Max Havelaar Keurmerk in september 2006. De ijsfabrikant omschreef het ijs zelf als 'heerlijk eerlijk'. Heerlijk, door het zachte en romige roomijs, dat wegsmelt op je tong. En eerlijk, omdat de Indiase vanille-boeren en de Paraguayaanse suikerriettelers eerlijk beloond worden voor hun bijdrage aan het product.

Stichting Max Havelaar zet zich al achttien jaar in voor eerlijke handel. De jaarcijfers van 2006 bevestigen, net als de cijfers van voorgaande jaren, dat de inzet vruchten afwerpt. Coen de Ruiter: "We merken dat steeds meer bedrijven en consumenten behoefte hebben aan gegarandeerd eerlijk verhandelde producten. Daarom zullen wij in 2007 voor het eerst een Fairtrade Week initiëren. Een week waarin alle aspecten van eerlijke handel naar voren komen en consumenten op de winkelvloer worden betrokken bij Fairtrade. Meer aandacht en meer aankopen zijn belangrijk voor de boeren in ontwikkelingslanden. Meer volume betekent dat boeren hun toekomst in eigen handen kunnen nemen en daar doen we het uiteindelijk voor."
 

 
 
 
    terug naar boven  
 
 
GRONINGEN EN GOES EERSTE FAIRTRADE GEMEENTEN IN NEDERLAND
26 februari 2009
Na onder andere Engeland, België, Italië, Finland en de Verenigde Staten mag nu ook Nederland de eerste Fairtrade Gemeenten verwelkomen. Vandaag maakte Jan Pronk, juryvoorzitter van de Fairtrade Gemeente campagne, bekend dat Groningen en Goes als eerste Nederlandse gemeenten de titel ‘Fairtrade Gemeente’ hebben verdiend. Beide gemeenten hebben aantoonbaar gemaakt dat de lokale overheid, bedrijven, organisaties en consumenten bijzonder veel aandacht besteden aan fairtrade. Door producten te (ver)kopen die volgens eerlijke voorwaarden zijn verhandeld, leveren zij een belangrijke bijdrage aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling van kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden. De jury reikt de titel ‘Fairtrade Gemeente’ op maandag 9 maart officieel uit aan Goes en Groningen.

Juryvoorzitter Jan Pronk is vol lof over Groningen en Goes: ‘De lokale gemeenschap heeft ontzettend hard gewerkt om dit mogelijk te maken. Er zijn pioniers nodig om zo’n internationaal fairtrade-initiatief van de grond te tillen. De werkgroepen in Groningen en Goes hebben hun nek uitgestoken om van Fairtrade Gemeente een succes te maken in Nederland. Ik hoop dan ook dat veel gemeenten in Nederland dit goede voorbeeld zullen volgen, zodat steeds meer kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden zich via eerlijke handel duurzaam kunnen ontwikkelen.’

Op maandag 9 maart overhandigt een jurylid van de Fairtrade Gemeente campagne de titel officieel aan burgemeester Jacq. Wallage van Groningen en burgemeester Dick van der Zaag van Goes. Beide gemeenten hebben allerlei Fairtrade festiviteiten georganiseerd om het behalen van de titel te vieren.

Aanbod vergroten, vraag stimuleren
Groningen en Goes verdienen de titel omdat beide gemeenten voldoen aan de criteria. Goes zette fairtrade op verschillende manieren in de schijnwerpers. Zo opende burgemeester Van der Zaag 3 november 2008 de Goese Fair Trade week door verantwoorde boodschappen te doen in de Jumbo, stond de kerstmarkt in het teken van eerlijke cadeau’s en reikte de gemeente op 7 februari 2009 fairtrade theepakketten uit aan de Goese horeca. Groningen heeft fairtrade actief onder de aandacht gebracht van ondernemers en consumenten. Zij organiseerden onder meer een Fair Trade Vakbeurs en voerden een publiekscampagne om fairtrade inkopen voor Sinterklaas en Kerst te stimuleren.

Fairtrade Gemeente campagne
‘Fairtrade Gemeente’ is een eervolle titel die aangeeft dat de plaatselijke gemeenschap bijzonder veel aandacht besteedt aan fairtrade. Een gemeente kan de titel verdienen als ze aantonen dat zij aan zes campagnecriteria voldoen. Een lokale werkgroep, met een goede vertegenwoordiging van de lokale samenleving, stuurt de campagne binnen de gemeente aan. Supermarkten, winkels, horeca en gemeentehuis verkopen of gebruiken zoveel mogelijk fairtrade producten. Maatschappelijke instellingen in de gemeente zoals scholen, ziekenhuizen, sportkantines tonen aan dat zij fairtrade producten gebruiken of voorlichting geven over eerlijke handel. Bedrijven zijn actief met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Fairtrade producten zijn verhandeld volgens eerlijke handelsvoorwaarden, zodat kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden de kans krijgen zich op eigen kracht te ontwikkelen en te werken aan een duurzame toekomst.

Internationaal succes
In België en Groot-Brittannië is de Fairtrade Gemeente campagne al een groot succes. Het publieksinitiatief begon in Engeland, waar Garstang in 2000 de eerste Fairtrade Gemeente van de wereld werd. Inmiddels zijn er al 630 Fairtrade Gemeenten verdeeld over achttien landen. Er is zelfs een ‘Fairtrade Land’: Wales. Vanaf vandaag heeft Nederland dus ook twee Fairtrade Gemeenten. Momenteel zijn in Nederland zijn nog tien andere gemeenten druk bezig om de titel te bemachtigen.

Initiatiefnemers
De Fairtrade Gemeente campagne in Nederland is een initiatief van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Stichting Max Havelaar, Vereniging COS Nederland en ontwikkelingsorganisatie ICCO. De organisaties vormen samen de stuurgroep van de Fairtrade Gemeente campagne.
 
    terug naar boven  

Fair Wear groeit stevig door

10 februari 2009

De Fair Wear Foundation (FWF) groeit nog steeds stevig door. Afgelopen december werd het Zwitserse merk Manroof lid, een handelsfirma, gespecialiseerd in de productie van T-shirts en lanyards. Zij ontvangen voor het grootste deel orders voor promotionele kleding en andere artikelen. Manroof was hiermee de vierde Zwitserse deelnemer van FWF.

Begin 2009 volgde alweer het vijfde Zwitserse bedrijf: Blackout. Dit bedrijf is opgericht in 1963 onder de naam Metzler-Tekstil en is in 1990 doorgegroeid tot het huidige modebedrijf. Momenteel heeft Blackout 70 winkels door heel Zwitserland en zo’n 380 werknemers. De keten verkoopt trendy kleding voor de jonge en modebewuste consument.

Begin december had het private label Du Pon & de Bruin zich aangesloten bij FWF. Zij ontwerpen en fabriceren dameskleding voor toonaangevende grootwinkelbedrijven in heel Europa. Daarnaast is ook het het private label bedrijf ECC Couture lid geworden. Deze onderneming bestaat al meer dan 25 jaar, en is het moederbedrijf van modemerk Culture, gespecialiseerd in kwalitatieve shirts voor het midden- en hoogsegment.

In de groep voor professionele kleding, werk- en bedrijfskleding heeft de Kwintet Group de FWF versterkt. Dit bedrijf heeft een indrukwekkende portfolio met 21 merknamen, waaronder Fristads, B&C, Kansas, Wenaas, KLM, Hejco en A-Code Active Wear. Kwintet heeft een significante marktpositie in Duitsland, de Benelux, Frankrijk en Engeland.
Bron: www.groenhetnieuwezwart.nl
 
    terug naar boven  

Fairfood: Consument kan kiezen voor fair


Consumenten kunnen in de strijd tegen honger en armoede in ontwikkelingslanden beter haricots verts van HAK kopen dan die van Bonduelle. Dat blijkt uit de resultaten van het Fairfood fairnessonderzoek naar de eerlijkheid van supermarktproducten.
Verder krijgen onder andere ook Kwetters 4-granen scharreleieren en Dubbelfriss witte druiven-citroen het stempel ‘fair’, in tegenstelling tot de graan-scharreleieren van Frisian Eggs en het witte druivensap van Albert Heijn huismerk. De haricots verts van Bonduelle zijn unfair omdat de merkeigenaar geen openheid wil geven over zorgen die bestaan over de productie en verhandeling van het product. Haricots verts worden vaak in Afrika verbouwd. Fairfood heeft bijvoorbeeld zorgen over de eerlijkheid van de lonen die arbeiders ontvangen, de dalende grondwaterspiegel door het verbouwen van haricots verts en corruptie in landen als Kenia. De resultaten van het onderzoek zijn vandaag door Fairfood bekend gemaakt. Een overzicht van alle supermarktproducten die Fairfood heeft onderzocht, is te vinden op de productenpagina van de Fairfood-website: www.fairfood.org.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Fairfood een onderzoek gedaan naar de fairness van supermarktproducten, om consumenten zo in staat te stellen bewust te kiezen voor producten die beter zijn voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden dan hun concurrenten. Fairfood roept consumenten op om hun boodschappenlijst samen te stellen aan de hand van de productenlijst op de website, zodat ze per product dat ze nodig hebben een fair alternatief kunnen kiezen.

Waren het vorig jaar nog zo’n 50 voedsel- en drankbedrijven die de vragenlijst van Fairfood terugstuurden, dit jaar is dat aantal bijna verdubbeld: 94 bedrijven hebben openheid gegeven over de eerlijkheid van hun productieproces. Steeds meer voedsel- en drankbedrijven willen samen met Fairfood zoeken naar oplossingen om hun producten eerlijker te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de 4-granen scharreleieren van Kwetters: mede door inspanningen van Fairfood zal Kwetters binnen een aantal maanden overstappen op het gebruik van faire soja in zijn kippenvoer. Bovendien is er dit jaar een veel grotere diversiteit aan faire producten ten opzichte van het vorige onderzoek. Dit betekent dat consumenten uit meer verschillende soorten productgroepen faire producten kunnen kiezen.

Een product wordt door Fairfood als fair beoordeeld, wanneer het bovengemiddeld scoort op fairnesscriteria uit de Fairfood-vragenlijst ten opzichte van concurrenten in dezelfde productgroep. De bedrijven moeten in deze vragenlijst aangeven in hoeverre ze voldoen aan fairnesscriteria als het betalen van een eerlijk loon aan arbeiders, het nemen van maatregelen om bijvoorbeeld een dalende grondwaterspiegel tegen te gaan en de mate van corruptie tijdens het produceren en verhandelen van het product. Het stimuleren van de competitie tussen concurrerende merkproducten op fairnessgebied werkt, zo blijkt uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire van dit jaar. Verschillende producten die Fairfood vorig jaar nog als unfair beoordeelde, zijn dit jaar wel fair. Waren de ananasschijven op ananassap van Del Monte in tegenstelling tot die van concurrent Dole vorig jaar bijvoorbeeld nog unfair, dit jaar hebben de ananasschijven van beide producenten het predikaat ‘fair’ gekregen.

Ongeveer 75% van de onderzochte producten zijn huismerken zonder keurmerk. Uit de resultaten van de Product Fairness Questionnaire blijkt dat deze producten vaak unfair zijn, omdat veel merkeigenaren geen openheid geven over de eerlijkheid van de productie en verhandeling van het product. Positieve uitzonderingen op deze regel zijn er echter wel. Spar heeft bijvoorbeeld de Fairfood-vragenlijst ingevuld voor zijn snelkook-zilvervliesrijst, die als fair uit de bus is gekomen. Fairfood hoopt in de toekomst meer huismerkproducten positief te kunnen beoordelen.
Bron: Fairfood
 

    terug naar boven  


Wereld staat stil bij kinderarbeid

Meer dan 130 miljoen kinderen die jonger zijn dan vijf werken in de landbouw volgens de FAO, de voedsel en landbouw organisatie van de Verenigde Naties. Dit is ongeveer 70 procent van de in totaal 218 miljoen werkende kinderen. Daarom ligt de focus van de Internationale dag van de Kinderarbeid dit jaar op het elimineren van de kinderarbeid in de landbouw.

Ieder jaar wordt er op 12 juni - de Internationale dag van de Kinderarbeid - stil gestaan bij massale inbreuk op de rechten van miljoenen kinderen. Meer dan honderd landen geven dit onderwerp deze dag aandacht. Van persconferenties tot toneelstukken en van workshops tot radio- en televisieprogramma´s. Het is een dag die bijdraagt aan de strijd tegen kinderarbeid.

Dit jaar staat kinderarbeid in de landbouw in de schijnwerpers. Volgens Jose Maria Sumpsi van de FAO is het 'onacceptabel' dat 132 miljoen kinderen iedere dag worden gedwongen om op het land te werken. Vaak is het land een gevaarlijke plek om te werken. De kinderen worden blootgesteld aan giftige stoffen, extreem hoge temperaturen en moeten werken met zware en gevaarlijke apparaten.
Auteur: OneWorld Bron: OneWorld
lees het hele artikel: http://www.oneworld.nl/index.php?page=1&articleId=11689


Dag tegen Kinderarbeid : http://www.dagtegenkinderarbeid.nl/

 

 
    terug naar boven  


Volop vraag naar fruit van Fair Trade

AgroFair, Europa’s marktleider in eerlijk tropisch fruit, ziet de toekomst zonnig in. De vraag neemt sterk toe. AgroFair, vooral bekend van de Oké-banaan, zag vorig jaar de omzet al explosief stijgen, van 44 miljoen euro naar 62 miljoen euro. Directeur Jeroen Kroezen denkt dat het einde van de groei voorlopig nog niet in zicht is. „De vraag naar Fair Trade-fruit ontwikkelt zich nog sneller dan het aanbod”, zegt Kroezen.

En dat is goed nieuws voor de boeren die tropisch fruit leveren aan het bedrijf in Barendrecht. Zij krijgen niet alleen een eerlijke prijs voor hun oogst, als aandeelhouder delen ze bovendien mee in de winst. Andere aandeelhouders zijn onder andere Solidaridad.

Zo heeft de grote Britse Supermarktketen Sainsbury – dat er prat op gaat iedere minuut duizend bananen te verkopen – vorig jaar besloten alleen nog Fair Trade-bananen in de winkels te leggen. Volgens Kroezen is het nog slechts een kwestie van tijd voordat het concern ook ander Fair Trade-producten, als koffie of citrusvruchten, dezelfde exclusieve behandeling geeft. „Justin King, Sainsbury’s topman, is er hartstikke trots op.

De retailwereld sluit bovendien de ogen niet en de onderlinge concurrentie is groot, dus we denken dat andere supermarkten het voorbeeld van Sainsbury zullen volgen”, zegt Kroezen. „Dan heb je het meteen over grote afzetmogelijkheden. Sainsbury bijvoorbeeld, zet per jaar bijna net zoveel om als alle supermarkten in Nederland samen.”

Voor tekorten hoeft vooralsnog niet te worden gevreesd, meent Kroezen, omdat de coöperaties die AgroFair bananen leveren nu ook nog vaak bananen op de markt brengen zonder Fair Trade-label, omdat de markt daarom vraagt. Ook de gecertifieerde producenten van citrusvruchten brengen lang niet hun gehele oogst onder label op de markt.

AgroFair stortte zich bovendien vorig jaar op een nieuwe kapitaalkrachtige markt: de VS. AgroFair heeft daartoe met twee lokale bedrijven Oké USA opgericht.

„Het wordt een grote uitdaging om in de VS door te breken. De Fair Trade-banaan leeft er niet, want de markt wordt daar gedomineerd door Chiquita, Dole en Del Monte”, zegt Kroezen. De VS zijn het vijftiende land waarin het fruit van AgroFair wordt verkocht. „We starten op kleine schaal, alleen in Massachusetts, met kleine regionale ketens. Want we kunnen niet de grote retailers bedienen, daarvoor zijn onze volumes niet groot genoeg, maar we zien concerns als Wholefoods (vooral bekend om zijn biologisch assortiment, red.) als onze natuurlijke klant.”

Doelstellingen wil Kroezen niet noemen. „Maar over tien jaar moeten we drie grote markten bedienen: het Verenigd Koninkrijk, Europa en de VS.” Hij verwacht dat AgroFair ook dit jaar de omzet weer zal verhogen. Vorig jaar steeg die van 44 miljoen euro naar 62 miljoen euro.

Bron: Trouw

 
    terug naar boven  
 
 
 
 
 

Doelstellingen | Colofon | Privacy policy | Disclaimer | Copyright | Contact
Specials | Linkpagina | Powered by FunArtWebdesign