|
|
|
|
Europees logo naast EKO-keurmerk
Vanaf heden kan op biologische producten in Nederland
behalve het EKO Keurmerk ook het Europese keurmerk voor
biologische producten worden gebruikt.
Het Europese logo is handig voor fabrikanten die hun
producten in meerdere Europese landen aanbieden. Voor
consumenten betekent het dat zij op biologische producten
behalve het bekende EKO Keurmerk ook het Europese logo
kunnen tegenkomen. |
|
Controle
Biologische producten mogen pas biologisch heten als is
toegezien op de productie. Alle boeren, fabrikanten en
importeurs in Nederland die biologische producten
produceren, verwerken, verduurzamen, verpakken of
importeren, zijn verplicht zich te laten controleren. Ook
biologische producten die worden geëxporteerd naar Europa
worden gecontroleerd. Wanneer de productiewijze is
goedgekeurd, mogen zij het keurmerk voor biologische
producten voeren. Behalve het nationale keurmerk kan dat ook
het Europese keurmerk zijn.
Beschermde term
Het is overigens niet verplicht het keurmerk te gebruiken.
Ook een product zonder EKO-keurmerk of het Europese keurmerk
kan dus biologisch zijn. De term ‘biologisch’ op de
verpakking van een in Europa gekocht product, geeft aan dat
het levensmiddel in elk geval voldoet aan de Europese
regelgeving voor biologische producten. Ook producten van
buiten de Europese Unie, zoals koffie uit Zuid-Amerika of
avocado’s uit Israël, moeten voldoen aan de Europese regels
om binnen Europa als ‘biologisch’ verkocht te mogen worden.
Behalve ‘biologisch’ kunnen ook termen als ‘organic’ of
‘ökologisch’ worden gebruikt.
Een nieuwe website
Een nieuwe website over
biologische levensmiddelen zal het komende jaar worden
ontwikkeld. Fabrikanten, winkels, webwinkels, supermarkten
etc. zullen worden benaderd om zich te presenteren op deze
site.
www.biologischelevensmiddelen.nl |
|
Nederlanders willen weidezuivel
Negen op de tien Nederlanders willen melk en kaas van koeien
in de wei. Zij zijn ook bereid meer te betalen voor
weidezuivel. Dat blijkt uit een opiniepeiling in opdracht
van Stichting Natuur en Milieu. Steeds meer koeien staan
tegenwoordig het hele jaar op stal. Dat is niet goed voor de
dieren. En koeien horen helemaal bij het Hollandse
landschap.
De Nederlanders willen in overgrote meerderheid dat hun
supermarkt binnen een jaar zuivelproducten verkoopt die
gegarandeerd voor honderd procent afkomstig zijn van koeien
in de wei. Dat moet duidelijk op de verpakking staan. Men is
graag bereid een meerprijs te betalen – het gaat om een paar
cent per liter melk.
Veertig procent van de ondervraagden overweegt zelfs om voor
weidezuivel zonodig naar een andere supermarkt te gaan.
Klanten van Albert Heijn, Konmar, Plus, C1000 en Super de
Boer hechten het meeste belang aan weidezuivel.
Steeds meer melkkoeien staan het hele jaar op stal en komen
nooit buiten. De afgelopen vijftien jaar is dit toegenomen
van vijf naar zeventien procent van de koeien. Deze
ontwikkeling dreigt de komende jaren door te gaan. Natuur en
Milieu komt daartegen in actie. Als koeien in de wei staan,
bevordert dat hun gezondheid en welzijn. Het geeft ook
minder vervuiling met ammoniak uit mest. En, koeien in de
wei - dat hoort helemaal bij het Hollandse landschap.
Algemeen directeur Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu: ‘De
enquête wijst uit dat vrijwel alle Nederlanders daar belang
aan hechten. Zij willen daarom weidezuivel. De bal ligt nu
bij supermarkten. Wij gaan hen aanspreken om ervoor te
zorgen dat weidezuivel op de schappen komt.’
|
Eerlijk en biologisch is de trend
Steeds meer mensen kiezen voor consumptie met respect voor
mens en milieu. Zo is eerlijk geproduceerde kleding hipper dan ooit.
En als gerenommeerd ontwerper ben je verplicht een steentje bij te
dragen aan het verbeteren van de wereld.
Tijdens de jaarlijkse fashion week in New York viel op dat eco niet
alleen populair is onder milieuactivisten en wereldverbeteraars.
Biologisch katoen, hennep en andere eerlijke grondstoffen zijn de
nieuwe speeltjes van de trendsetters. Anno 2007 draagt de consument
eerlijke kleding, eet slowfood, zit op gerecyclede meubels en
gebruikt organische make-up.
Bewust consumeren is een trend, blijkt uit de GfK
Goodies monitor 2007 in opdracht van Solidaridad: vier van de zeven
huishoudens hecht waarde aan duurzame producten. Zij besteden
jaarlijks 25 miljard euro in de supermarkt. Duurzame leefstijlen
blijken echter flink van elkaar te verschillen. Veel kansen in de
markt blijven hierdoor onbenut.
Bijvoorbeeld omdat de biologische consument en de typische fairtrade
koper als één groep worden benaderd. Een marketingstrategie die deze
verschillen onderkent is daarom aan te bevelen.
Biologische producten zijn met respect voor dier, natuur en milieu
geproduceerd en zijn bovendien gezonder. De boer krijgt een eerlijke
prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van landbouwgif, kunstmest en
gentech. Fairtrade producten zijn onder eerlijke voorwaarden gekocht
in ontwikkelingslanden. Producenten krijgen een prijs die hen in
staat stelt te investeren in kwaliteit en verbetering van
leefomstandigheden.
Milieudefensie en Solidaridad willen met de EKO-tellingen bereiken
dat supermarkten hun assortiment van duurzame en eerlijke producten
uitbreiden.
|
|
Stichting De
Noordzee beoordeelt duurzaamheid van vis en schelpdieren
De mossel scoort goed op de meetlat van duurzaamheid. Dat meldt de
Stichting De Noordzee. De milieuorganisatie
beoordeelt jaarlijks van bijna 90 vissen en schelpdieren hoe de
soort er voor staat en de effecten op het milieu. De mossel blijkt
op deze aspecten goed tot vrij goed te scoren en is een prima keuze
voor de consument!
Stichting De Noordzee stimuleert de consumptie van vis en
schelpdieren mits deze zonder al te veel schade aan de natuur
gevangen of gekweekt zijn. Ook stimuleert zij de consumptie van
alternatieven voor vissoorten die overbevist zijn. Door te kiezen
voor vis die 'groen' scoort, kunnen consumenten een bijdrage leveren
aan gezonde zeeën en oceanen en aan duurzame visserij. De scores van
'goede vis' zijn beschikbaar via www.goedevis.nl en in het boek 'De
Goede Visgids. Vis eten met goed geweten'. Op www.goedevis.nl is ook
een mini-vislijst te downloaden voor in de portemonnee.
Stichting De Noordzee wil de markt voor duurzame vis verder
ontwikkelen. De Noordzee informeert consumenten zodat deze
bewust(er) gaan kiezen voor duurzame vis. Consument, kies dus voor
de mossel. Ook de Zeeuwse oester scoort overigens groen.
|
|
Natuurvoeding, de consulent helpt u op weg. Op zoek naar een advies,
naar een goed dieet of gewoon wat lekkere recepten?
Kijk bij de specialisten op deze site,
ook voor u is er de juiste natuurvoedingsconsulent.
Heeft u vragen?
Stel ze aan een van de deskundigen of stuur een
e-mail naar deze site. Veel plezier.
|
Bij de productie van biologisch voedsel wordt zoveel mogelijk
rekening gehouden met milieu, dier en mens. In allerlei
voorschriften is vastgelegd wat daaronder wordt verstaan. Het
instituut Skal controleert of ze worden nageleefd. Biologische
producten zijn herkenbaar aan het EKO-keurmerk en/of de term
‘biologisch’ of vertalingen daarvan (organic, ökologisch, biologique). |
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Bio-Monitor 2009:
Biologische landbouw en consumentenbestedingen blijven groeien
|
22-04-2010
In 2009 heeft de consument 10,8% meer besteed aan biologische
voeding. Ook groeide het areaal biologische landbouwgrond en
schakelden meer boeren om naar biologische teelt. Dit blijkt uit de
Bio-Monitor 2009.
De consumentenbestedingen aan biologische voedingsmiddelen zijn in
2009 met 10,8% gegroeid van € 583,4 naar € 646,6 miljoen. De totale
foodmarkt groeide met 1,9% naar
27,9 miljard euro. De biologische consumptie groeide dus ruim vijf
keer harder dan de totale consumptie. Anders gezegd: van de groei
van de consumentenbestedingen aan voedsel in 2009 nam biologisch een
achtste deel voor haar rekening. De onafgebroken groei in de
afgelopen tien jaar bevestigt de trend dat biologisch voor de
consument steeds normaler wordt. De economische crisis heeft hier
per saldo weinig invloed op gehad.
Het gemiddelde marktaandeel van de biologische voeding in Nederland
is in 2009 gegroeid van 2,1 naar 2,3%. Uitschieters naar boven zijn
eieren (7,6%), zuivel (4,9%) en AGF (4%). De droge kruidenierswaren
drukken het gemiddelde: 1,4% marktaandeel.
De groei van de bestedingen aan biologische producten heeft
plaatsgevonden binnen alle verkoopkanalen. De bestedingen in de
supermarkten stegen net als in 2008 met ruim 11%, in de
speciaalzaken met 8%, in de catering met 21,5% en in de groep
'overige kanalen', waartoe webwinkels, boerenmarkten en huisverkoop
behoren, met 10,5%. De Task Force Marktontwikkeling Biologische
Landbouw, waarin marktpartijen, overheid en maatschappelijke
organisaties samenwerken heeft hiermee haar doelstelling van
jaarlijks 10% groei ook in 2009 gehaald.
Van alle biologische producten werd 44,2% in de supermarkten
verkocht, 39,2% in de speciaalzaken en 8,7% in de catering. Het
marktaandeel biologisch is in de versgroepen nog steeds aanzienlijk
groter dan in de kruidenierswaren. Van alle biologische verkopen
betreft 68,2% versproducten tegen 31,8% houdbare producten. Voor de
totale voeding in Nederland ligt deze verhouding op 48,9% versus
51,1%.
Het areaal biologische landbouwgrond in Nederland is afgelopen jaar
met 2,9% toegenomen. Dat is een opvallend contrast met de trend dat
de totale hoeveelheid landbouwgrond in Nederland al jaren afneemt.
Kennelijk zien boeren toekomst in biologische bedrijfsvoering. Er
waren in 2009 in Nederland 1488 biologische boeren en tuinders met
een gemiddelde bedrijfsgrootte van 36,7 hectare. Op 2,7% van het
Nederlandse agrarisch areaal wordt nu biologisch gewerkt.
Internationaal
De wereldwijde bestedingen aan biologisch lagen eind 2008 (recentere
cijfers zijn nog niet beschikbaar) op € 34,6 miljard. Ten opzichte
van 2007 zijn deze gestegen met circa 10% (Nederland in 2008:
12,4%). Sinds 2002 is de wereldwijde biologische omzet bijna
verdubbeld. In Europa is Nederland een goede middenmoter.
Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen halen
marktaandelen tot 6%, en biologische arealen tot wel 15,9%. De helft
van de Europese landen blijft nog onder de 2% marktaandeel.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
GroenLinks wil
opheldering over fraude met biologische kleding |
3-02-2010
Kees Vendrik: biologisch
Onlangs werd bekend dat in Duitsland op grote schaal genetisch
gemanipuleerd katoen in kleding verkocht is onder het etiket
‘biologisch’. Het geïmporteerde katoen is verkocht door de
winkelketens H&M en C&A, maar de fout is waarschijnlijk al gemaakt
bij de certificering van het katoen. GroenLinks wil betere controle
op de import van biologische producten en of de kleding ook in
Nederland verkocht wordt. GroenLinks Tweede Kamerlid Kees Vendrik
stelde daarover schriftelijke vragen aan het kabinet.
“Biologische producten horen niets te maken te hebben met genetische
manipulatie. Als consument moet je daarop kunnen vertrouwen. Ik wil
daarom dat het kabinet zich binnen de Europese Unie inzet voor
betere controle op de herkomst van biologische producten. Nederland
moet daarin voorop lopen door zelf de controles aan te scherpen”,
aldus Vendrik.
De vraag naar biologisch katoen neemt in rap tempo toe, dat blijkt
uit cijfers van de brancheorganisatie Organic Exchange. De bestaande
controlemechanismen kunnen daarmee de toename in aanvoer niet meer
aan. Wat GroenLinks betreft moet de controle van biologisch katoen
veel strenger en gemoderniseerd worden.
Vendrik: “Het is funest voor het draagvlak als biologische producten
niet biologisch blijken te zijn. Ik juich de almaar toenemende vraag
naar groene producten van harte toe. Het is erg belangrijk om deze
ontwikkeling te ondersteunen door ervoor te zorgen dat producten met
het etiket ‘biologisch’ daar ook met recht voor door kunnen gaan”.
Vragen van het lid Vendrik (GroenLinks) aan de minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over katoen
dat onterecht als ‘biologisch’ verkocht is.
1. Heeft u kennis kunnen nemen van het bericht ‘Biologisch katoen
niet altijd 100% biologisch’?
2. Kunt u bevestigen of ontkrachten dat kledingconcerns in
Nederland, net als in Duitsland, ook onterecht katoen als
‘biologisch’ verkocht hebben?
3. Deelt u de mening dat de controle op de biologische herkomst van
geïmporteerd katoen op dit moment ontoereikend is?
4. Bent u bereid zich binnen de Europese Unie in te zetten voor meer
ketentransparantie en betere controle op de biologische herkomst van
katoen en andere geïmporteerde biologische producten?
5. Bent u bereid om daarin als Nederland voorop te lopen en zelf op
korte termijn maatregelen te nemen om meer ketentransparantie en
betere controle te bewerkstelligen?
-Zo nee, waarom niet?
-Zo ja, welke maatregelen bent u voornemens te gaan nemen?
Bron: http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/40944 |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
'Consument
positief over biologische producten' |
20-01-2009
WAGENINGEN - Nederlandse consumenten staan positief tegenover
biologische producten in de supermarkt.
Zij kopen biologisch vlees voor dagelijks gebruik en niet alleen
voor speciale gelegenheden. Dat blijkt uit een dinsdag gepresenteerd
onderzoek van onderzoeksinstituut LEI, onderdeel van de Wageningen
Universiteit.
De consument ziet biologische voedingsproducten veelal als gewone
producten voor gewone gebruiksmomenten, aldus de onderzoekers.
Dagelijks gebruik
Producten die bestemd zijn voor dagelijks gebruik, zijn volgens de
wetenschappers gemaksproducten.
Consumenten hoeven in de supermarkt niet lang stil te staan bij de
aanschaf en ook de bereiding van die producten kost weinig tijd.
Geitenwollensokkenimago
De combinatie van gemak en biologisch draagt volgens de onderzoekers
bij aan afzwakking van het geitenwollensokkenimago van biologisch
voedsel.
Toch vinden sommige consumenten dat gemak en biologisch niet
verenigbaar zijn. Veel verpakkingsmateriaal is bijvoorbeeld in
strijd met de biologische gedachte.
Veel mensen kiezen verder voor biologisch vlees vanwege de smaak,
een beter dierenwelzijn en omdat het goed zou zijn voor de eigen
gezondheid.
Bron: ANP
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Grootste keus in
biologisch in elf jaar
Grootste keus in biologisch in
elf jaar, Plus en Jumbo scoren het best Verantwoord aanbod
supermarkten stijgt |
4 november 2008
Supermarkt Plus heeft de meeste biologische producten, terwijl
Jumbo koploper is in Fair Trade. Uit de jaarlijkse EKO-tellingen van
Milieudefensie en Solidaridad blijkt dat het aanbod van biologische
en fairtrade producten in de supermarkten in
2008 licht is gestegen. De Plus aan de Arnhemseweg in Amersfoort
ontvangt vanochtend de EKO-Award 2008. De Fair Trade-Award wordt
vanmiddag uitgereikt in de Jumbo aan de Beren in Groningen.
Gemiddeld liggen er nu 72 biologische producten in de Nederlandse
supermarkt. Na dalingen in 2005 en 2006 is het aanbod hiermee op het
hoogste punt ooit beland. Fair Trade zet zijn opmars in de
Nederlandse supermarkten voort. Het gemiddelde aanbod fairtrade
producten in Nederlandse supermarkten stijgt dit jaar van acht naar
negen producten, een stijging van 13 procent.
Met gemiddeld 191 biologische producten per filiaal is Plus net als
de twee voorgaande jaren de best presterende keten. Wel is het
aanbod van het bedrijf 38 producten gedaald met vorig jaar. Jumbo
houdt met 147 producten de tweede plaats vast en Albert Heijn bezet
de derde plek.
Jumbo scoort voor het derde jaar op rij het beste met fairtrade
producten. Gemiddeld had de keten 36 'eerlijke' producten op de
schappen, tien producten meer dan vorig jaar. Dat is wederom een
flinke stijging in het aanbod van koploper Jumbo. Albert Heijn staat
op plek twee en Plus is derde grootste aanbieder met fairtrade
producten.
Wie: Milieudefensie en Solidaridad
Wat: Uitreiking EKO-Award 2008 & Fair Trade-Award 2008
Waar: Plus aan de Arnhemseweg 4 te Amersfoort, Jumbo aan de Beren 85
te Groningen
Wanneer: 4 november 2008, 11.00 uur in Amersfoort, 15.00 uur in
Groningen
Biologische producten zijn met respect voor dier en milieu
geproduceerd en zijn bovendien smakelijk en gezond. De boer krijgt
een eerlijke prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van landbouwgif,
kunstmest en gentech.
Fairtrade producten zijn onder eerlijke voorwaarden gekocht in
ontwikkelingslanden. Recent onderzoek naar de impact van 20 jaar
Fair Trade laat zien dat de levensstandaard van boeren verbetert
door investeringen in hun bedrijf en leefomstandigheden.
Milieudefensie en Solidaridad willen met de jaarlijkse EKO-tellingen
stimuleren dat supermarkten hun assortiment van duurzame producten
verder uitbreiden. Beide organisaties zijn tevreden over de trend
die uit het onderzoek blijkt. De stevige groei van het assortiment
in de top tien van individuele supermarkten is te omschrijven als
een ‘revolutie op kousenvoeten’. Zij tonen aan dat er voor veel
supermarkten nog kansen zijn om het assortiment verantwoorde
producten verder te vergroten.
Bron: milieudefensie.nl
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
‘Biologisch
product te duur’ |
29-10-2008
Veel consumenten laten biologische en 'eerlijke' producten als Max
Havelaar-koffie in de schappen staan omdat ze te duur zijn.
Consumenten zeggen ook zelf wel in staat te zijn om te bepalen of
een product een gezonde keuze is. Ze zien de verschillende
gezondheidskeurmerken ook steeds meer als reclame. Dat blijkt uit
het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijkingen
Levensmiddelendetailhandel van Deloitte onder 2700 consumenten.
Zes op de tien Nederlanders (61 procent) noemt de prijs de reden om
biologische producten niet te kopen. Het percentage lag vorig jaar
op 55. Van de ondervraagden gaf 13 procent aan meer biologische
producten te gaan kopen als het prijsverschil tussen reguliere en
biologische producten kleiner wordt. Van de consumenten wil 14
procent dat het aanbod uitgebreid wordt, vooral als het gaat om
vlees, groente en fruit (ANP).
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Biologisch
opvallend aanwezig op SIAL |
23-10-2008
Niet alleen in hal 7, maar over de hele SIAL waren wel producten te
vinden waarvan het biologische aspect sterk naar voren kwam. De
regio’s drukten met hun aanwezigheid een duidelijk stempel op de
beurs. Verder waren er ruim 250 innovaties te zien.
Gezondheid blijft de hele wereld bezighouden, zo blijkt uit
onderzoek van het Franse bureau XTC. Dit was te zien aan de
innovaties. Zo kreeg het product ‘Amazin Raisins’, rozijnen met
natuurlijke fruitsmaken zonder toegevoegde suiker een
innovatie-award. De ontwikkeling van het gezonde snoepje was
noodzakelijk volgens Hector Marsilio van het Canadese Amazin Raisins,
want ”sommige kinderen van 8 zien er al uit als iemand van 21 met
overgewicht”.
Gemak en gezondheid
Uit de innovaties bleek ook dat gemak en gezondheid zoveel mogelijk
verenigd dienen te worden. De voorgekookte mix van granen en
groenten van het Italiaanse Pedon SPA is niet alleen gezond maar met
een kooktijd van tien minuten ook snel klaar. Vrij van toevoegingen
zijn de voorgekookte groenten en fruit van het Franse Germes die,
met verpakking, binnen twee minuten in de magnetron worden
opgewarmd.
Veel fabrikanten doen aan zout-, suiker- en vetreductie en willen
zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten gebruiken. Groente moet
bijvoorbeeld zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen bevatten, vindt
ook het Zweedse familiebedrijf Dafgard. Niet voor niets was er dit
jaar de nieuwe hal 7, waar onder meer veel producenten van
biologische producten aanwezig waren. Een echte groeimarkt, zegt
exportdirecteur René van den Heuvel van Distriborg, een 100% dochter
van Wessanen. “Onze groei verdubbelt ieder jaar.”
Het Franse SDMR doet goede zaken. Maar door de grote vraag is het
soms lastig om genoeg producten in te kopen. De opbrengsten van bio
zijn lager dan die van reguliere producten. In hal 7 was ook een
zone ingericht met de meest innovatieve biologische producten.
Streekproducten, vaak tevens biologisch, waren ook duidelijk
waarneembaar tijdens SIAL 2008. De verpakkingen oogden authentiek.
Het was moeilijk voor bezoekers om de aparte kaasjes en
olijvenvariëteiten over het hoofd te zien.
Bron: http://www.vmt.nl/index.php?page=nieuwsartikel&id=4648 |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Open Dagen
biologische boeren: 21 en 22 juni 2008 |
Op zaterdag 21 en zondag 22 juni vinden voor de 11e keer de Open
Dagen bij de biologische boer en tuinder plaats. De zomer begint en
honderden biologische boerderijen in het hele land zetten hun
deuren, tuinen en stallen voor u open. Dat betekent proeven en
ervaren: een kijkje in de keuken van het boerenleven.
Een dagje uit op het platteland
Een heerlijk dagje uit op het platteland in het eerste zomerweekend.
Dieren aaien, genieten van het landschap, proeven van bijzondere
streekproducten en veel speelplezier voor de kinderen. Naar
verwachting zullen ook dit jaar weer fraaie fietsroutes uitgezet
worden langs de deelnemende biologische boerderijen in de mooiste
stukjes Nederland.
Zorg voor voedsel, aarde en mensen
Dit jaar is er speciale aandacht voor de zorgboerderij. De
biologische boerderij is met al z'n natuurlijke rijkdom en respect
voor de menselijke maat vaak een geweldige plek voor mensen die zorg
nodig hebben. Vele biologische boerderijen zijn dan ook
zorgboerderijen. Biologica organiseert de elfde Open Dagen daarom in
samenwerking met het Steunpunt Landbouw & Zorg. Cabaretier Vincent
Bijlo zorgt op zaterdag 21 juni voor de ludieke aftrap van de elfde
Open Dagen.
www.biologica.nl
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Biolandbouw
blijft wereldwijd groeien |
1-03-2008
De biologische landbouw blijft wereldwijd groeien. In 2006 steeg de
oppervlakte voor biologische landbouw met 1,8 miljoen hectare in
vergelijking met een jaar eerder. Ongeveer 30,4 miljoen hectare
landbouwgrond wordt wereldwijd biologisch bewerkt. Dat blijkt uit de
studie 'The World of Organic Agriculture - Statistics and Emerging
Trends 2008' van het Zwitserse instituut FiBL, de Duitse stichting
SöL en de internationale organisatie IFOAM.
Plaats
Het grootste deel van de biologische landbouwgronden ligt in Oceanië
(42 procent). Dan volgen Europa, goed voor bijna een kwart (24
procent), en Latijns-Amerika (16 procent). Australië alleen is al
goed voor 12,3 miljoen hectare biologische landbouwgrond. Op de
tweede plaats staat China (2,3 miljoen hectare), gevolgd door
Argentinië (2,2 miljoen hectare) en de Verenigde Staten (1,6 miljoen
hectare).
Europa
In Europa wordt de rangschikking aangevoerd door Italië, met 1,1
miljoen hectare. Alpenlanden Oostenrijk en Zwitserland staan
bovenaan wat betreft het aandeel biolandbouw in vergelijking met de
globale landbouw. Ze zijn respectievelijk goed voor een oppervlakte
van meer dan 361.000 hectare en meer dan 125.000 hectare biologische
landbouw. In België werd in 2006 volgens de studie 29.000 hectare
landbouwgrond biologisch verwerkt.
Markt
De totale markt voor bioproducten was in 2006 goed voor 38,6 miljard
dollar. Het grootste aandeel werd in Europa en Noord-Amerika
verkocht. In vergelijking met 2005 is die markt met 5 miljard dollar
gegroeid. Ook voor 2007 en de komende jaren wordt een groei
verwacht. (belga/sam) |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Dierenbescherming’s jeugdclub Kids for Animals promoot biologisch
vlees van Vion |
7-01-2008
Kids for Animals, de jeugdclub van de Dierenbescherming, promoot de
diervriendelijke biologische veeteelt. Samen met marktleider in
biologisch vlees en vleeswaren Vion is een spaaractie opgezet voor
‘paspoorten’ die recht geven op gratis toegang bij tien Nederlandse
pretparken. Op biologisch vlees en vleeswaren van het merk Bio+ is
hiervoor tot eind maart een speciale spaaractiesticker te vinden.
Meerjarige samenwerking
De Dierbescherming en Kids For Animals werken al langer samen met
partijen die duurzame landbouw ondersteunen. ‘Voor wie vlees wil
eten is biologisch de beste keuze', zegt Bert van den Berg
beleidsmedewerker veehouderij van de Dierenbescherming.
Vion biedt een compleet assortiment biologisch vlees en vleeswaren
aan onder het merk Bio+ en maakt daarbij gebruik van
vleesgrondstoffen van de keten van De Groene Weg. ‘De omzet in
biologisch vlees van Bio+ is het afgelopen jaar met 50% gegroeid. De
meerjarige samenwerking met de Dierenbescherming draagt in
belangrijke mate hieraan bij’, zegt Henk Gerbers, marketing manager
van Vion.
Samenwerking met maatschappelijke organisaties
De samenwerking is een van de resultaten van de inspanningen van de
Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, het
uitvoeringsorgaan van het Convenant Marktontwikkeling Biologische
Landbouw. Hierin werken marktpartijen, overheid en maatschappelijke
organisaties samen om de afzet van biologische voeding te
bevorderen.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
‘Biologische voeding veel
gezonder’ |
30-10-2007
De eerste resultaten van een groots opgezet EU-onderzoek onder
Britse leiding laten zien dat biologische voeding duidelijke
gezondheidsvoordelen oplevert. Uit marktonderzoek van Biologica
bleek al in 2004 dat ‘gezondheid’ voor consumenten het belangrijkste
argument is om biologisch te eten. Biologica verwacht dat de nieuwe
onderzoeksresultaten veel consumenten over de streep zullen trekken.
Professos Carlo Leifert, projectleider, meldde in de Engelse media
dat biologische groente en fruit tot 40% meer anti-oxidanten
bevatten, vergeleken met gangbare producten. Het gehalte aan
anti-oxidanten en gezonde vetzuren in biologische melk blijkt tot
60% hoger te liggen. De nieuwe resultaten betekenen een sterke
bevestiging voor de uitgangspunten en de praktijk van de biologische
landbouw, die streeft naar een systeem dat niet alleen voor mensen
gezond is, maar ook voor de dieren, de gewassen en de bodem. De
bevindingen zullen in het komend jaar wetenschappelijk gepubliceerd
worden.
Eind aan twijfel
Projectleider Leifert gaf aan dat er veel variatie in de resultaten
was. Deze variatie weerspiegelt wellicht de grote verschillen in
uitkomsten van vroegere onderzoeken. Gezondheidseffecten van
biologische producten waren daardoor nog moeilijk hard te maken.
Begin 2007 publiceerde Biologica in samenwerking met de Task Force
Biologische Landbouw de brochure ‘Wat we weten over Biologisch en
Gezondheid’, gebaseerd op de meest actuele, ‘harde’ gegevens. In
augustus werd de bewijslast versterkt toen uit Zwitsers-Nederlands
onderzoek bleek dat moeders die biologisch eten, moedermelk geven
met een hoger gehalte gezonde vetzuren (CLA’s). Het Britse project
bevestigt het positieve beeld.
Over het onderzoek
Het Quality Low Input Food onderzoeksproject, geleid door Newcastle
University, kost 17 miljoen euro en wordt mede gefinancierd door de
EU. Op verschillende locaties in Europa werden biologische en
niet-biologische producten geteeld op aanliggende velden. In
Nederland zijn het Louis Bolk Instituut en Wageningen Universiteit
bij het onderzoek betrokken.
Enkele resultaten van het Britse onderzoek
* Biologische melk heeft 50 tot 80% meer anti-oxidanten;
* Biologische melk heeft een hoger gehalte aan vitamine E;
* Biologische kaas kan tot twee keer zoveel voedingswaarde hebben
als reguliere varianten;
* Biologische tomaten, tarwe, aardappelen, kool en uien hebben 20
tot 40% meer anti-oxidanten;
* Biologische spinazie en kool bevatten meer mineralen.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
'Biobrandstof is misdaad tegen
de menselijkheid' |
29-10-2007
Het omzetten van voedselgewassen in biobrandstof is een misdaad
tegen de menselijkheid, omdat hierdoor voedselschaarste ontstaat die
de voedselprijzen omhoog stuwt, waardoor miljoenen arme mensen
honger moeten lijden. Dat zegt Jean Ziegler, sinds 2000
onafhankelijk expert van de Verenigde Naties over het recht op
voedsel.
Ziegler pleit voor een vijf jaar durend moratorium op de productie
van biobrandstof, om een dreigende ramp voor arme mensen af te
wenden. Het wetenschappelijk onderzoek maakt grote vorderingen en
over vijf jaar moet het mogelijk zijn biobrandstof te maken uit
landbouwafval, in plaats van uit tarwe, maïs, suikerriet en andere
voedselgewassen.
Het gebruik van biobrandstof in plaats van benzine of diesel in
auto's wordt gepropageerd om de uitstoot van kooldioxide - een
belangrijke veroorzaker van het broeikaseffect dat de temperatuur op
aarde doet stijgen - te verminderen. De Verenigde Staten en Brazilië
sloten in maart 2007 een akkoord om de productie van ethanol op te
voeren. Dit zou goed zijn voor de werkgelegenheid en het milieu en
de afhankelijkheid van de grillen van de wereldoliemarkt
verminderen. Maar om vijftig liter ethanol te produceren is volgens
Ziegler 232 kilogram maïs nodig, genoeg om een kind in bijvoorbeeld
Zambia of Mexico een jaar van te voeden.
De prijs van tarwe is in een jaar tijd verdubbeld, die van maïs
zelfs verviervoudigd, waardoor arme landen, vooral in Afrika, het
voor hun bevolking geïmporteerde voedsel niet meer kunnen betalen en
de arme mensen in die landen geen eten meer kunnen kopen. "Dus is
het een misdaad tegen de menselijkheid om agrarisch productieve
bodem te veranderen in bodem die wordt opgestookt in biobrandstof",
zei Ziegler vrijdag op een persconferentie in New York.
Bron: de Pers |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
omzet biologisch
stijgt flink |
9 oktober 2007
De omzet van biologische voeding stijgt bijna twee keer zo snel als
de totale voedingsmarkt. De Bio-Monitor halfjaarcijfers over de 1e
helft van 2007 tonen groeicijfers in alle verkoopkanalen.
De consumentenbestedingen voor biologische voedingsmiddelen zijn
in de eerste helft van 2007 gestegen met 15,5% tot € 258,1 miljoen.
De totale omzet op de voedingsmiddelenmarkt steeg in deze periode
met 8,5% naar € 13,0 miljard. Hiermee stijgt de verkoop van
biologische producten bijna twee keer zo hard als de totale markt.
Het marktaandeel voor biologische producten nam toe tot 2% (2006:
1,9%). Bij de versproducten bedraagt het marktaandeel nu 3%.
Over hele linie groei
De groei van de bestedingen heeft plaatsgevonden binnen alle
verkoopkanalen. Een zeer sterke procentuele stijging vond plaats bij
relatief nieuwe verkoopkanalen zoals discounters (+ 40%), de
cateringsector (+ 21%) en overige verkoopkanalen (webwinkels,
huisverkoop, boerenmarkten: + 21%). De grootste verkoopkanalen
vertoonden een solide groei: de supermarkten + 15%, de speciaalzaken
+ 12%. Deze twee kanalen zorgen samen voor 86% van de totale
bestedingen.
Eieren, brood en dagverse zuivel in de lift
De biologische eieren deden het erg goed in de eerste helft van
2007: de omzet steeg met 30%. Het marktaandeel van biologische
eieren steeg tot 5,1 %. Daarmee is het biologische ei, in verhouding
tot gangbaar, het populairste biologische product. Dagverse
biologische zuivel (excl. kaas en boter) en brood deden het ook goed
bij de consument, met een omzetstijging van respectievelijk 30% en
31%. De omzet van biologische AGF (aardappelen, groente, fruit)
steeg met 9%. Bij het biologisch vlees steeg de omzet met 10,8%.
Over de hele linie steeg tevens het marktaandeel. Alleen bij de
verse AGF is het marktaandeel iets gedaald; dit komt doordat de
omzet van gangbare AGF nog sterker steeg.
Nieuwe aanmeldingen
Het aantal biologische bedrijven en omschakelaars steeg licht, met
13 bedrijven, dankzij een behoorlijk aantal nieuwe aanmeldingen. Het
biologisch areaal groeide nog niet mee, omdat bedrijven in
omschakeling niet meegeteld worden. Ondanks de stijgende bestedingen
aan biologische voeding daalde het areaal biologische landbouw
tussen 1 januari en 1 juli 2007 met 1,5 % tot 47.674 hectare.
Daarmee bedraagt het aandeel biologisch landbouwareaal nu 2,4%. In
2006 bedroeg dit nog 2,5%.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Proef biologisch eten in
schoolkantines |
17-04-2007
In de kantines van 26 middelbare scholen in Noord-Holland worden
vanaf 18 april 2007 biologische broodjes, melk, vleeswaren en fruit
verkocht. Deze proef moet de middelbare scholier aanzetten tot het
eten van biologische producten.
Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen blijkt dat 60 procent
van de leerlingen van 14 tot 20 jaar, het prima vindt dat er
biologische producten op school worden verkocht. Daarbij vinden ze
het vooral belangrijk dat deze producten dier- en milieuvriendelijk
zijn. Verder moet het biologische eten wel lekker zijn. De
leerlingen zijn niet duurder uit als ze biologische producten kopen.
De proef duurt tot eind 2007. In totaal krijgen 80.000 middelbare
scholieren met het biologische aanbod te maken. Wanneer het
biologisch eten in de smaak valt bij de leerlingen, zal het vanaf
volgend jaar bij vrijwel alle Nederlandse middelbare scholen worden
verkocht.
Bron: Trouw/GezondheidsNet
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Consumenten kopen
meer biologisch voedsel |
14-04-2007
Consumenten hebben vorig jaar ruim 460 miljoen
euro aan biologische voedingsmiddelen uitgegeven. Dat is een
stijging van negen procent ten opzichte van 2005. De totale
consumentenbestedingen aan voedingsmiddelen zijn in dezelfde periode
met drie procent gestegen. Dat blijkt woensdag uit het Bio-Monitor
jaarrapport 2006. ) -
Vooral biologische zuivel, vlees en brood doen het goed bij de
Nederlandse consument. Volgens de cijfers worden zowel in
supermarkten als in speciaalzaken en in de cateringsector meer
biologische voedingsmiddelen verkocht. Ook de verkoop aan huis of
via een webwinkel is vorig jaar gestegen.
In Europees opzicht wordt in Duitsland en Zwitersland nog meer
biologisch voedsel verkocht. Toch houdt Nederland een voorsprong op
Italië en Frankrijk. De cijfers hebben nog geen gevolgen gehad voor
de omvang van de biologische land- en tuinbouw in Nederland.
Uit onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel bleek
dinsdag al dat supermarktklanten vorig jaar tien procent meer aan
biologische producten hadden besteed dan in 2005. Vooral goedkope
supermarkten als Aldi en Lidl zijn verantwoordelijk voor de stijging
van het aandeel van biologische producten.
Novum ANP |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|