|
|
|
Duurzame ontwikkeling berust op drie
peilers
Zomerfestivals, Ruigoord en
openbare werken
Landschapsvisie
voor cultuurhistorisch en landschappelijk waardevol Drentsche Aa-gebied
gereed
Rotterdammers
Agrariërs lopen warm voor cultuurhistorisch landschapsbeheer
de
Efteling, het WNF en PandaDroom
|
Zomerfestivals en Ruigoord |
Deze zomerfestivals op de vlakte verwerven internationale faam.
Kunstzinnige evenementen gaan gepaard aan uitwisseling van ideeën met
kunstenaars en aanverwante vrije geesten van her en der. Dit alles maakt
Ruigoord tot een velen inspirerende `vrijplaats` in een reeks van
soortgelijke voorzieningen in Europa en daarbuiten, waar kunstenaars
kennis maken met elkaars werk en gedachtengoed. Ruigoord wordt zodoende
een sterke voedingsbodem voor vernieuwing van cultuur in samenwerking
met een aantal andere kunstenaars-bolwerken in Amsterdam.
www.ruigoord.nl
Op 18 en 19 september openen de kunstenaars in Ruigoord de
deuren van hun ateliers en studio’s voor belangstellende
bezoekers. In juli 2003 kwam er een eind aan de bewoning van het
dorpje en werden de huizen in gebruik genomen als studio’s en
ateliers. In het afgelopen jaar vonden er in deze groene enclave
in het Westelijk Havengebied van Amsterdam allerlei kleine en
grotere manifestaties plaats. Het hoogtepunt hiervan was het
zeer geslaagde, jaarlijkse ‘Landjuweel’ in augustus dat ruim
vijfduizend bezoekers trok. Nu willen de kunstenaars die in
Ruigoord werken, laten zien waarmee zij bezig zijn in de
beslotenheid van hun ateliers. Er is een korte wandeling
uitgezet, de bezoeker wordt geleid langs de ateliers, galeries
en andere plekken waar presentaties plaatsvinden. De culturele
werkplaats Ruigoord biedt ruimte aan kunstenaars die hun eigen
weg gaan buiten de trends van de tijd. Onder de kunstschilders
zien we Theo Kleij, met o.a. studies naar aanleiding van
rotstekeningen, het Groningse realisme van Hennie van der Vegt,
de vloeiende bewegingen van aquarellist Hans Gritter, het tere
spiritualisme van Wilnah Molenaar en de strakke landschappen van
Niels Hamel. Er zijn neo-animistische objets trouvés van Aja
Waalwijk en Maarten van der Horst,Een greep uit wat men verder
kan aantreffen: er zijn edelsmeden en een kostuumontwerperster.
Theatermaakster Carina Molier toont haar laatste succesvolle
videoproductie, schrijvers Hans Plomp en Gerben Hellinga lezen
voor uit eigen werk. Onder de exposerende gasten zijn
Kunstenaarsgalerie In de Etna uit Amsterdam, Aatje Veldhoen,
Simon Vinkenoog en Popke Bakker. Er zijn verrassende optredens,
Zondagmiddag zijn er voor kinderen schilder- en clownworkshops.
Een bezoek met de hele familie aan deze betoverende plek, waar
het parkeren vrij is, is zeer de moeite waard!
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Cultuur en
samenleving |
Aug 2005
Duurzame ontwikkeling berust op drie peilers: ecologische,
economische en sociale duurzaamheid. In een duurzame samenleving is
er niet alleen zorg voor werk en inkomen (economische duurzaamheid)
en het behoud van natuur en milieu (ecologische duurzaamheid), het
is er ook goed leven voor iedereen. Sociale duurzaamheid is een
verzamelnaam voor een reeks van kenmerken die bepalend zijn voor een
veerkrachtige samenleving.
Belangrijk is dat mensen zich kunnen ontplooien en hun ambities
kunnen realiseren. Dat er sprake is van een brede participatie in
economisch, sociaal en politiek opzicht. Dat er ook sprake is van
betrokkenheid: bij maatschappelijke processen en vraagstukken.
Sociale ongelijkheid en ongelijke behandeling van groepen in de
samenleving passen niet in een duurzame samenleving. Solidariteit en
een gevoel van saamhorigheid passen daarbij wel.
Maatschappelijk bewustzijn draagt bij aan verantwoord burgerschap.
Mensen moeten bereid zijn het eigen gedrag aan te passen aan de
wensen van de samenleving. Dat kan ook betekenen dat we onze
tevenstijl en ons consumptiepatroon ter discussie stellen en
aanpassen.
Voor het welbevinden van mensen, en zeker voor de zwakke groepen in
de samenleving, is zorg, veiligheid en geborgenheid in sociale
verbanden van groot belang. Daarvoor is niet alleen een rol
weggelegd voor de overheid en tal van maatschappelijke in
stellingen, maar ook voor sociale netwerken: familie, buren,
vrienden en kennissen.
Cultuur en culturele verschillen geven kleur aan het leven.
Biofair
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
Landschapsvisie
voor cultuurhistorisch en landschappelijk waardevol Drentsche
Aa-gebied gereed |
15-09-2004
Het Overlegorgaan Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche
Aa heeft de landschapsvisie voor de Drentsche Aa vastgesteld. De
visie, ontwikkeld op initiatief van Staatsbosbeheer, omvat de
ontwikkeling, de inrichting en het beheer van het gebied. Het
bekenstelsel van de Drentsche Aa is een landschappelijk en
cultuurhistorisch zeer waardevol gebied. De landschapsvisie benoemt
de bestaande waarden en omschrijft de identiteit, schetst een
ruimtelijk beeld van de toekomst en laat zien welke concrete
maatregelen nodig zijn om de toekomstbeelden te verwezenlijken.
Vierenzeventig projecten worden in de visie besproken en er worden
aanbevelingen gedaan voor de uitvoering.
Samenwerking
In december 2002 werd door het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit het Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche
Aa ingesteld. Met de instelling van het Nationaal Landschap werd een
proces in gang gezet om het cultuurlandschap, inclusief de aanwezige
natuurwaarden, toekomst te geven. Het is het eerste nationale park
met een verbrede aanpak, want het bestaat niet alleen uit
natuurgebied maar voor het grootste gedeelte uit landbouwgrond en
dorpen. Staatsbosbeheer, als de grootste eigenaar en beheerder van
het gebied, heeft het initiatief genomen om met de andere partners
van het Nationaal Landschap, belanghebbende groeperingen en de
bevolking een landschapsvisie op te stellen. In deze visie wordt
cultuurhistorie als inspiratiebron ingezet voor vernieuwing en als
drager van continuïteit. De cultuurhistorische en archeologische
waarden in het stroomgebied geven richting aan het beheer en de
inrichting van de essen, fraaie dorpsgezichten en beekdalen.
Verleden
Het landschap van de Drentsche Aa vertelt het verhaal van eeuwenoude
bewoningsgeschiedenis van het gebied rondom de beken en hogere delen
in Noord-Drenthe. Het is een van de meest gave stroomdalen van
West-Europa, waar de historische samenhang tussen de verschillende
onderdelen van het esdorpenlandschap nog goed herkenbaar is. Het
landschap vertelt door middel van de prehistorische resten en de
vele zichtbare archeologische monumenten, zoals hunebedden,
grafheuvels, urnenvelden en karresporen, het verhaal van de
Drentsche Aa.
Landschapsvisie
In de visie staan drie landschapseenheden centraal: beekdalen, essen
en velden. In de beekdalen, de relatief lage graslanden vlak langs
het water met op de flanken goed onderhouden houtwallen, wordt
natuur in de toekomst de hoofdfunctie, met landbouw als
nevenfunctie. Op sommige plaatsen zullen nieuwe houtwallen dwars op
de beek en op de bovenlanden worden ontwikkeld.
De essen zijn de historische akkercomplexen rond de dorpen, in feite
al eeuwenlang het cultuurhistorische hart van het Drentsche
Aa-gebied. Op veel plaatsen zijn de essen samen met de beekdalen het
dorp en de veldgronden als eenheid bewaard gebleven. De overgang van
dorp naar es verdient aandacht en ook de houtsingels rond de essen
moeten behouden en versterkt worden. De velden waren de gronden die
tot 1900 nog niet ontgonnen waren. Hier is plaats voor grootschalige
landbouw, maar ook bossen en heidevelden zijn hier nadrukkelijk
aanwezig. Lanen en erfbeplantingen kunnen een belangrijke rol spelen
in dit grote open landschap. Er zouden nieuwe landgoederen passen.
Kansen voor landbouw en natuur
Gelijktijdig met de landschapsvisie is er ook gewerkt aan een
Integrale Kansenkaart om zo goed mogelijk aan te geven waar landbouw
en natuur zich het best kunnen ontwikkelen. De kansen die in beeld
komen moeten door het overlegorgaan met mensen en middelen worden
ondersteund. Het Overlegorgaan maakt haar voorstellen in een
uitvoeringsprogramma concreet.
In de landschapsvisie is een belangrijke taak weggelegd voor de
boeren in het gebied, zij beheren immers al eeuwen belangrijke delen
van het Drentsche Aa-gebied. Boeren kunnen bijdragen aan het
verfraaien van de stroomdalen door het tegen betaling leveren van
groene en blauwe diensten, zoals het onderhoud van het landschap,
zorgen voor biodiversiteit, een schoon milieu en schoon water.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
Allemaal Rotterdammers |
Locatie: Wereldmuseum
Bang voor kaas Tientallen ogen staren je aan. Een Surinaamse vrouw, een
Marokkaanse man, een meisje van de Antillen. Allemaal inwoners van
Rotterdam. Door de eeuw heen hebben zich 162 verschillende nationaliteiten
in de havenstad gevestigd. In het Wereldmuseum in Rotterdam is in de
tentoonstelling Allemaal Rotterdammers te zien hoe deze nieuwe inwoners
feesten, trouwen, eten, werken en rouwen. Vooral de laatste tien jaar is
de immigratiestroom op gang gekomen. ‘In de jaren zestig waren er nog niet
zoveel donkere mensen,’ vertelt Christina Ravel die in 1959 van Curaçao
naar Rotterdam kwam. ‘Als je er dan een zag lopen riep je: ‘hé darkie’ en
je groette elkaar.’ De tentoonstelling gaat vooral over de invloed van
deze nieuwe Rotterdammers op de stad. Je maakt kennis met de verschillende
gewoonten en gebruiken van onder meer Marokkanen, Turken, Surinamers,
Kaapverdianen, Iraniërs en Chinezen. Zo delen de laatste bij een geboorte
geen beschuit met muisjes uit maar rode eieren, eten Marokkanen liever
couscous dan gekookte aardappelen en heten de goden van de Surinaamse
hindoestanen Shiva en Krishna. Verder kunnen bezoekers vanuit comfortabele
leunstoelen een interactief filmprogramma volgen waarin tien families uit
verschillende delen van de wereld hun verhaal doen. De ouderen vertellen
over hun komst: ‘Ze heeft zich nooit onveilig gevoeld, al was ze jarenlang
bang voor kaas. Dat vond ze zoiets vreemds,’ vertelt de Turk Atabeys over
zijn moeder. En de jongeren vertellen over hun toekomst: ‘Ik word een
beetje bang als ik eraan denk,’ zegt de Italiaan Bruno. ‘Moet ik kiezen
voor mezelf, mijn passie, en terugkeren naar Italië of kiezen voor mijn
familie en hier de pizzeria overnemen.’ Een mooie aanvulling op de
tentoonstelling is het boek et geheugen van de stad, waarin Anil Ramdas
dieper ingaat op de persoonlijke ervaringen van de families. De
tentoonstelling blijft 10 jaar en zal tussentijds geactualiseerd worden. |
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
‘Boeren en
cultuurhistorie’ |
Agrariërs lopen warm voor
cultuurhistorisch landschapsbeheer |
Onder agrariërs bestaat veel belangstelling voor de eigen streek. Ze
hechten aan de openheid en variatie in het landschap en aan
landschappelijke elementen die typerend zijn voor de eigen streek, zoals
hoogstamboomgaarden, grienden, boerderijen en bijgebouwen en
archeologische elementen zoals donken en wierden. Agrariërs zijn bereid
het beheer van dit cultuurlandschap onder voorwaarden te integreren in hun
bedrijfsvoering. Ze zien het als een nieuwe bedrijfsactiviteit en als een
manier om het maatschappelijk draagvlak voor de landbouw te vergroten. In
verenigingsverband zijn veel agrariërs en niet-agrariërs al aan de slag
met concrete initiatieven.
Dit zijn de belangrijkste conclusies van een verkennend onderzoek dat het
Centrum voor Landbouw en Milieu in opdracht van Projectbureau Belvedere
heeft uitgevoerd naar de mogelijkheden en voorwaarden voor beheer van
cultuurhistorische landschapswaarden door agrariërs. Met het onderzoek
heeft Projectbureau Belvedere een bijdrage willen leveren aan actuele
discussies over plattelandsvernieuwing, de transformatie van het landelijk
gebied van een productie- naar een gecombineerd productie- en
consumptielandschap en de bekostiging daarvan. Het onderzoeksrapport is op
25 juni aangeboden aan Directeur-Generaal A. van der Zande van het
ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en aan de voorzitter van
de Gewestelijke Land en Tuinbouworganisatie, de heer J. Roemaat.
De heer Roemaat gaf aan dat de Land en Tuinbouworganisatie Nederland zich
zeer betrokken voelt bij het onderwerp en het als haar taak ziet actief
mee te denken en mee te zoeken naar mogelijkheden voor cultuurhistorisch
landschapsbeheer. Nieuwe regelingen en extra geld moeten boeren stimuleren
initiatieven te nemen. "Een econonomisch gezonde landbouw is de drager van
het cultuurlandschap. Door het accent op ontwikkeling te leggen en af te
stappen van verbodsplanologie kan nog veel bereikt worden", aldus Roemaat.
Roemaat omarmde dan ook de principes van de ontwikkelingsgerichte
landschapsstrategie, zoals die door de Belvedere-ministeries LNV en VROM
worden voorgestaan, omdat daarmee behoud en herstel van cultuurhistorische
waarden samen opgaan met de economische ontwikkeling. Roemaat waarschuwde
voor het inzetten van Brusselse inkomenssteun voor landschapsbeheer, via
de zogenaamde modulatie. "Er zal nieuw geld in Nederland gevonden moeten
worden."
Volgens de heer Van der Zande zijn er een aantal mogelijkheden om met het
cultuurhistorisch landschapsbeheer aan te sluiten bij andere bestaande en
nieuwe initiatieven. Hij noemde onder meer het concept van de Groene
Diensten dat onlangs is geïntroduceerd in het Tweede Structuurschema
Groene Ruimte van het ministerie van LNV. Het rapport levert volgens hem
bouwstenen om dit concept verder uit te werken voor cultuurhistorisch
landschapsbeheer. "De gedachte achter de Groene Diensten is dat we af
willen van het subsidiëren van agrariërs en dat we gaan betalen voor een
stuk maatschappelijke dienstverlening." Wel gaf hij aan dat
financieringsconstructies voor deze vorm van dienstverlening
‘Brussel-proof’ moeten zijn. "Brussel zal door goed uitgevoerde
experimenten en discussie overtuigd moeten worden." Daarnaast wees hij er
op dat de rijksoverheid in toenemende mate een aftreksom maakt. "Eerst
moeten de mogelijkheden van private financiering zijn verkend. Wat dan nog
resteert zijn de echte publieke diensten, waarvoor publieke financiering
gezocht kan worden."
Voor het onderzoek is in vier onderzoeksgebieden in samenwerking met
agrarische natuurverenigingen een inventarisatie gemaakt van
karakteristieke en bedreigde cultuurhistorische waarden. Ook zijn kansen
en knelpunten voor cultuurhistorisch beheer door agrariërs in beeld
gebracht.
De aanbevelingen in het rapport richten zich op het vergroten van kennis
en animo, een stimulerend beleid van rijks- en andere overheden, en de
financiering van cultuurhistorisch landschapsbeheer door markt en
overheid. Zo vinden agrariërs dat ook de niet-agrarische bewoners van het
landelijk gebied, beleidsmakers, ambtenaren, architecten, aannemers en het
agrarisch onderwijs bij het cultuurhistorisch landschapsbeheer moeten
worden betrokken. Daarnaast houden zij een pleidooi voor een consistent en
stimulerend overheidsbeleid, met ruimte voor een regionale invulling. Qua
financiering geven de agrariërs de voorkeur aan een systeem van beloning
voor geleverde diensten boven subsidies.
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
De sluier opgelicht.
De
Efteling en het Wereld Natuur Fonds
PandaDroom
neemt de bezoekers, van jong tot oud, mee op
een spannende wereldreis door
de indrukwekkende natuur van Moeder Aarde.
In PandaDroom zijn hoofdrollen weggelegd voor de
ijsbeer, de zeeschildpad en de orang-oetan. De bezoekers maken tijdens hun
expeditie kennis met het belang en de kwetsbaarheid van de ijzige pool, de
kleurrijke koraalriffen en het betoverende regenwoud.
Een wereldreis vol humor, spektakel en vertedering
die alle zintuigen prikkelt. Vanzelfsprekend vinden de bezoekers in
PandaDroom ook alles over het Wereld Natuur Fonds en hoe je als donateur
of WNF-Ranger een handje kunt helpen om die indrukwekkende natuur van
Moeder Aarde voor de toekomst te behouden.
PandaDroom is het resultaat van een unieke
samenwerking. Niet eerder sloegen een charitatieve organisatie en een
familie-attractiepark de handen ineen. Pandadroom biedt het Wereld Natuur
Fonds een grensverleggend podium om voorlichting en educatie te geven over
wereldwijde natuurbescherming. Die kennis over de natuur heeft de Efteling
weten te vertalen in een ongekende ervaring voor alle zintuigen.
PandaDroom moet je zelf beleven!
PandaDroom is één van de verjaardagscadeaus die de
Efteling samen met het Wereld Natuur Fonds uitpakt voor haar bezoekers in
dit jubileumjaar van de Efteling.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
terug naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|