foute souvenirs



foute souvenirs









foute souvenirs






foute souvenirs



foute souvenirs


 


WERELD NATUUR FONDS VOERT ACTIE TEGEN 'FOUTE' SOUVENIRS

8 juli 2003

Nog bijna een kwart (23%) van de Nederlanders weet niet wat foute souvenirs, gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten, zijn. En dat wat Nederlanders weten over 'foute' souvenirs en de regelgeving, is erg beperkt. Toeristen riskeren hoge geldboetes wanneer zij terugkeren naar Nederland met een vakantiesouvenir gemaakt van bedreigde dier- of plantensoorten.
 Het Wereld Natuur Fonds werkt nauw samen met de reisbranche om reizigers zo direct mogelijk te informeren over 'foute' souvenirs. Daarnaast voert het Wereld Natuur Fonds in de zomermaanden juli en augustus volop actie onder de noemer "Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir". Actie is hard nodig. De Douane op Schiphol nam ook in het afgelopen jaar weer duizenden beschermde dieren, planten of producten daarvan in beslag. Doel van deze campagne is mensen ertoe te bewegen geen souvenirs te kopen die zijn gemaakt van bedreigde dieren en planten.
 

Vanuit de lucht kunnen reizigers de tekst 'Kijken, kijken, niet kopen' en het pandalogo van het Wereld Natuur Fonds in een weiland vlakbij Schiphol zien liggen. De tekst ligt in een weiland naast de A4 van Den Haag naar Amsterdam, tussen het brugrestaurant en Schiphol. De tekst blijft tot eind augustus liggen.

Op www.wnf.nl/souvenirs staat allerlei informatie over 'foute' souvenirs. Bezoekers kunnen op een wereldkaart per regio bekijken welke 'foute' souvenirs ze kunnen aantreffen, bovengenoemde folders downloaden, een souvenirsspel spelen waarmee ze hun kennis kunnen testen etc.


Kijken, kijken, niet kopen.

7 juni 2002
Kennis over 'foute' souvenirs neemt gestaag toe

Wereld Natuur Fonds blijft reizigers voorlichten: Kijken, kijken, niet kopen.
 

Steeds meer Nederlanders weten spontaan één of meer 'foute' souvenirs, gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten, te noemen die niet mogen worden ingevoerd. Dit blijkt uit herhaald onderzoek naar wat Nederlanders weten over deze souvenirs. Tegelijkertijd is het probleem nog verre van opgelost. Actie en voorlichting is hard nodig, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek en uit de duizenden inbeslagnames door de Douane op Schiphol. Het Wereld Natuur Fonds voert gedurende het hele vakantieseizoen campagne met de oproep: Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir.
Bij de campagne is zowel de natuur als de reiziger (die bij invoer van 'foute' souvenirs hoge geldboetes riskeert) gebaat. Belangrijke partners zijn de vele reisorganisaties en de ruim 500 reisbureaus die zich bereid hebben getoond de Nederlandse reizigers te informeren over souvenirs die schade toebrengen aan de natuur in (verre) vakantielanden.
 





Onderzoeksbureau Interview*NSS onderzoekt in opdracht van het Wereld Natuur Fonds wat de Nederlander weet over souvenirs gemaakt van beschermde planten en dieren. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders kan nog steeds geen enkel 'fout' souvenir spontaan noemen. Het goede nieuws is echter dat de kennis onder de Nederlanders over deze souvenirs toeneemt. Ruim een jaar geleden wist bijvoorbeeld 34% van de Nederlanders nog geen enkel natuursouvenir spontaan te noemen. De regelgeving rondom natuursouvenirs is voor veel Nederlanders nog steeds niet duidelijk. Het is voor Nederlandse reizigers van belang om te weten dat souvenirs gemaakt van beschermde planten of dieren helemaal niet of alleen met de juiste vergunningen mogen worden ingevoerd en dat ze bij inbeslagname een boete kunnen opleveren.

Het afgelopen jaar nam de Douane op Schiphol weer duizenden beschermde dieren, planten of producten daarvan, in beslag. Het merendeel bestaat uit koraal en grote schelpen. Dit strookt met het feit dat koraal en grote schelpen nog steeds relatief onbekende 'foute' souvenirs zijn. Zo weet bijvoorbeeld slechts 11% van de Nederlanders zelf te vertellen dat grote schelpen (zoals doopvontschelpen en  karkoschelpen) niet ingevoerd mogen worden.

Ter vergelijking, 49% noemt spontaan ivoor als voorbeeld van een souvenir wat niet mag worden ingevoerd. Hiermee is ivoor het meest bekende 'foute' souvenir.

Andere soorten souvenirs gemaakt van beschermde dier- en plantensoorten zijn bijvoorbeeld orchideeën en cactussen, vlinders en andere insecten en producten van krokodillen, slangen, grote katachtigen en zeeschildpadden.

Om reizigers zo gericht mogelijk te informeren, werkt het Wereld Natuur Fonds samen met verschillende partners die ook vinden dat zowel de natuur als de reiziger gebaat is bij goede voorlichting. Met de Douane en de Algemene Inspectie Dienst (AID) werkt het Wereld Natuur Fonds al lang samen als het gaat om de handel in bedreigde dieren en planten. Maar ook de ANVR, vele reisorganisaties en ruim 500 reisbureaus werken mee aan het informeren van reizigers over welke souvenirs schade veroorzaken aan de natuur. Bovendien maken sommige reisorganisaties, zoals TUI en Hotelplan, via hun reisleiders voorlichting op locatie in de vakantielanden mogelijk. Reisleiders vertellen reizigers ter plekke welke souvenirs ze kunnen aantreffen in het vakantieland en welke ze beter kunnen laten liggen.


Voor meer info, e-cards, etc. , even surfen naar www.wnf.nl


 

 
   
    terug naar boven