foute souvenirs
foute souvenirs
foute souvenirs
foute souvenirs
foute souvenirs
|
WERELD NATUUR FONDS VOERT ACTIE TEGEN
'FOUTE' SOUVENIRS
8 juli 2003
Nog bijna een kwart (23%) van de Nederlanders weet
niet wat foute souvenirs, gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten,
zijn. En dat wat Nederlanders weten over 'foute' souvenirs en de
regelgeving, is erg beperkt. Toeristen riskeren hoge geldboetes wanneer
zij terugkeren naar Nederland met een vakantiesouvenir gemaakt van
bedreigde dier- of plantensoorten.
Het Wereld Natuur Fonds werkt nauw samen met de
reisbranche om reizigers zo direct mogelijk te informeren over 'foute'
souvenirs. Daarnaast voert het Wereld Natuur Fonds in de zomermaanden
juli en augustus volop actie onder de noemer "Kijken, kijken, niet
kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir". Actie is hard nodig. De
Douane op Schiphol nam ook in het afgelopen jaar weer duizenden
beschermde dieren, planten of producten daarvan in beslag. Doel van deze
campagne is mensen ertoe te bewegen geen souvenirs te kopen die zijn
gemaakt van bedreigde dieren en planten.
|
|
Vanuit de lucht kunnen
reizigers de tekst 'Kijken, kijken, niet kopen' en het pandalogo van het
Wereld Natuur Fonds in een weiland vlakbij Schiphol zien liggen. De
tekst ligt in een weiland naast de A4 van Den Haag naar Amsterdam,
tussen het brugrestaurant en Schiphol. De tekst blijft tot eind augustus
liggen. |
Op
www.wnf.nl/souvenirs staat allerlei informatie over
'foute' souvenirs. Bezoekers kunnen op een wereldkaart per regio
bekijken welke 'foute' souvenirs ze kunnen aantreffen, bovengenoemde
folders downloaden, een souvenirsspel spelen waarmee ze hun kennis
kunnen testen etc. |
Kijken, kijken,
niet kopen.
7 juni 2002
Kennis over 'foute' souvenirs neemt gestaag toe
Wereld Natuur Fonds blijft reizigers voorlichten:
Kijken, kijken,
niet kopen.
|
Steeds
meer Nederlanders weten spontaan één of meer 'foute'
souvenirs, gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten, te
noemen die niet mogen worden ingevoerd. Dit blijkt uit
herhaald onderzoek naar wat Nederlanders weten over deze
souvenirs. Tegelijkertijd is het probleem nog verre van
opgelost. Actie en voorlichting is hard nodig, zo blijkt uit
hetzelfde onderzoek en uit de duizenden inbeslagnames door
de Douane op Schiphol. Het Wereld Natuur Fonds voert
gedurende het hele vakantieseizoen campagne met de oproep:
Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een
souvenir.
Bij de campagne is zowel de natuur als de reiziger (die bij
invoer van 'foute' souvenirs hoge geldboetes riskeert)
gebaat. Belangrijke partners zijn de vele reisorganisaties
en de ruim 500 reisbureaus die zich bereid hebben getoond de
Nederlandse reizigers te informeren over souvenirs die
schade toebrengen aan de natuur in (verre) vakantielanden.
|
|
|
Onderzoeksbureau Interview*NSS onderzoekt in opdracht van het Wereld
Natuur Fonds wat de Nederlander weet over souvenirs gemaakt van
beschermde planten en dieren. Bijna een kwart (23%) van de
Nederlanders kan nog steeds geen enkel 'fout' souvenir spontaan
noemen. Het goede nieuws is echter dat de kennis onder de
Nederlanders over deze souvenirs toeneemt. Ruim een jaar geleden
wist bijvoorbeeld 34% van de Nederlanders nog geen enkel
natuursouvenir spontaan te noemen. De regelgeving rondom
natuursouvenirs is voor veel Nederlanders nog steeds niet duidelijk.
Het is voor Nederlandse reizigers van belang om te weten dat
souvenirs gemaakt van beschermde planten of dieren helemaal niet of
alleen met de juiste vergunningen mogen worden ingevoerd en dat ze
bij inbeslagname een boete kunnen opleveren.
|
Het afgelopen jaar nam de Douane op Schiphol weer duizenden
beschermde dieren, planten of producten daarvan, in beslag. Het
merendeel bestaat uit koraal en grote schelpen. Dit strookt met het
feit dat koraal en grote schelpen nog steeds relatief onbekende
'foute' souvenirs zijn. Zo weet bijvoorbeeld slechts 11% van de
Nederlanders zelf te vertellen dat grote schelpen (zoals
doopvontschelpen en karkoschelpen) niet ingevoerd mogen
worden. |
Ter vergelijking, 49% noemt spontaan
ivoor als voorbeeld van een souvenir wat niet mag worden
ingevoerd. Hiermee is ivoor het meest bekende 'foute' souvenir. |
Andere soorten souvenirs gemaakt van beschermde dier- en
plantensoorten zijn bijvoorbeeld orchideeën en cactussen, vlinders
en andere insecten en producten van krokodillen, slangen, grote
katachtigen en zeeschildpadden.
Om reizigers zo gericht mogelijk te informeren, werkt het Wereld
Natuur Fonds samen met verschillende partners die ook vinden dat
zowel de natuur als de reiziger gebaat is bij goede voorlichting.
Met de Douane en de Algemene Inspectie Dienst (AID) werkt het Wereld
Natuur Fonds al lang samen als het gaat om de handel in bedreigde
dieren en planten. Maar ook de ANVR, vele reisorganisaties en ruim
500 reisbureaus werken mee aan het informeren van reizigers over
welke souvenirs schade veroorzaken aan de natuur. Bovendien maken
sommige reisorganisaties, zoals TUI en Hotelplan, via hun
reisleiders voorlichting op locatie in de vakantielanden mogelijk.
Reisleiders vertellen reizigers ter plekke welke souvenirs ze kunnen
aantreffen in het vakantieland en welke ze beter kunnen laten
liggen.
Voor meer info, e-cards, etc. , even surfen
naar
www.wnf.nl
|
|