| 
            
          Weggooi-test laat zien hoeveel voedsel, 
          energie en geld in de vuilnisbak verdwijnt 
          
            
              | 
               Milieu Centraal en het NIBUD 
              informeren consument over verspilling van voedsel en geven 
              praktische milieu-informatie 
                
                 | 
              
                | 
             
           
          
           
          Utrecht, 16 april 2002 
          Milieu Centraal en het NIBUD (het 
          Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) gaan vandaag van start 
          met een nieuw onderdeel van de campagne Voorkom verspilling, koop 
          voedsel op maat: de weggooi-test. Hiermee kunnen consumenten 
          uitrekenen hoeveel voedsel, en daarmee ook energie en geld, in hun 
          vuilnisbak verdwijnt. Jaarlijks gooit een gemiddeld huishouden 110 tot 
          165 kilo voedsel ongebruikt weg. Dit heeft een waarde van zo'n 330 
          euro.  
          Veel mensen denken dat zij zelf minder voedsel weggooien. Het 
          weggooien van eten gebeurt immers met kleine beetjes tegelijk. Door 
          mee te doen aan de weggooi-test krijgen huishoudens een beter beeld 
          van hun eigen gedrag.  
           
          Weggooi-test 
          Deelnemers aan de weggooi-test schrijven twee weken op wat ze aan 
          voeding in de vuilnisbak gooien. Hiervoor is een speciaal 
          invulformulier ontwikkeld. Het totaal van die twee weken kan worden 
          ingevuld in een rekenmodel op www.milieucentraal.nl Dit model rekent 
          uit hoeveel kilo voedsel, energie en euro's de deelnemer op jaarbasis 
          weggooit. 
          Schokkend 
          "Ik vind het schokkend hoeveel ik weggooi. Ik dacht veel bewuster om 
          te gaan met voedsel", aldus een deelnemer aan de proefversie van de 
          weggooi- test. Aan de proef deden 30 huishoudens mee, die deelname aan 
          de test vrijwel allemaal als een uitdaging zagen. "De test heeft mij 
          vanaf de eerste dag ertoe aangezet minder voedsel weg te gooien. Het 
          werd in de loop van de veertien dagen een sport om te voorkomen dat 
          voedsel bedierf en dat restjes werden weggegooid."  
          Internet 
          Voor de weggooi-test maken Milieu Centraal en het NIBUD actief gebruik 
          van internet als campagnemedium. Via
          www.milieucentraal.nl en
          www.nibud.nl is het invulformulier 
          te downloaden. Op de site staan verder het rekenmodel, ervaringen en 
          praktische tips van deelnemers, discussie over verspilling van voedsel 
          en achtergrondinformatie. Huishoudens zonder internet kunnen gebruik 
          maken van folders, die onder meer verkrijgbaar zijn bij Milieu 
          Centraal (tel. 0900 - 1719, € 0,15 pm) en in de informatierekken van 
          Albert Heijn.  
          Milieu èn portemonnee 
          Het onnodig weggooien van eten is niet alleen een verspilling van het 
          voedsel zelf maar ook van geld en van de energie die nodig is geweest 
          voor het telen, bewerken, verpakken, bewaren en vervoeren van de 
          voedingsmiddelen. Zuinig zijn met energie is belangrijk voor het 
          verminderen van het broeikaseffect. Door de boodschappen wat beter te 
          plannen, en door voor de verse voedingsmiddelen wat vaker naar de 
          winkel te gaan, is veel verspilling te voorkomen. Dat is gunstig voor 
          het milieu en voor de eigen portemonnee. 
  
          De start van 
          de campagne 30 oktober  2001 (hoe was het 
          ook al weer ) 
          Veel voedsel ongebruikt in de vuilnisbak 
            
          30 oktober  
          2001   
          Milieu Centraal en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting 
          vragen via deze campagne aandacht voor het thema voedselverspilling - 
          een tot nog toe onderbelicht thema in de consumentenvoorlichting over 
          voeding. De campagne start met het uitstallen van voedingsmiddelen ter 
          waarde van 725 gulden, het bedrag dat een gemiddeld huishouden 
          jaarlijks aan voedsel weggooit.
          
          Steeds vaker doen mensen hun boodschappen voor de hele week. Grote 
          voorraden van verse voedingsmiddelen zijn het gevolg. Meestal kopen 
          huishoudens meer dan nodig is. 
          Uit onderzoek van Milieu Centraal en het Nationaal Instituut voor 
          Budgetvoorlichting blijkt dat huishoudens gemiddeld 10 tot 15 procent 
          (gemiddeld 110 tot 165 kilo per jaar) in de vuilnisbak gooien. Dit is 
          behalve een verspilling van geld ook een verspilling van energie die 
          nodig is geweest om het product te maken, te verpakken, te vervoeren 
          en te bewaren. Door op maat boodschappen te doen, kunnen consumenten 
          flink besparen op uitgaven voor voeding en is men tegelijkertijd goed 
          bezig voor het milieu. 
          Voedselverspilling als nieuwe invalshoek
          Het onnodig weggooien van voedingsmiddelen is dus een vorm van 
          energieverspilling. Dit is een nieuwe invalshoek voor een 
          milieucampagne over voeding. De aandacht van consumenten is vaak 
          gericht op verpakkingen. Een jaarlijkse verspilling van 110 kilo 
          voedsel staat gelijk aan de energie van 110 liter benzine. Deze 
          hoeveelheid energie is veel groter dan de energie die nodig is voor 
          verpakkingen. Voor veel consumenten zal dit dan ook een eye-opener 
          zijn. Aanleiding voor Milieu Centraal en het NIBUD om dit thema bij de 
          kop te pakken. 
          De campagne
          Doel van de campagne is consumenten bewust te maken van de energie- 
          en budgettaire aspecten van voedselverspilling. De aanbieding van de 
          eerste exemplaren van de folder en brochure Voeding, milieu en budget 
          aan het winkelend publiek vormt de aftrap van de campagne. 
          De brochure beschrijft vuistregels voor een energie- en milieubewust 
          eetpatroon. Door verstandig in te kopen, voedsel op de juiste manier 
          te bewaren en maaltijden op maat te bereiden is verspilling te 
          voorkomen. Ook door vaker groenten van het seizoen te eten en door wat 
          minder vlees, kaas en vis te eten wordt het eetpatroon energiezuiniger 
          en goedkoper. Hierdoor schept de consument financiële mogelijkheden om 
          - de vaak wat duurdere, maar minder milieubelastende - biologische 
          producten te kopen. 
          Tijdens de campagne wordt op zo'n groot mogelijke schaal aandacht 
          gevraagd voor de campagneboodschap. Zo wordt er een pagina aangeboden 
          aan huis-aan-huisbladen, worden artikelen aangeleverd voor 
          tijdschriften en wordt aan gemeentes en milieucentra gevraagd het 
          campagnemateriaal te verspreiden. 
          Voedsel kost energie
          Voordat een product in het schap van de supermarkt ligt, is er al 
          heel wat energie 'ingestopt'. Het verbouwen van landbouwproducten kost 
          energie. Daarnaast gaat ook energie zitten in de bewerking, het 
          vervoer, de verpakking en het bewaren van landbouwproducten. 
          Voorbeelden zijn brandstof voor de vrachtwagen, elektriciteit voor de 
          koeling, energie om verpakkingsmateriaal te maken, enzovoorts. Door 
          het kopen van producten 'verbruikt' een huishouden dus energie. Het is 
          weliswaar een onzichtbare vorm van energieverbruik, maar wel één om 
          bewust van te zijn. Zo kost het telen van een kilo kastomaten in de 
          winter evenveel energie als de energie die geleverd wordt door ruim 
          een liter benzine; hiermee kan een personenauto 18 kilometer rijden. 
          Een kilo vlees is vergelijkbaar met twee liter benzine en een kilo 
          sperzieboontjes ingevlogen uit Kenia staat gelijk met ruim twee liter 
          benzine. 
               |