Eerlijk
en biologisch is de trend
Steeds meer mensen kiezen voor consumptie met respect voor mens en
milieu. Zo is eerlijk geproduceerde kleding hipper dan ooit. En als gerenommeerd
ontwerper ben je verplicht een steentje bij te dragen aan het verbeteren van de
wereld.
Tijdens de jaarlijkse fashion week in New York viel op dat eco niet alleen
populair is onder milieuactivisten en wereldverbeteraars. Biologisch katoen,
hennep en andere eerlijke grondstoffen zijn de nieuwe speeltjes van de
trendsetters. Anno 2010 draagt de consument eerlijke kleding, eet slowfood, zit
op gerecyclede meubels en gebruikt organische make-up.
Nederlander ontevreden over informatie over voedsel
Vooral ‘Bourgondiërs’, die veel waarde hechten aan de smaak en het
genot van eten, maken zich zorgen over de kwaliteit van hun voedsel. Anders dan
verwacht zijn ouders van jonge kinderen daarover minder bezorgd. Dat blijkt uit
een verkennend onderzoek naar de sociologische aspecten van vertrouwen in
voedselveiligheid van onderzoekers van Wageningen Universiteit. Ook komt naar
voren dat alle deelnemers aan het onderzoek ontevreden zijn over de informatie
die in Nederland beschikbaar is over de kwaliteit en veiligheid van voedsel.
Dierproeven op cosmetica verboden
Voor cosmetica mogen in Europa geen dierproeven meer worden gedaan. Dat heeft
het Europees Parlement besloten. Bovendien mogen vanaf 2009 ook
geen producten meer verkocht worden waarvan de ingrediënten op dieren zijn
getest. De Europese ministers moeten het akkoord nog bezegelen, maar dat is een
formaliteit.
Energiemarkt inefficiënt en milieuvervuilend.
Milieudefensie vindt dat de liberalisering van de vrije energiemarkt moet worden
teruggedraaid. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat de vrije energiemarkt
uitloopt op een groot drama voor het milieu en de consumenten. Door een gebrek
aan sturing is de energiemarkt inefficiënt geworden en daardoor ernstig
milieuvervuilend.