De Esperanza (= hoop in Spaans) is het nieuwe actie-schip van Greenpeace en was op 16 februari te bezichtigen door het publiek. Langs de kade zag het schip er indrukwekkend uit, de felgekleurde regenboog schitterde in de zon. Met haar 72,3 meter lengte, 14,4 meter breedte en diepgang van 4,7 meter is de Esperanza het grootste van de drie actieschepen. Ze is aangeschaft omdat Greenpeace een schip nodig heeft dat snelle atoomtransporten en illegale walvisjagers kan bijhouden, sterk genoeg is om in ijsgebieden te varen en toch milieuvriendelijk is.
 

 

 

 

 

 

 

 

Het eerste wat opvalt als je aan boord stapt is het nieuwe helikopterdek en de hangar die op het schip gebouwd zijn. De helikopter is nodig omdat het zoeken op zee naar een andere boot lijkt op het zoeken van een speld in een hooiberg. De radar kan door de bolling van de aarde niet verder kijken dan zo’n 30 zeemijl. Als het slecht weer is kan de helikopter worden opgeborgen in de hangar. Deze multifunctionele ruimte doet ook dienst als werkplaats, persruimte, feestzaal en tentoonstellingsruimte.
Op de Esperanza zijn verschillende niet direct zichtbare technische hoogstandjes verwerkt die het schip milieuvriendelijk maken. Daarmee willen we als milieuorganisatie ook een voorbeeld stellen voor de scheepswereld. Aan boord is bijvoorbeeld een nieuw koelsysteem (ammoniak) geïnstalleerd voor de airconditioning en de koelkasten. Veel milieuvriendelijker dan de gebruikelijke freonsystemen die niet ozonvriendelijk zijn en broeikasgassen uitstoten.
 

 

 

 

 

 

 

Bovendien heeft de Esperanza een waterzuiveringsinstallatie die vergelijkbaar is met dat wat ze in de ruimtevaart gebruiken. Een totaal gesloten systeem waarbij zelfs het toiletwater zo gezuiverd wordt dat je dit gewoon kunt drinken! Om psychologische redenen gebeurt dit (nog) niet maar wordt het water wel hergebruikt voor bijvoorbeeld toilet, douche en afwas. Zo wordt het waterverbruik drastisch verminderd en hoeven we geen vervuild water over boord te pompen.
 

 

 

 

 

 

 

 



De grootste investering was wel de installatie van een milieuvriendelijke dieselelektrische aandrijving. Deze neemt de voortstuwing over van de grote dieselmotoren wanneer de Esperanza op cruisesnelheid van 10 knopen vaart. Alleen tijdens het manoeuvreren of voor hoge snelheden worden de grote motoren ingezet. Hiermee wordt per etmaal 1500 liter minder brandstof verbruikt. Verder wordt aan boord afval, olie en vuilnis strikt gescheiden, gedurende de vaart opgeslagen en alleen in de haven aan de wal gebracht.
 

 

 

 

 



 


 

De Esperanza kan 70 dagen achter elkaar op zee blijven en er zijn 17 bemanningsleden nodig om haar veilig te laten varen. Dit zijn professioneel opgeleide bemanningsleden en worden (alhoewel minder dan op de commerciële vaart) gewoon betaald. Zij varen 4 maanden mee en zijn dan 2 maanden thuis. Dat vind ik heel knap. Je zit op een boot heel dicht op elkaar met verschillende nationaliteiten, ver weg van huis en vaak onder extreme omstandigheden.
Dit heb ik zelf meegemaakt toen ik twee maanden lang het Greenpeace kantoor in Amsterdam verruilde voor een piepkleine kooi op het Greenpeace-actieschip de Artic Sunrise. De tocht van de Arctic Sunrise ging langs Chili, Argentinië, Brazilië en Mexico. In tegenstelling tot Europa bestaat er in Latijns-Amerika geen enkele wetgeving over de lozing van industrieel afval.
 

 

 

 

 

 


 


Zonder enige sanctie kunnen bedrijven giftig afval achterlaten in het water, in de lucht of in de bodem. Het doel is vooral regeringen aan te sporen milieuwetgeving te maken of te wijzigen, wetgeving die de bevolking in elk geval het recht geeft op informatie over welke chemische giftige stoffen bedrijven lozen. Met de Stop Pollution-tour afgelopen winter zette Greenpeace de noodzaak van milieuwetgeving kracht bij en steunde omwonenden van vervuilende bedrijven bij hun protest.
 

 

 

 

 

 







Je kunt over milieuvervuiling lezen en horen, maar niets maakt meer indruk als vervuiling zelf zien en ruiken. Spreken met slachtoffers van de vervuiling zoals omwonenden met huidaandoeningen, ademhalingsproblemen, miskramen, geboorteafwijkingen en kankergevallen. Dat hakt erin. In Nederland zijn we wat dat betreft toch heel beschermd. Het meest frustrerende is vooral dat het westerse bedrijven die de milieuwetgeving hier ontduiken en daar vervuilen. Onthutsend maar tegelijk heel motiverend en daar kan de Esperanza een bijdragen aan leveren!
 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst:
Catelijne Prinse
Fotogr. en samenstelling: Dick Jacobs

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De deur op de Esperanza, na alle voorbereidingen beginnen hier de acties. Deze deur komt uit op de waterlijn en dus bij de actieboten van Greenpeace, als deze deur opengaat..........

 

 

 

 


Let op!!
Er is een splinternieuwe
Greenpeace jongeren-website.

 

 

 

 


De laatste oerbossen worden bedreigd. In april 2002 is de 'Oerbossen-top' in Den Haag. Een laatste kans...
Lees alles over oerbossen en wat u kunt doen!

 


 


Nieuwste schip Esperanza voor het eerst in actie

Amsterdam, 3 maart 2002

Greenpeace blokkeert schip met Afrikaans hout

Greenpeace voert sinds vanochtend actie tegen het schip "Agat". Het schip heeft een lading Afrikaans hout uit Liberia aan boord. Het nieuwe Greenpeace-schip de Esperanza is betrokken bij de actie. Met de actie wil Greenpeace de import van fout hout in Nederland voorkomen. Activisten zijn aan boord van de "Agat" geklommen en hebben een spandoek opgehangen met de oproep: "Europe, stop ancient forest destruction" (Europa, stop de vernietiging van oerbossen). Europa is een belangrijk importeur en gebruiker van hout uit oerbossen. De afgelopen weken is in verschillende Europese landen (Frankrijk, Spanje, Finland, Italië en Duitsland) actie gevoerd tegen de import en gebruik van dit hout.

De oerbossen van Liberia zijn onderdeel van het Upper Guinean Forest Ecostystem. Het is een regenwoud gebied met een enorme soortenrijkdom aan dieren en planten die buiten Liberia nauwelijks meer bestaan. Inheemse volkeren zijn voor hun levenswijze afhankelijk van deze bossen. Industriële houtkap heeft al grote delen van de regenwouden in het westen van Afrika vernietigd. Wereldwijd is nog slechts 20 procent van de oorspronkelijke oerbossen intact. En ook deze laatste bossen worden in een rap tempo vernietigd door de houtkapindustrie. Hierdoor worden dieren als de orang-oetan, de gorilla en de Siberische tijger met uitsterven bedreigd en staat de plantenrijkdom op aarde zwaar onder druk.

De acties van Greenpeace vinden plaats in aanloop naar de CBD-top in Den Haag die in april wordt gehouden. Nederland is voorzitter van de top onder leiding van staatssecretaris Faber van Landbouw, Visserij en Natuurbeheer. Deze VN-top, waar zo'n 180 landen aan meedoen, heeft tot doel de biodiversiteit op aarde te beschermen. Greenpeace roept alle landen op om de oerbossen te beschermen, daarmee is 2/3 van de biodiversiteit op het land beschermd. Daarnaast moeten alle overheden hun betrokkenheid bij de vernietiging van oerbossen stopzetten.

Greenpeace wil dat overheden tijdens deze oerbossentop in april de volgende besluiten nemen.

1.       Grootschalige activiteiten in oerbosgebieden stopzetten totdat plannen voor bescherming en duurzaam gebruik van de bossen zijn gemaakt en uitgevoerd.

2.       Garanderen dat hout op een duurzame en legale manier wordt geproduceerd en overheden moet zelf geen fout hout meer gebruiken.

3.       Geld ter beschikking stellen voor deze noodzakelijke maatregelen. Minimaal 15 miljard US Dollars per jaar is nodig voor de bescherming en het duurzaam gebruik van de laatste oerbossen op aarde.

 

Amsterdam, 4 maart 2002

Schip mocht niet vertrekken vannacht

Greenpeace-blokkade van houtschip duurt voort

Greenpeace-activisten blokkeren nog steeds het vertrek van het houtschip "Agat". Het schip heeft een lading fout hout uit Liberia aan boord. Ondertussen is duidelijk dat het hout afkomstig is van het bedrijf OTC (Oriental Timber Company). Dit bedrijf is de grootste houtleverancier vanuit Liberia. Ongeveer 1/3 van het bos in Liberia is in handen van OTC. Bij een actie vorig jaar november in de Amsterdamse haven hebben actievoerders van Greenpeace hout van OTC rood geverfd. Hiermee werd het doodbloeden van de oerbossen op aarde gesymboliseerd. Hout van OTC is niet duurzaam gekapt en daarmee vernietigend voor de oerbossen.

De afgelopen nacht zijn zes actievoerders van Greenpeace aan boord van het houtschip "Agat" gebleven. Vier klimmers in de mast en twee personen bij de ketting van het anker. Rond 3.00 uur wilde de "Agat" vertrekken naar IJmuiden om door de sluizen te gaan richting de haven van Amsterdam. Het schip moest vanacht blijven liggen omdat er nog actievoerders aan boord waren. Vanochtend kreeg de "Agat" wel toestemming om te gaan maar tot nu toe is er geen enkele beweging. Greenpeace is niet van plan om de actievoerders van boord te halen.

Ondertussen zijn twintig actievoerders van Greenpeace in Brussel begonnen met een actie. De milieuministers van de EU hebben daar vandaag hun halfjaarlijkse vergadering. Op de agenda staat de voorbereiding voor de CBD-top in april van dit jaar in Den Haag. Tijdens deze VN-top komen zo'n 180 landen bijeen om afspraken te maken over het behoud van de biodiversiteit op aarde. In de concept-maatregelen van de EU milieuministers staan geen vergaande maatregelen om de oerbossen te beschermen. Greenpeace wil dat met name de oerbossen worden beschermd omdat dan 2/3 van de soortenrijkdom aan planten en dieren behouden zou blijven.

De laatste updates: http://www.greenpeace.nl/CBD/Nieuws3maart2002.html

 



Walvissen.... even kijken bij Greenpeace

 
Waarom geen commerciële walvisjacht? http://www.greenpeace.nl/
Japanse walvisjacht: wetenschap, cultuur of commercie? http://www.greenpeace.nl/
Japanse walvisjagers willen bedreigde Noordse vinvis gaan vangen