Eerlijk en biologisch is de trend
Steeds meer mensen kiezen voor consumptie met respect voor mens en milieu. Zo is eerlijk geproduceerde kleding hipper dan ooit. En als gerenommeerd ontwerper ben je verplicht een steentje bij te dragen aan het verbeteren van de wereld.
Tijdens de jaarlijkse fashion week in New York viel op dat eco niet alleen populair is onder milieuactivisten en wereldverbeteraars. Biologisch katoen, hennep en andere eerlijke grondstoffen zijn de nieuwe speeltjes van de trendsetters. Anno 2010 draagt de consument eerlijke kleding, eet slowfood, zit op gerecyclede meubels en gebruikt organische make-up.

Nederlander ontevreden over informatie over voedsel
Vooral ‘Bourgondiërs’, die veel waarde hechten aan de smaak en het genot van eten, maken zich zorgen over de kwaliteit van hun voedsel. Anders dan verwacht zijn ouders van jonge kinderen daarover minder bezorgd. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek naar de sociologische aspecten van vertrouwen in voedselveiligheid van onderzoekers van Wageningen Universiteit. Ook komt naar voren dat alle deelnemers aan het onderzoek ontevreden zijn over de informatie die in Nederland beschikbaar is over de kwaliteit en veiligheid van voedsel.

Dierproeven op cosmetica verboden
Voor cosmetica mogen in Europa geen dierproeven meer worden gedaan. Dat heeft het Europees Parlement besloten. Bovendien mogen vanaf 2009 ook geen producten meer verkocht worden waarvan de ingrediënten op dieren zijn getest. De Europese ministers moeten het akkoord nog bezegelen, maar dat is een formaliteit.

Energiemarkt inefficiënt en milieuvervuilend.
Milieudefensie vindt dat de liberalisering van de vrije energiemarkt moet worden teruggedraaid. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat de vrije energiemarkt uitloopt op een groot drama voor het milieu en de consumenten. Door een gebrek aan sturing is de energiemarkt inefficiënt geworden en daardoor ernstig milieuvervuilend.